شناسهٔ خبر: 66595625 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

خنثی‌سازی موفق تحریم‌های حوزه فروش نفت دیپلماسی فعالانه انرژی با فرض ماندگاری تحریم ها

دولت سیزدهم با پیگیری سیاست فعالانه خنثی‌سازی تحریم ها و تداوم شرایط کشور با فرض ماندگاری تحریم ها، توانست که به سمت یک سیاست و دیپلماسی فعال انرژی در توسعه تجارت نفت خام به پالایشگاه های کوچک مقیاس شرق آسیا و همچنین بازسازی پالایشگاه های مستهلک حرکت کند.

صاحب‌خبر -

صنایع نفت و گاز در کشورمان از اهمیت بالایی برخوردارند، به همین دلیل هدف تحریم های شدید قرار گرفتند. برای کشوری مانند ایران که از منابع عظیم انرژی برخوردار است و در منطقه جغرافیایی خوبی قرار گرفته است، به کار گرفتن یک دیپلماسی انرژی فعال می تواند بسیار مفید باشد.

زمانی که تحریم های شدید علیه صنایع نفت و گاز کشورمان اعمال شد، کمتر کسی تصور می کرد بتوانیم آن ها را خنثی کنیم. این تحریم ها بسیار نگران کننده بودند. زیرا از یک طرف دسترسی ما را به اقلام راهبردی در صنایع نفت و گاز مسدود می کردند و از طرف دیگر، امکان فروش نفت و گاز را برایمان از بین برده بودند. تحریم ها طوری طراحی شده بودند که در نهایت اقتصاد کشور را فلج کنند و ما را در مذاکرات سیاسی به تسلیم وادار کنند. اما دولت سیزدهم تصمیم گرفت به خنثی سازی تحریم ها بپردازد.

رکورد فروش نفت خام و سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران با تکیه بر دیپلماسی موفق دولت سیزدهم، چشم انداز مثبتی را برای بازار انرژی کشور نشان می دهد. با تداوم رشد صادرات نفت ایران و ورود سرمایه های خارجی، صنعت انرژی در ایران برای گسترش و توسعه بیشتر آماده می شود. این امر نه تنها از نظر درآمدزایی به نفع ایران است، بلکه به رشد اقتصادی و ثبات کلی کشور نیز کمک می کند.

زهرا فلاحی کارشناس انرژی در مورد سیاست دولت سیزدهم در زمینه مقابله با تحریم‌های غرب  به خبرنگار قدس اظهار کرد: واقعیت این است که هدف غرب از تحریم صنایع نفت و گاز کشور، فلج کردن اقتصاد بود. به نحوی که در این حوزه به بن بست برسیم و چاره ای جز تسلیم نداشته باشیم. در سایه سیاست گذاری های فعال توانستیم تا حد زیادی به خنثی سازی تحریم ها بپردازیم و به حیات اقتصادی خود ادامه دهیم. دولت سیزدهم در حوزه فروش نفت و گاز علاوه بر دیپلماسی فعال انرژی به اعمال سیاست هایی همچون اتکا به توان دانش بنیانی کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی و سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی مبادرت کرده است. این سیاست ها نیز در شرایط تحریم کمک فراوانی به خنثی سازی تحریم ها و افزایش فروش نفت کشور کردند.

وی ادامه داد: افزایش روابط در حوزه انرژی با کشورهای مختلف تحریمی همسو با ما به بالا بردن سطح ثبات سیاسی و امنیتی کشور می انجامد و منافع اقتصادی همه طرف ها را برطرف می کند. به همین دلیل این سیاست بسیار مهم ارزیابی می شود. از همین رو نیزموفقیت ایران در خنثی کردن تحریم ها از طریق رکوردشکنی فروش نفت خام و جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت نفت و گاز، پیامدهای مهمی برای آینده بازار انرژی این کشور دارد. ایران با تنوع بخشیدن به مشتریان، افزایش ظرفیت تولید و جذب سرمایه گذاری خارجی، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار جهانی انرژی معرفی کرده است.

این کارشناس انرژی در مورد اهمیت توسعه بازارهای صادراتی ایران با دیپلماسی فعال انرژی گفت: دولت سیزدهم با پیگیری سیاست فعالانه خنثی‌سازی تحریم ها و تداوم شرایط کشور با فرض ماندگاری تحریم ها، توانست که به سمت یک سیاست و دیپلماسی فعال انرژی در توسعه تجارت نفت خام به پالایشگاه های کوچک مقیاس شرق آسیا و همچنین بازسازی پالایشگاه های مستهلک کشورهای همسو با خود حرکت کند و به این ترتیب رکورد فروش نفت خود در زمان تحریم را نیز جابه‌جا کند.

وی در پایان افزود: علاوه بر این، موفقیت ایران در جذب سرمایه‌گذاران خارجی و توسعه مشارکت‌های استراتژیک در صنعت نفت و گاز، این کشور را قادر می‌سازد تا از فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید برای ارتقای قابلیت‌های تولید انرژی خود استفاده کند. با پذیرش روش‌های استخراج مدرن و بهترین شیوه‌های صنعت، ایران می‌تواند کارایی و پایداری عملیات نفت و گاز خود را بهبود بخشد و خود را به عنوان یک تامین‌کننده رقابتی و قابل اعتماد در بازار جهانی قرار دهد.

نظر شما