شناسهٔ خبر: 66595501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معرفی ارقام غلات مقاوم به سرما؛ دستور کار موسسه تحقیقات بذر و نهال ایران

اردبیل- ایرنا- رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور اعلام کرد: معرفی ارقام غلات مقاوم به سرما و افزایش تولید در دستور کار موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر ایران قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد زمانیان روز شنبه در جلسه کارگروه تخصصی کشاورزی استان اردبیل در محل مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر ایران تلاش وسیعی را برای معرفی ارقام با تولید مناسب در غلات آغاز کرده است.

وی افزود: موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر ایران می‌تواند در تولید ارقام هیبریدی ذرت به شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده ذرت بذری کشور کمک فنی و تخصصی ارائه کند.

رئیس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور خواستار تشکیل تعاونی انواع بذر در مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان و کشاورزان منطقه شد و بیان کرد: این کار به استحصال ارقام مناسب و سازگار با اقلیم‌های مختلف و نیز و نفوذ ارقام مناسب در منطقه مغان کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل سالانه بیش از ۱۰ هزار تن بذر ذرت مرغوب در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع منطقه مغان تولید کرده و با آغاز فصل کشت در پاییز، در اختیار کشاورزان سراسر کشور قرار می‌دهد.

استان اردبیل ۹۰ درصد بذر ذرت مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و بذر تولید شده در این استان در تولید ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای کشور نقش محوری و کلیدی دارد و موجب بی‌نیازی ایران به واردات بذر ذرت از خارج شده است.

ذرت‌کاران استان اردبیل در سه شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان اقدام به کشت محصول کرده و در فصل پاییز محصول خود را برداشت می‌کنند و پس از برداشت در فصل پاییز و با طی مراحل فرآوری و بسته‌بندی‌ زیر نظر موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال، در اختیار کشاورزان ذرت‌کار کشور قرار می‌گیرد.

بذر ذرت کاشته شده در ایران پیش از این، از کشورهای خارجی تامین می شد ولی کشت ذرت بذری در استان اردبیل طی چند سال گذشته و در راستای خودکفایی تولید محصولات کشاورزی، رونق یافته و تولید این محصول نقش بسزایی در اشتغال، تامین خوراک دام، افزایش تولید گوشت قرمز و شیر در منطقه داشته است.

برای تامین بخشی از نیاز کشور و منطقه مغان به بذر مرغوب، چند ماه پیش بانک بذر محصولات کشاورزی در کشت و صنعت مغان ایجاد شد.

مجتمع کشت و صنعت مغان با تولید پنج هزار و ۲۳۰ تن بذر مرغوب گندم و ذرت، در حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه کشاورزی و تامین بذر مرغوب نقش بسیار مهمی دارد و تلاش می‌کند تا با افزایش ذخایر این بانک بذر مطابق با ویژگی ژنتیکی سازگار با اقلیم ایران و شرایط تولید، ایران را در تهیه و تامین بذر بی‌نیاز کند.

سال گذشته ۱۸ هزار تن بذر گندم برای کشت پاییزه در استان اردبیل تامین و توسط سازمان جهاد کشاورزی در بین گندم‌کاران توزیع شد ولی به علت خشکسالی فصل پاییز و سرمای شدید نیمه اسفندماه، حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی غلات این استان متحمل خسارت خشکسالی و سرمازدگی شد.

کشاورزان بذر تحویل شده به کشاورزان را علت شدت سرمازدگی و نیز برخی آفات از جمله زنگ زرد و شته روسی عنوان کردند و بر همین اساس، موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در استان اردبیل حاضر شدند تا به بررسی مساله بپردازند.

استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که معادل ۱.۰۹ درصد از مساحت کل کشور ایران است ، ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

نظر شما