شناسهٔ خبر: 66594120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مطرح کرد

۲۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی متقاضی تجهیز به پنل‌های خورشیدی

لیلا قرایی ترشیزی

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۲۲۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان برای تجهیز شدن به پنل‌های خورشیدی متقاضی هستند.

صاحب‌خبر -

غلامرضا قنبری در حاشیه سفر به منطقه ترشیز در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بالغ‌بر۱۰هزار چاه کشاورزی پروانه دار در استان داریم که تلاش می‌شود با پیگیری‌های انجام‌ شده در مرحله اول چاه‌های آب بدون مجوز را محدود کنیم و در مرحله بعد چاه‌های کشاورزی دارای مجوز را به سامانه‌ها و سیستم‌های کاهش مصرف تجهیز کرده و سپس زمینه تجهیز آنها را به پنل‌های خورشیدی فراهم نماییم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های استاندار و معاونین ایشان، جلسات بسیاری با بخش خصوصی و بهره‌برداران برای مدیریت موضوع ناترازی انرژی، برگزار و نهایتاً برنامه‌ریزی براین شد به سمت طراحی الگوهایی برویم که بتوان مصرف برق را با توجه به سهم بخش کشاورزی در استان مدیریت کرد به‌ طور ویژه زمینه تجهیز چاه‌های کشاورزی به پنل‌های خورشیدی مهیا شود.

قنبری با بیان اینکه اکنون ۳۰ شرکت مرتبط با این حوزه جهت تجهیز چاه‌های کشاورزی به پنل‌های خورشیدی وارد کار شده‌اند و تا الآن بالغ‌بر ۲۲۰۰ چاه کشاورزی در استان درخواست داده و ثبت‌نام کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد بتوانیم این چاه‌های کشاورزی را هرچه زودتر به پنل‌های خورشیدی تجهیز کنیم.

وی با اشاره به مزیت استفاده از پنل‌های خورشیدی گفت: این اقدام به عدم قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی و استمرار و پایداری تولید کمک می‌کند و هم مازاد برق تولیدی با پیگیری‌های وزارت نیرو و استانداری از کشاورزانی که در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کنند خریداری می‌شود تا سرمایه‌گذاری کشاورزان به ثمر بنشیند و در مسیر آینده کشاورزی استان، از دغدغه قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی کم شود.

رئیس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: برای کمک به بهره‌برداران بخش کشاورزی، برای تجهیز چاه موتورها به پنل‌های خورشیدی، شرکت‌هایی که وارد عرصه شده‌اند امکان اقساطی کردن مراحل اجرای پروژه را برای بهره‌برداران فراهم کرده‌اند و با رایزنی با بانک‌ها استان تلاش شده به ‌تناسب نیاز، با تخصیص تسهیلات برای تجهیز چاه موتورهای کشاورزی به پنل‌های خورشیدی کمک شود.

خسارت ۴ هزار میلیارد تومانی قطعی برق چاه‌موتورها به بخش کشاورزی ترشیز

قنبری بابیان اینکه سال گذشته قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد کرد که ۴ هزار میلیارد تومان از این خسارت مربوط به منطقه ترشیز بود، افزود: در شرایط فعلی با توجه به خسارت‌های جدی قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی به کشاورزان به ‌ویژه کشاورزان شهرستان‌های منطقه ترشیز و مناطقی از استان که باغات پسته و انگور در آنها وجود دارد تلاش داریم در مرحله اول چاه موتورهای کشاورزی این مناطق، به پنل‌های خورشیدی تجهیز شوند.

رئیس  سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد: همه تلاش ما و نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی و استاندار براین است که زمان قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی و خاموشی آنها را کم کنیم و سهم قطعی برق کشاورزی را به حداقل برسانیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشکل ناترازی انرژی در کشور مسئله‌ای عمومی است و در تمام کشور وجود دارد چنانچه نتوانستیم برای حل مسئله به توفیق برسیم کشاورزان باید پای‌کار بیایند و برای تجهیز چاه موتورهای کشاورزی به پنل‌های خورشیدی مشارکت کنند زیرا هزینه‌ای که برای این کار صورت می‌گیرد در برابر خسارت‌های ناشی از خاموشی و قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی ناچیز است.

قنبری تأکید کرد: کشاورزان برای کاهش دغدغه قطعی برق چاه موتورهای کشاورزی و خاموشی‌های احتمالی که منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی و وارد آمدن خسارت به آنها می‌شود هرچه سریع‌تر نسبت به تجهیز چاه موتورهای کشاورزی به پنل‌های خورشیدی اقدام نمایند.

انتهای پیام

نظر شما