شناسهٔ خبر: 66592912 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تاریخ انقلاب؛ شماره ۴

حربه کثیف ساواک علیه آیت الله فلسفی

از سالهای ٤۲ - ٤٣ که ایشان وارد عرصه مبارزاتی شد از سوی ساواک برایش اسنادی جعل کردند.

صاحب‌خبر - گروه تاریخ جهان نيوز: از جمله منبری‌های معروف تهران که میتوان گفت دارای سبک خاص خودش بود و تحول چشمگیری در این عرصه ایجاد کرد مرحوم حجت الاسلام والمسلمين شیخ محمدتقی فلسفی بود.

او بحثهای جدیدی را در منبرهایش گنجاند که حاصل بخشی از آن همان کتابهای کودک جوان و بزرگسالان شد. انصافاً آقای سخنرانی هایش غوغا میکرد و غلغله به راه می انداخت. منبرهایش بسیار فلسفی سنجیده و متین و متقن بود؛ چون خیلی کار و مطالعه میکرد. او در طول زندگی و مبارزاتش فراز و نشیبهایی داشت.

یک وقت ماه رمضانی بر ضد بهایی‌ها وارد عمل شد در این ایام بعضی خودی ها به وی اعتراض داشتند که چرا وارد این مسائل می شود.

یادم هست یک ماه رمضان دیگر علیه توده‌ای ها موضع گرفت و سخنرانی‌های داغ کرد. آنها هم ضد وی شایعاتی به راه انداختند و تبلیغات مسموم کردند به طوری که فضا را بر علیه وی مهیا ساختند و به موقعیت مردمی او آسیب وارد نمودند تا جایی که دیگر منبرهایش کم شد. حالا اینها همه قبل از دهه ی چهل بود و هنوز از انقلاب خبری نبود.

از سالهای ٤۲ - ٤٣ که ایشان وارد عرصه مبارزاتی شد از سوی ساواک برایش اسنادی جعل کردند و عکسهای مستهجن از وی چاپ و پخش کردند تا دوباره به اعتبار مردمی او صدمه بزنند و او را ضایع کنند ولی آقای فلسفی در مقابل همه آنها مقاومت کرد.

 همان طوری حضرت امام هم تصریح کردند او زبان گویای اسلام بود. پس از رحلت ایشان من خودم در مجلس بزرگداشت ایشان که در مسجد اعظم قم برگزار شد به منبر رفتم و از مقام و منزلت و خدمات و مبارزات او تجلیل کردم.


منبع: کتاب خاطرات حاج شیخ رضا استادی؛ تدوین عبدالرحیم اباذری
انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بیشتر بخوانید:
ماجرای دیدار خصوصی امام و آیت الله طالقانی چه بود؟

ساواک چطور «شیخ احمد کافی» را حذف کرد؟
ماجرای پنج دقیقه خواب اضافی آیت الله مهدوی کنی

نظر شما