شناسهٔ خبر: 66592464 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سه پیام در یک عکس

دانیال معمار

همنشینی ساده و بی‌آلایش و به دور از تجملات اضافه با کتاب‌ها، اولین پیامی است که از این عکس مخابره می‌شود.

صاحب‌خبر - جهان نيوز - دانیال معمار: یکم - این عکس کتابخانه شخصی رهبر ما و بلکه پیشوای میلیون‌ها مسلمان جهان است. این قاب را مقایسه کنید با تصاویری که از دیگر رهبران دنیا منتشر می‌شود. پیام این تصویر چیست؟ همنشینی ساده و بی‌آلایش و به دور از تجملات اضافه با کتاب‌ها، اولین پیامی است که از این عکس مخابره می‌شود. کتابخانه‌ای که در آن هم می‌توان از علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری، کتاب پیدا کرد و هم از کی‌یر کیگارد و برتراند راسل و کارل پوپر. ایشان رهبری است که کتابخوانی را جزو کارهای اصلی زندگی می‌دانند، هر سال از نمایشگاه کتاب بازدید می‌کنند و دیدار با شاعران و نویسندگان، از دیدارهای روتین سالانه‌شان است. اما از این پیام‌های ابتدایی این عکس بگذرید. این عکس‌، پیام‌های مستتر و مهم دیگری هم دارد.


دوم- «شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتابخوانی باید راه بیندازید...» اینها جزو توصیه های همیشگی رهبر انقلاب در دیدار با جوانان است. خب كشورهايي كه مي‌خواهند پيشرفت كنند و داعيه توسعه دارند، برنامه‌هاي خاصي براي حوزه فرهنگ خودشان كنار مي‌گذارند. بخشي از برنامه‌هاي فرهنگي هم، هدفش رشد درصد كتابخواني مردم است، چرا كه اين درصد، نشان‌دهنده سطح فرهنگ هر جامعه‌اي است. طبيعي است كه هر كشوري، دوست داشته باشد سطح فرهنگش بالا باشد و ميان كشورهاي ديگر، به اين بالا بودن سطح افتخار كند. اما با اين طبيعي بودن‌ها، كار درست نمي‌شود. به قول معروف، «به عمل كار برآيد، به سخنداني نيست.» و ايضاً، به طبيعي بودن و دوست داشتن و اينها هم نيست. رهبر انقلاب در سخنرانی‌های مختلف بارها به سه تکلیف مهم در حوزه کتاب اشاره کرده‌اند: اول اینکه خودمان کتاب بخوانیم، دوم اینکه این فرهنگ را ترویج کنیم و سوم هم معرفی کتاب‌های خوب به دیگران. خود ایشان هم در همه این سال‌ها هم توصیه به کتابخوانی کرده‌اند، هم با سبک‌زندگی و عملکردشان این فرهنگ را ترویج و هم با نوشتن تقریظ‌ها، کتاب‌های خوب را به مردم معرفی کرده‌اند. این دقیقا تکالیف سه‌گانه حوزه کتاب است که رهبری، آن را از مردم و دستگاه‌های مختلف مطالبه و خودشان نیز به آن عمل کرده‌اند.

سوم- یک بار دیگر عکس یک امروز را ببینید. تکالیف سه‌گانه، همان سه پیام مستتر و مهم در این عکس است. بعد از انتشار این تصویر، بسیاری از کتاب‌های خوب این کتابخانه ساده، در فضای مجازی معرفی شد. این تصویر هم خود کتابخوانی را نشان می‌دهد، هم ترویج این فرهنگ است و هم کتاب‌های خوب را معرفی می‌کند.  یادمان باشد كتاب خوب، دنياي ما را بزرگ‌تر از قبل مي‌كند و آدمي كه بزرگ‌تر از قبل باشد، ديگر آدم قبلي نخواهدبود. وقتي كه آدم‌ها، كتاب‌هاي خوب بخوانند، چند گام به پيش خواهند گذاشت. يعني كه رشد كرده‌اند و جلو آمده‌اند و وقتي كه آدم‌هاي يك جامعه جلو بيايند و رشد كنند، يعني كه آن جامعه جلو آمده و رشد كرده است.

نظر شما