شناسهٔ خبر: 66591933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدیر موسسه «مطاف عشق» در گفت‌وگو با ایکنا:

ترویج سیره شهدا نیازمند توجه به زبان امروز مخاطب است

حجت‌الاسلام‌ فهیم تواضع با بیان آنکه در زمانه‌ امروز شاهدیم که تنوع‌طلبی و نگرش‌های رنگارنگ به سبک زندگی عموم مردم بدل است تصریح کرد: برای معرفی شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان الگوهای زندگی نیازمند تطبیق اهداف و ایده با نیاز و زبان امروز مخاطب هستیم.

صاحب‌خبر -

نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران همواره آوردگاهی برای حضور ناشران مختلف در شاخه‌های تخصصی ادبی، علمی و دیگر حوزه‌های مکتوب به شمار رفته است. آوردگاهی كه صاحبان قلم؛ اندیشه و اهالی تفكر با پل ارتباطی و واسطه‌ای به نام ناشر تلاش می‌كنند تا حاصل مداقه؛ پژوهش‌ها و جوشش‌های هنری خود را به مخاطبان ارائه كنند.

همچنین این رویداد در كنار چتر واحدی به نام كتاب كه داشته‌های یكساله حوزه چاپ و نشر ایران را به مخاطب ارائه می‌كند در سایه ذوق و سلیقه برخی از ناشران وجوه متفاوتی از رفتارهای فرهنگی را نیز بازتاب می‌دهد.

در میان ناشرهای مختلف و متفاوتی كه در این نمایشگاه همواره حضور داشته و دارند؛ بخش ناشران حوزه ادبیات انقلاب، فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت از جمله بخش‌هایی است كه مخاطبان را با رویكردها، نگرش‌ها و طبقات مختلف اجتماعی و عقیدتی به سمت خود جذب می‌كند. همین بهانه‌ای است تا علاوه بر ارائه مواجهه مستقیم این گروه از مخاطبان با آثار این شاخه و تولیدات مرتبط با كتاب با نگرش‌ها و شیوه‌های مختلفی از سوی ناشران در حوزه معرفی آثارشان مواجه شوند.

یكی از غرفه‌هایی كه در این دوره نمایشگاه توانسته چه در حوزه طراحی غرفه و چه معرفی خود به مخاطبان، رویكردی متفاوت داشته باشد به مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی «مطاف عشق» باز می‌گردد.

افراد و مخاطبانی كه در شبستان اصلی به عنوان میزبان ناشران عمومی از مقابل این غرفه می‌گذرند در مواجهه با طراحی آن ناخودآگاه ذهنشان به سمت سنگرهای رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس باز می‌گردد. غرفه‌ای كه به جای استفاده كردن از میز و صندلی‌های مرسوم در چنین رویدادهایی با گونی‌های پر شده از شن و ماسه، فضایی چون سنگر؛ نمایی متفاوت از میزبانی یك غرفه را فراهم كرده است. این ناشر با همین ابتكار ساده؛ بطن و متن محتوای آثارش كه مربوط به فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت است را با مخاطبان قسمت كرده است.

رویكرد جالب دیگر كه مدیر این مؤسسه برای جذب مخاطب و معرفی داشته‌های فرهنگی و كتاب‌های خود برگزیده؛ بهره‌ بردن از بخش شناسای فرهنگ عامیانه مردم ایران و آن فرهنگ تفأل زدن است. اتفاق‌هایی چون شب یلدا و یا همراهی با مناسبت عید نوروز؛ همواره بهانه‌ای برای هم‌نشینی ایرانیان با آثار گرانسنگ شعر كهن فارسی به ویژه حافظ شیرازی است؛ اما تفأل زدن در غرفه «مطاف عشق»؛ رویکرد، مرام و شیوه‌ای دیگر می‌طلبد.

اداره‌كنندگان این غرفه در مواجهه هر یك از مخاطبان دسته‌ای از كارت‌پستال‌ها را قرار می‌دهند و از آنها می‌خواهند كه این بار با نیتی كه كرده‌اند تفألی به یكی از شهدای دوران حماسه هشت سال دفاع مقدس بزنند و مخاطبان نیز با انتخاب هر یك از آن كارت‌پستال‌ها با عكس یك شهید و یكی از جملات یا فرازی از وصیت‌نامه او مواجه می‌شود.

برای راقم این سطور اتفاقی كه رخ داد انتخاب كارت‌پستال شهید «حسن آبشناسان» بود. همین مسئله بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با مدیر غرفه و مدیر مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی «مطاف عشق»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فهیم تواضع كه در ادامه از خاطرتان می‌گذرد.

معرفی الگوی سبک زندگی شهدا نیازمند تطبیق اهداف با نیاز و زبان امروز مخاطب است

مجموعه 11 جلدی خاطرات طنز شهدای دفاع مقدس

حجت‌الاسلام تواضع در گفت‌وگو با ایكنا با اشاره به آنكه مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی «مطاف عشق» فعالیت خود را از سال 1389 با هدف معرفی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت راه‌اندازی كرده است گفت: كارنامه این مؤسسه فرهنگی و انتشارات در قریب به 14 سالی كه از فعالیت آن می‌گذرد انتشار بیش از 70 جلد كتاب در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت است كه 40 عنوان آن به علاقه‌مندان و مخاطبان حاضران در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب ارائه شده است.

وی در اشاره و معرفی مهمترین آثار این مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی با بیان آنکه محوریت سبك زندگی با الگوگیری از زندگی شهدا و همچنین خاطرات شهدای دوران دفاع مقدس محوریت اغلب كتاب‌های این مؤسسه را شامل می‌شود گفت: از جمله این آثار می‌توان به مجموعه 11 جلدی خاطرات طنز شهدای دفاع مقدس برای گروه سنی كودك و نوجوان اشاره كرد.

مدیر موسسه فرهنگی و انتشاراتی مطاف عشق افزود: همچنین كتاب «رز آبی» با محور خاطرات مادر سه شهید است كه به قلم همسر شهید علیرضا جیلان از سوی این مؤسسه منتشر شده و آثار نام برده شده از موارد پرفروش و پرمخاطب مؤسسه انتشاراتی مطاف عشق به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تواضع در معرفی دیگر آثار شناسا و پرمخاطب این انتشاراتی به كتاب «من سارا نیستم» كه روایتی داستانی از همسر شهید سعید سامان‌لو است اشاره كرد و گفت: این كتاب به تازگی به زیور طبع آراسته شده و قرار است كه در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران به میزبانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی آن را داشته باشیم.

معرفی الگوی سبک زندگی شهدا نیازمند تطبیق اهداف با نیاز و زبان امروز مخاطب است

راز شکل‌گیری ایده خلاقانه معرفی غرفه

مدیر مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی مطاف عشق درباره طراحی متفاوت غرفه این مؤسسه و نیز شکل‌گیری ایده تفأل به عكس‌های شهدا و همراهی مخاطبان با بخشی از خاطرات یا وصیت‌نامه شهدای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در عصر و دورانی زندگی می‌كنیم كه مسئله تنوع برای عموم مخاطبان به بخشی از سبك زندگی آنها بدل شده است. ما نیز در این مؤسسه فرهنگی در گام نخست برای پاسخگویی به این نیاز مخاطب و در گام دیگر برای ارتباط‌گیری هرچه بهتر در راستای هدف كلان این مؤسسه؛ معرفی شیوه و سبك زندگی شهدا و سلوك آنها به عنوان بخشی از مهم‌ترین الگوهای جامعه؛ این ایده به ذهنمان رسید كه خوشبختانه از سوی مخاطبان نیز با استقبال مواجه شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در محل مصلای امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما