شناسهٔ خبر: 66591257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

مسکو- ایرنا- دبیرخانه پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی «روسیه – جهان اسلام: کازان فروم ۲۰۲۴» اعلام کرد که بهترین‌ها و منتخبانی از کشورهای اسلامی در عرصه‌های صنعت حلال، فرهنگ و رسانه در این اجلاس حضور خواهند یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا،‌ این اجلاس بین‌المللی چهارشنبه ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مرکز جمهوری تاتارستان آغاز به کار می‌کند و علاوه بر رویدادهای مرتبط با حوزه اقتصاد، «کازان فروم» میزبان نشست‌هایی در حوزه فرهنگ، رسانه و گردشگری خواهد بود.

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

نشست‌ها در حوزه رسانه
بنا بر این گزارش، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه همزمان با روز نخست این اجلاس، دو نشست تخصصی مرتبط با رسانه‌ها برگزار می‌شود. «یکسان‌سازی فضای اطلاعاتی یا تقسیم‌بندی آن؟» و رویدادهای اصلی در تحول حوزه اطلاعات در دنیای مدرن و کشورهای اسلامی، عناوین این نشست‌ها خواهد بود.
بنا بر گزارش دبیرخانه اجلاس کازان فروم، در نشست تخصصی مرتبط با فضای اطلاعاتی، مدیران ارشد از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، شبکه تلویزیونی جمهوری اندونزی، خبرگزاری عراق، خبرگزاری آناتولی ترکیه و همچنین مدیرانی از خبرگزاری‌های روسی اسپوتنیک و اینترفکس، خبرگزاری‌های فعال در عربستان سعودی و پاکستان و نیز نماینده شبکه الجزیره قطر حضور خواهند داشت.
در نشست تخصصی دیگر حوزه رسانه، نیز رویدادهای مرتبط با تحول اطلاعات به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان همکاری اسلامی بررسی می‌شود. در آن نشست نیز برخی مدیران حوزه اطلاع‌رسانی این سازمان،‌ آژانس تات مدیا (تاتارستان روسیه)، معاون دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان در امور ارتباطات، نماینده روسیه در سازمان همکاری اسلامی و مدیر خبرگزاری ترکمن اطلاعات از جمهوری ترکمنستان حضور خواهند داشت.

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

میزبانی کازان از نمایشگاه صنعت حلال
«روسیه حلال اکسپو» بزرگترین نمایشگاه سرمایه گذاری و پروژه‌های زیربنایی صنعت حلال در این کشور است که همزمان با اجلاس اقتصادی روسیه: جهان اسلام برگزار می‌شود.
این نمایشگاه، فرصتی برای تبادل تجربیات سودمند در اقتصاد اسلامی، مذاکرات دوجانبه شرکت‌ها برای توسعه مبادلات و معرفی ابتکارات اقتصاد اسلامی و محصولات کسب و کارهای بزرگ محسوب می‌شود.
این نمایشگاه از ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت هشت صبح تا ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است.

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

بنا بر این گزارش، بازار حلال در کازان نیز عنوان مکانی است که ده ها برند نوپا می توانند خود را معرفی کنند. این سایت برای فروش مواد غذایی، لوازم آرایشی، پوشاک، لوازم جانبی، لوازم جانبی و کالاهای خانگی گشوده شده است.
به گفته مارات زیاباروف وزیر کشاورزی و غذای جمهوری تاتارستان، در این نمایشگاه، دست کم ۱۵ شرکت خارجی از ۹ کشور شامل جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، مالزی، اندونزی و افغانستان حضور دارند.

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

روسیه به دنبال تقویت حضور در بازار پوشاک اسلامی
بنا بر گزارش دبیرخانه اجلاس کازان فروم، شرکت کنندگان در اجلاس کازان می توانند آخرین نوآوری‌ها در زمینه مد اسلامی و فرصت های ترویج آن در کشورهای مختلف در رویدادهای جانبی این اجلاس دنبال کنند.
در چارچوب این برنامه کارشناسان در مورد چشم اندازها و چالش های صنعت مد اسلامی مدرن از لحاظ ارتباطات، تجارت و گفتگوی بین فرهنگی بحث و بررسی خواهند کرد.

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

مسابقه سرآشپزها
همچنین در حاشیه این اجلاس، مسابقه بین المللی سرآشپزان جوان با دستور کار طبخ غذاهای حلال برگزار می‌شود. شرکت کنندگان در این همایش نه تنها می توانند هنرهای آشپزی را تجربه کنند، بلکه می توانند طعم غذاهای حلال از کشورهای مختلف را بچشند .
شرکت کنندگان در اجلاس کازان همچنین از «مکه شمالی» بازدید خواهند کرد، مکان تاریخی که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و شمالی ترین نقطه گسترش اسلام در روسیه محسوب می‌شود. مردم این منطقه سال ۹۲۲ میلادی به اسلام روی آوردند. این رویداد در ماه مه جشن گرفته می شود و هزاران مسلمان از روسیه و خارج از کشور در آن شرکت می‌کنند.

نمایشگاهی با موضوع املاک
بنا بر این گزارش، «کازان فروم» امسال برای اولین بار میزبان نمایشگاه بین المللی املاک است که در این نمایشگاه، معماران، سرمایه گذاران، موسسات مالی و شرکت ها ظرفیت و خدمات خود را در زمینه املاک، ساخت و ساز و طراحی ارائه می‌کنند.

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

نشست بررسی مسائل زنان
یکی از رویدادهای دیگر اجلاس کازان، نشستی با عنوان چشم‌اندازهای مسائل زنان با حضور نمایندگانی از حدود ۸۰ کشور است. رئیس مجمع بین المللی کشورهای بریکس، رئیس انجمن زنان آفریقایی، شهردار آفانلوم (کامرون) و شمار دیگری از صاحب‌نظران این حوزه حضور دارند.
کارشناسان در این نشست درباره موضوعاتی همچون "نقش زنان در سیاست"، "ارزش های معنوی خانواده - منبعی برای توسعه اقتصادی"، "داستان موفقیت: تجربه شخصی"، "مد اسلامی: انگیزه ها و ملزومات ملی" بحث و گفتگو خواهند کرد.

تدارک کازان روسیه برای میزبانی برگزیدگان صنعت حلال،‌ فرهنگ و رسانه جهان اسلام

گردشگری سلامت
یکی دیگر از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است. در این اجلاس،‌ کارشناسان از کشورهای اسلامی درباره توسعه گردشگری پزشکی در روسیه و کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی گفتگو خواهند کرد و همچنین فرصت های جدید برای بیماران کشورهای جهان اسلام و مسائل ارائه خدمات پزشکی حلال را مورد بحث و بررسی خواهند داد.

در حاشیه برنامه‌های فرهنگی کازان فروم، شرکت کنندگان می توانند از میراث جهانی یونسکو - موزه تاریخی، معماری و هنری "کازان کرملین"، مسجد جامع کلیسای منحصر به فرد کول شریف و جزیره سویاژسک، موزه ها بازدید کنند.
همچنین در چارچوب این اجلاس کنفرانس «نقش میراث فرهنگی جهانی یونسکو در توسعه پایدار مناطق» و نشست گروه چشم‌انداز راهبردی «روسیه - جهان اسلام» برگزار می‌شود.


جمهوری تاتارستان با مرکزیت کازان در بخش اروپایی فدراسیون روسیه در میانه دو رودخانه ولگا و کاما واقع شده است و تقریبا در ۸۰۰ کیلومتری شرق مسکو قرار دارد.
شهر کازان پس از بدرقه شرکت کنندگان در اجلاس «روسیه-جهان اسلام» در ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، خود را برای برپایی دو رویداد دیگر در سطح بین المللی آماده می کند.
این شهر میزبان رقابت‌های ورزشی بریکس است که ۱۱ تا ۲۴ ژوئن (۲۲ خرداد تا چهارم تیرماه ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.
مهمترین رویداد گروه بریکس در قالب اجلاس سران نیز اکتبر ۲۰۲۴ (اول تا سوم آبان ۱۴۰۳) در کازان برگزار خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران با تلاش دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی ماه ۱۴۰۲) به همراه چهار کشور دیگر شامل: مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به عضویت گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس درآمد. عضویت اعضای جدید در نشست تابستان ۱۴۰۲ سران گروه بریکس متشکل از روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی تأیید شد.

نظر شما