شناسهٔ خبر: 66590727 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تحکیم خانواده در جلسات خانگی قرآن

برپایی جلسات خانگی قرآن، بدون شک، به تقویت و تحکیم ارتباط اعضای خانواده با قرآن کمک مؤثری خواهد کرد و در مسیر قرآنی شدن، خانواده نقش بسیار ویژه‌ای ایفا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، روایات معصومین(ع) نشان می‌دهد، اولین «مکتبخانه» را‌ به معنای «خانه محل آموزش قرآن»، رسول خدا‌(ص) بنیان نهاد؛ آن‌گاه که با حالتی متأثر از ادراک وحی، از غار حراء فرود آمد و به خانه بازگشت و آیات نازل شده را بر خانواده خویش تلاوت فرمود؛ به این ترتیب، نخستین «جلسه خانگی قرآن» شکل گرفت و نهضت «مکتبِ قرآنی خانه‌‌ها» کلید خورد.

از آن پس، «آموزش خانگی قرآن» جزئی از سیره و سنت رسول خدا‌(ص) شد و آن حضرت، همواره این سیره را به عنوان «الگویی راهبردی در نظام تعلیم و تعلم قرآن کریم» سفارش می­‌فرمود؛ الگویی که پس از پیامبر(ص) در سیره اهل­ بیت(ع) نیز به دقت دنبال شد و با درایت آن بزرگواران، پس از واقعه جانسوز عاشورا، با سفارش به برگزاری «روضه‌­های خانگی» تکمیل شد تا خانه‌­های مسلمانان، به مکاتبی برای اشاعه روزافزون فرهنگ قرآن و عترت(ع) در سرتاسر جهان مبدل شوند.

با توجه به این مهم سامانه جلسات خانگی قرآن اقدام به تولید محتواهایی کوتاه از کتاب «جلسات خانگی قرآن کریم» با هدف تبیین هر چه بیشتر جایگاه و اهمیت این جلسات کرده است. در ادامه برشی کوتاه از این کتاب با موضوع «تقویت و تحکیم ارتباط خانواده با قرآن در جلسات خانگی» آمده است.

تقویت و تحکیم ارتباط خانواده با قرآن

تقویت و تحکیم ارتباط خانواده با قرآن

برپایی جلسات خانگی قرآن، بدون شک، به تقویت و تحکیم ارتباط اعضای خانواده با قرآن کمک مؤثری خواهد نمود و در مسیر قرآنی شدن، خانواده نقش بسیار ویژه‌ای ایفا می‌کند.

برگزاری جلسات خانگی به طور طبیعی، اعضای خانواده را با قرآن مرتبط و مأنوس می‌کند. پدران و مادران با برگزاری جلسات خانگی قرآن، می‌توانند زمینه‌های انس و ارتباط فرزندان خود را با قرآن در خانه فراهم آورند.

همچنین، فراهم کردن فضای آموزش قرآن برای خانواده که از جنبه‌های مهم ارتباط با قرآن است از جمله برکات خاص برپایی جلسات خانگی است. صاحب‌خانه‌ای که در منزل خود، بانی یک جلسه خانگی می‌شود، در حقیقت ابتدا شرایط آموزش و فراگیری قرآن را برای خانواده خود مهیا کرده است و مشمول روایاتی می‌شود که آموزش قرآن به فرزندان را تکلیف والدین می‌داند و آن را مورد تشویق قرار می‌دهد؛ زیرا به هر ترتیب اولین کسانی که از مواهب و برکات این جلسات بهره‌مند می‌شوند، اهل خانه و فرزندان او هستند.

نحوه ارتباط خانواده با قرآن

خانواده‌ای که با قرآن، پیوندی عمیق و استوار برقرار نموده و مطابق با نظام اُنس خانواده با قرآن مأخوذ از سیره پیامبر و اهل بیت این پیوند و تعامل را به طور مستمر دنبال می‌کند، به طور قطع، بر قله افتخار خانواده قرآنی صعود خواهد کرد.

ارتباط و تعامل صحیح و سازنده تمامی اعضای خانواده با قرآن باعث خواهد شد، افراد تمامی وظایف فردی، خانوادگی اجتماعی خود را بر اساس دستورات، قرآن تنظیم و تمامی ارتباطات و تعاملات خود را مطابق فرامین آن کتاب آسمانی نظام بخشند و در یک کلام، در گفتار و رفتار یکپارچه قرآنی باشند و با قرآن زندگی کنند.

از سوی دیگر، ایجاد روابط سالم میان اعضا، نتیجه طبیعی ارتباط خانواده با قرآن است و در نهایت به استحکام بنیان خانواده می‌انجامد. با توجه به نقش اساسی قرآن در تربیت فرزندان، حضور قرآن در خانه، از طریق برپایی جلسات خانگی و تلاوت‌های خانگی قرآن و توجه به آموزه‌های هدایت بخش این کتاب انسان‌ساز نظام خانواده را مستحکم می‌کند.

بسیاری از ناهنجاری‌های محیط خانواده اختلافات بین زن و شوهر، روابط ناسالم اعضا با یکدیگر و ... به دلیل دوری از قرآن است. چنین بحران‌هایی عموماً در خانواده‌هایی است که قرآن میان آنان به درستی حضور ندارد. در روایتی به نقل از رسول اکرم(ص) آمده است که تلاوت خانگی قرآن، گشایش و آسایش خانواده را به دنبال دارد و حضور قرآن، همراه گسترش خیر و برکت، اهل آن خانه را از تنگنا‌ها خارج می‌کند.

 «فإِنَّ البَیْتَ إِذَا قُرِئَ فِیهِ تَیَسَّرَ عَلَى أَهْلِهِ وَ کَثرَ خَیْرَهُ وَ کَانَ سُکَانُهُ فِی زِیَادَة وَ إِذَا لَم یقرأ فیه القُرآنُ ضَیقَ عَلَى أَهْلِه وَ قَلَّ خَیْرُهُ وَ کَانَ سُکَّانُهُ فِی نَقْصَان.» اگر در خانه‌ای قرآن خوانده شود، کار‌ها بر اهلش آسان و خیرش زیاد می‌گردد و ساکنانش در فزونی هستند و اگر در خانه‌ای قرآن تلاوت نگردد بر اهلش تنگ و خیرش کم می‌گردد و ساکنانش نقصان قرار دارند.

انتهای پیام

نظر شما