شناسهٔ خبر: 66590647 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشکسالی ۵۵ هزار میلیارد ریال به کشاورزی خراسان‌شمالی خسارت زد

بجنورد- ایرنا- رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: پدیده خشکسالی ۵۵ هزار میلیارد ریال در سالاز ابتدای ۱۴۰۲ تاکنون به بخش های مختلف کشاورزی استان خسارت زد.

صاحب‌خبر -

محمدجواد تشکری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی چهارمین سال پیاپی خشکسالی را رقم می زند و باران های اخیر نیز نتوانست این استان را نجات دهد.

وی تصریح کرد: خشکسالی چند سال اخیر به حدی بوده که موجب خشکی چشمه ها، قنات ها و یا کاهش آب های زیرزمین شده است و اگرچه بارش باران امسال از نظر پراکنش مناسب بود ولی تاثیر زیادی بر تقویت منابع آبی نداشته است.

رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: چند سال اخیر بارش برف در این استان به نسبت سال های گذشته بسیار کمتر بوده است و این عامل هم باعث کاهش دبی منابع آبی، کاهش روان‌آب ها در استان شد.

وی عنوان کرد: خشکسالی و تنش آبی در این استان مشهود است و اکنون زمین های کشاورزی این استان شامل باغ ها و کشتزارها با کم آبی مواجه هستند.

لزوم مدیریت منابع آبی

تشکری بر مدیریت منابع آبی تاکید کرد و گفت: کشت محصولات کم آب طلب، مجهز کردن زمین های کشاورزی به سامانه آبیاری نوین، کشت ارقام مقاوم به خشکی و تنش آبی از جمله راهکارهای مدیریت منابع آبی موجود است.

وی گفت: با توجه به کاهش منابع آبی کشاورزان نباید برنامه توسعه باغ های و مزرعه های جدید داشته باشند که متاسفانه بعضا این امر در سطح استان دیده می شود.
رییس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی بر رعایت الگوی کشت نیز تاکید کرد و افزود: باید بین کشاورزان کشت محصولات سازگار با کم آبی ترویج داده شود.

وی بیمه سپاری محصولات کشاورزی را تنها راهکار برای جبران خسارت‌ها دانست و از کشاورزان خواست تا در زمان مقرر محصولات کشاورزی خود در بخش های زراعی، باغی و دامی را زیرپوشش صندوق بیمه این محصولات قرار دهند تا در صورت زیان، حداقل بخشی از این خسارت ها جبران شود.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

نظر شما