شناسهٔ خبر: 66590622 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۱۵۹

دغدغه شاه و فرح برای تامین سوخت مدارس زابل

جشن تاج‌گذاری مخارج سنگین و كمرشكن بر ملت ایران تحمیل كرد و بار مشكلات و گرفتاری‌های توده‌های مستضعف را افزون ساخت.

صاحب‌خبر - گروه تاریخ جهان نيوز: خاطرات زیاد و مستندی از ولخرجی‌ها و ریخت و پاش‌ها توسط خاندان پهلوی روایت شده است. برای نمونه جشن تاج‌گذاری مخارج سنگین و كمرشكن بر ملت ایران تحمیل كرد و بار مشكلات و گرفتاری‌های توده‌های مستضعف را افزون ساخت.

برگزاری جشن تجملاتی و پرهزینه تاج‌گذاری محمدرضا پهلوی و همسرش فرح در زمانه‌ای است که مردم ایران از ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی و بهداشتی محروم هستند. این جشن هزینه‌های بسیاری را بر ملت محروم ایران تحمیل کرد. هدف‌ اصلی‌ شاه‌ مشروعیت‌‌ بخشی‌ و وصل‌ کردن‌ خود به‌ پادشاهان‌ گذشته‌ بود. از سوی دیگر محمدرضا پهلوی می‌خواست با واگذاری نایب‌السلطنه‌گی به فرح در همین جشن، باقی ماندن پادشاهی در خانواده پهلوی را در صورت مرگش تضمین کند. لذا این جشن، هم جشن تاج‌گذاری شاه و هم جشن نایب‌السلطنه‌گی فرح پهلوی بود.

در همان ایام در گزارشی از زابل با اشاره به این موضوع که «در سال‌هاى گذشته میزان مصرفى سوخت زمستانى هر بخارى در روز سه لیتر نفت بوده که به همان اندازه ماهیانه از قرار هر لیترى 2/5 ریال پرداخت مى‌کردند.» آمده است: «در سال جارى اداره آموزش و پرورش زابل به کلیه دبستان‌هاى تابعه این شهرستان براى هر بخارى دو لیتر نفت در روز منظور نموده‌اند لذا عده‌اى از مدیران مدارس براى روشن شدن موضوع به اداره مراجعه سئوالاتى در این مورد نموده‌اند که متصدیان مسئول شفاهاً پاسخ داده‌اند که چون امسال براى برگزارى جشن فرخنده تاجگذارى شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانوى ایران مبلغى خرج کرده‌ایم و اعتبار هم در این زمینه نداشتیم ناچاریم که این مبلغ هزینه جشن فرخنده تاجگذارى را از همین اعتبار سوخت تأمین نماییم....» (جشن تاجگذاری، پیشین. ص ۴۸۴)

بیشتر بخوانید:
عروسی ساده شاه برای همدردی با بچه‌های پرورشگاهی!
یک هواپیما پر از دختر برای رضا پهلوی بردند +جزئیات
اتاق آرایش فرح پهلوی چه امکاناتی داشت؟
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
عروسی گران قیمت فرح پهلوی در شب یلدا +عکس و فیلم
ظرف غذای شاه و فرح روکش آب طلا داشت!
شاه نه اهل تفریح بود نه استفاده از بیت‌المال +جزئیات
ماجرای جنایتی کثیف‌ در پشت زندان اوین

مراسمی که فرح پهلوی را خسته و لاغر کرد

نظر شما