شناسهٔ خبر: 66590378 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

با تحولات منطقه و جهان

اخراج ناو جنگی آمریکا توسط ارتش چین/ ادعا‌های تازه گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران/ آغاز مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان در آلماتی/ اعلام انحلال پارلمان کویت توسط امیر این کشور

اخراج ناو جنگی آمریکا توسط ارتش چین، ادعا‌های تازه گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران، آغاز مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان در آلماتی، اعلام انحلال پارلمان کویت توسط امیر این کشور و اعلام شکایت لیبی از اسرائیل در دادگاه لاهه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

صاحب‌خبر -

اخراج ناو جنگی آمریکا توسط ارتش چین/ ادعاهای تازه گروسی درباره برنامه هسته ای ایران/ آغاز مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان در آلماتی/ اعلام انحلال پارلمان کویت توسط امیر این کشور

بین الملل تابناک: اخراج ناو جنگی آمریکا توسط ارتش چین، ادعا‌های تازه گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران، آغاز مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان در آلماتی، اعلام انحلال پارلمان کویت توسط امیر این کشور و اعلام شکایت لیبی از اسرائیل در دادگاه لاهه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

اخراج ناو جنگی آمریکا توسط ارتش چین

 ارتش چین روز جمعه اعلام کرد، ناوشکن مجهز به موشک هدایت شونده آمریکا به نام «یو اس اس هالسی» را پس از ورود غیرقانونی به آب‌های سرزمینی این کشور در نزدیکی جزایر شیشا در دریای چین جنوبی، از این منطقه اخراج کرده است.

به گزارش خبرگزاری سی جی تی ان، سرهنگ ارشد تیان جونلی، سخنگوی فرماندهی جبهه جنوبی ارتش آزادی خلق چین(PLA)، در بیانیه‌ای گفت: فرماندهی جبهه جنوبی، نیروهای دریایی و هوایی خود را برای «ردیابی، نظارت و هشدار دادن» در این ناو مستقر کرده است.

ارتش آزادی بخش خلق در بیانیه‌ای گفت: این اقدام آمریکا «حق حاکمیت و امنیت چین را شدیدا نقض کرده است.»

در این بیانیه همچنین آمده است: این مدرک موثق دیگری از هژمونی کشتیرانی و نظامی‌سازی آمریکا در دریای چین جنوبی است.

نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد، اقدام این ناوشکن در حمایت از حقوق و آزادی‌های ناوبری در دریای چین جنوبی و در نزدیکی جزایر پاراسل و «مطابق با قوانین بین المللی» بوده است.

در این بیانیه همچنین ادعا شده، این ناوشکن پس از انجام عملیات از آن منطقه خارج شده و در دریای چین جنوبی به مسیر خود ادامه داده است. این مناقشه در حالی میان چین و آمریکا رخ داده که در سال‌های اخیر تنش بین پکن و واشنگتن در دریای چین جنوبی افزایش یافته است.

ادعاهای تازه گروسی درباره برنامه هسته ای ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این ادعا که سطح بازرسی‌های این سازمان از تاسیسات هسته‌ای ایران با پیشرفت‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر متناسب نیست، خواستار احیای بازرسی‌ها در سطح توافق سال ۹۴ شد.

رافائل گروسی به‌رغم همکاری‌های گسترده و مثال‌زدنی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: همکاری‌ها با ایران در سطحی که باید باشد، نیست. اینکه بگوییم هیچ تعاملی وجود ندارد، صحیح نیست و بازرسی‌های آژانس در ایران جریان دارد، اما من می‌گویم که بازرسی ما در سطحی که باید دید داشته باشیم، نیست؛ بنابراین ما در این زمینه کمبود داریم.

وی با اشاره به سفر اخیرش به ایران و دیدار با مقام های ارشد کشورمان افزود: یکی از دلایلی که من به ایران رفتم این بود که ببینم آیا می‌توانیم شرایط را بعد از یک دوره طولانی، این فقدان گفت‌وگو را بهبود ببخشیم.

مدیرکل آژانس در پاسخ به سوالی درباره سطح دسترسی‌های آژانس در ایران گفت: بازرسی‌هایی که در حال حاضر انجام می‌دهیم، متناسب با توافقات ابتدایی پادمانی است. اما در خصوص ایران، فعالیت‌های هسته‌ای گسترده‌تر است و مسائلی وجود دارد مانند سانتریفیوژهای نسل جدید که مقدار قابل توجهی اورانیوم غنی شده و نزدیک به سطح مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای تولید می‌کنند و ما در این زمینه دید نداریم.

وی بیان داشت: این بخش از بازرسی‌های بیشتر، قسمتی از توافق تقریبا غیر فعال برجام است که بعد از خروج آمریکا از این توافق و سپس ایران، به حاشیه رانده شد؛ بنابراین، ما در شرایطی هستیم که آژانس دید زیادی را نسبت به فعالیت‌های راهبردی در ایران از دست داده است و ما به رغم اینکه برجام اجرا نمی‌شود، در تلاش هستیم این روند را احیا کنیم؛ از این جهت شرایط دشوار است.

گروسی در پاسخ به این که «شما ژانویه گذشته گفتید ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید چند سلاح اتمی دارد؛ آیا این هشدار همچنان پابرجاست؟» ادعا کرد: بله همینطور است و چه بسا بیشتر، چون آن‌ها به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهند، ولی باید این مساله را روشن کنیم؛ این بدین معنا نیست که آن‌ها در مقطع کنونی سلاح هسته‌ای دارند.

وی سپس توضیح داد، تولید سلاح هسته‌ای مراحلی دارد که غنی‌سازی اورانیوم، یکی از مراحل است و «مسائل ضروری دیگری وجود دارد که شما بتوانید یک کلاهک هسته‌ای فعال داشته باشید.»

مدیرکل آژانس ادامه داد: «ما در تلاش هستیم که سطحی از فعالیت‌ها، بازرسی‌ها و نظارت در ایران را بازسازی کنیم که آژانس بتواند درباره تهدید آمیز نبودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به جامعه جهانی اطمینان لازم را بدهد.»

گروسی ادعا کرد: «این ها مذاکرات پیچیده‌ای است که گفت‌وگوهای سیاسی و بسیار فنی را شامل می‌شود و ما تلاش می‌کنیم به یک راه‌حل مناسب برسانیم.»

او همچنین در پاسخ به این که «آیا جنگ غزه کار آژانس را دشوار کرده است؟» افزود:‌ «بله، چون ما در خلا کار نمی‌کنیم. سطح تنش‌ در حدی است که همه می دانیم و اصفهان، جایی که من رفته بودم هدف تبادلات اخیر آتش میان اسرائیل و ایران بود.»

وی با اشاره به اینکه شماری از تاسیسات اتمی ایران در اصفهان مستقر است، افزود: «باید بگویم که هیچ‌ یک از مراکز اتمی بر اثر موشک‌ها، راکت‌ها یا هرچه بود، آسیبی ندیده است.

اما ادعای گروسی درباره کافی نبودن سطح بازرسی‌ها در ایران در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده که تدابیر جبرانی صورت گرفته در برجام «به هیچ وجه مستقیم یا غیرمستقیم بر توانایی آژانس برای انجام بازرسی‌های خود در ایران تأثیر نمی‌گذارد.»

آغاز مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان در آلماتی

وزرای امور خارجه کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر آلماتی قزاقستان، گفت‌وگوهای خود را درباره توافقنامه صلح آغاز کردند.

 دیپلمات‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز جمعه در شهر آلماتی قزاقستان، مذاکرات خود را درباره توافقنامه صلح آغاز کردند.

در بیانیه وزارت خارجه قزاقستان آمده است که جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان و آرارات میرزویان همتای ارمنستانی وی، وارد خانه دوستی آلماتی شدند.

مورات نورتلئو، وزیر امور خارجه قزاقستان اظهار داشت: جمهوری آذربایجان و ارمنستان نه تنها کشورهای نزدیک، بلکه شرکای استراتژیک مهم برای آستانه هستند.

در این بیانیه همچنین آمده است که وزرای خارجه کشورهای آذربایجان و ارمنستان در سخنانی از طرف قزاقستانی برای فراهم کردن بستر مذاکرات و سطح بالای سازماندهی این رویداد تشکر کردند. بایراموف و میرزویان پس از این مراسم مذاکرات دوجانبه را آغاز کردند.

اعلام انحلال پارلمان کویت توسط امیر این کشور

منابع رسانه‌ای کویت جمعه شب اعلام کرد که امیر کویت مجلس این کشور را منحل کرده است.

مجلس کویت بنا به دستور «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور منحل شده است.

امیر کویت در این باره گفت، هرگز اجازه نخواهم داد که از دمکراسی برای نابودی کشور سوءاستفاده شود.

یازدهم اردیبهشت ماه سال جاری نیز مجلس کویت منحل شده بود.

امیر کویت سال گذشته و ۱۱ مرداد نیز فرمان انحلال پارلمان این کشور را صادر کرده بود.

مجلس کویت علاوه بر قانونگذاری مسئول نظارت بر عملکرد دولت هم هست؛ اما تصمیم گیری نهایی در مسائل مهم بر عهده امیر کویت است و او اختیار انحلال مجلس را هم دارد.

کویت از جمله معدود کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است که مجلس منتخب دارد و بانوان این کشور از سال ۲۰۰۹ اجازه شرکت در انتخابات چه به صورت نامزد و چه رأی دهنده را پیدا کردند.

اعلام شکایت لیبی از اسرائیل در دادگاه لاهه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه اعلام کرد که لیبی هم در نامه‌ای خواستار پیوستن به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی ملت فلسطین در نوار غزه شده است.

پایگاه خبری الجزیره جمعه شب گزارش داد که دیوان بین‌المللی دادگستری می‌گوید، لیبی با تنظیم «اعلانیه مشارکت» به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی نزد این دادگاه ملحق شده است.

این گزارش می‌افزاید، این اقدام به معنی آن است که لیبی «معتقد است، اقدامات اسرائیل ماهیتی نسل‌کشانه دارند و با هدف نابودی فلسطینی‌ها در غزه انجام می‌شوند.»

گفتنی است، همزمان نیز با گسترش دامنه حملات رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه، آفریقای جنوبی از دادگاه لاهه درخواست کرد تا اقدامات اضطراری بیشتری علیه این رژیم اعلام کند.

آفریقای جنوبی پیشتر اعلام کرد: عملیات نظامی اسرائیل به رفح و خطر شدیدی که برای کمک‌های بشردوستانه و خدمات اولیه، حیات سیستم پزشکی و بقای فلسطینیان در غزه به همراه دارد، تنها تشدید وضعیت کنونی در این منطقه نیست و این حمله همچنین «شرایط جدیدی را به وجود می‌آورد که صدمات جبران ناپذیری به حقوق مردم فلسطین در غزه وارد می‌کند.»

 

نظر شما