شناسهٔ خبر: 66590325 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چشم امید کشاورزان گلستانی به خوشه‌های طلایی در پساخشکسالی

گرگان- ایرنا- خرمن خوشه‌های طلایی گندم زمین‌های کشاورزی گلستان امسال فراتر از تصور به بار نشسته تا مرهمی بر زخم خشکسالی بی‌سابقه سال‌های گذشته باشد. مسوولان جهاد کشاورزان معتقدند در سال جاری بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با دستانی پینه‌بسته از رنج داشت تا کاشت محصول و با دلی پر از امید و وعده‌های سرخرمن از ازدواج پسر تا تهیه جهیزیه دختر و ادای قرض و دین، دانه‌های گندم را به دل زمین نیمه‌جان و سوخته از آفتاب می‌ریزد تا مزد زحماتش را با تولید پربار بر سر سفره ببرد.

مشتی محمد می‌گوید از زمانی که چشم باز کرده پایش در زمین کشاورزی بود. هیچ‌گاه از رزق خداوند ناامید نمی‌شوم و سیل و خشکسالی‌ها را بلا نمی‌بینیم؛ اینها همه آزمایش خداوند است تا شاید در روزهای سخت قدردان نعمت‌های الهی باشیم.

این کشاورز کهنه‌کار گلستانی بیان می‌کند؛ امسال حال‌مان خوب است و به رزق خداوند از خوشه‌های طلایی گندم بستیم.

وی دلالان را معضل همیشگی بر سر راه کشاورزان می‌داند و از دولت می‌خواهد حمایت‌ها را از قشر کشاورز بیشتر کند تا با این اقدام، کشاورز جسارت افزایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را داشته باشد.

کشاورزان گلستانی امسال امیدوارند بتوانند محصول خوبی برداشت کنند و مسوولان هم بر همین عقیده هستند و می‌گویند با بارش‌های خوب، گلستان به جایگاه خود در تولید گندم باز خواهد گشت.

گرچه غول زنگ زرد بر حال خوب گندمزارهای گلستان سایه انداخته بود اما با هشدارهای کارشناسان کشاورزی و اهتمام کشاورزان به توصیه‌های فنی، پای این مهمان ناخوانده هم تا حد زیادی از مزارع استان برچیده شد و پیش‌بینی‌ها حاکی از برداشت بیش از یک میلیون تن گندم در این خطه شمالی است.

چشم امید کشاورزان گلستانی به خوشه‌های طلایی در پساخشکسالی

در کنار الطاف الهی و بارش‌های مطلوب، حمایت‌ دولت سیزدهم از گندمکاران هم امیدها را دوچندان کرده و کشاورزان امسال با شور و شعف بیشتری برای دروی خوشه‌های طلایی اقدام می‌کنند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای عملکرد بهتر در فصل برداشت گندم و خرید این محصول در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم را از آذر ماه پارسال شروع کردیم.

روح‌الله مهری با بیان اینکه امسال با توجه به افزایش نزولات جوی، برداشت بیش از یک میلیون تن گندم در گلستان پیش‌بینی می‌شود، افزود: بخشی از تولید گندم استان برای خودمصرفی است و بقیه را دولت از کشاورزان به طور تضمینی می‌خرد که پیش‌بینی ما برای سال جاری خرید تضمینی ۹۰۰ هزار تن گندم در گلستان است.

وی با بیان اینکه قیمت تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۷۵ هزار ریال قیمت‌گذاری شده است، بیان کرد: قیمت‌گذاری گندم و محصولات کشاورزی توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان: قیمت تضمینی گندم در دولت سیزدهم پنج برابر شد.

کاهش واردات گندم در دولت سیزدهم

مهری، کاهش واردات گندم را یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم برشمرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۱۰ میلیون تن گندم وارد کشور می‌شد اما با سیاست‌های خوب دولت مردمی، پارسال برداشت گندم در کشور به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد و میزان واردات نیز با کاهش قابل توجه به قریب به ۲ میلیون تن رسید.

وی با بیان اینکه کاهش قابل توجه واردات گندم در راستای حمایت از کشاورزان و تولید انجام شده است، گفت: در راستای حمایت از تولید، کشاورز و افزایش تولیدات داخلی امکان افزایش قیمت گندم وجود دارد.

همچنین دولت سیزدهم در راستای تسهیل مراحل تحویل گندم به مراکز خرید تضمینی مشوق‌های مختلفی در نظر گرفته تا کشاورزان برای تحویل محصول دچار چالش نشوند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان در این باره افزود: همچنین در کشت قراردادی برای کشاورزانی که گندم خود را به مراکز خرید دولتی منتقل می‌کنند هزینه حمل در نظر گرفته شده است.

افزایش مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان

به گفته مهری؛ امسال در راستای خدمات‌دهی بهتر به گندمکاران، مراکز خرید تضمینی گندم در گلستان از ۹۵ مرکز به ۱۰۹ مرکز افزایش پیدا کرد و این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: امسال برخی از مناطق استان گلستان که نقطه کور بوده و کشاورزان برای رساندن محصول خود به مراکز خرید تضمینی مجبور به طی‌کردن مسافت طولانی بودند از مراکز خرید تضمینی برخوردار شدند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان از خرید تضمینی گندم در ۶ سیلوی ملکی خبر داد و یادآور شد: در راستای حمایت از کشاورزان ساعت خرید تضمینی گندم تا ساعت ۲۳ ادامه دارد تا کشاورزان در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند، همچنین تعداد کمباین‌ها هم افزایش یافته تا روند برداشت گندم سرعت بگیرد.

مهری از کشاورزان خواست از دروی محصول خود در ابتدای صبح پرهیز کنند تا رطوبت صبحگاهی به محصول تولیدی آنها آسیب وارد نکند.

وی رطوبت موجود در گندم را یک آسیب دانست و یادآور شد: از سویی دیگر رطوبت بالا موجب ماندگاری محصول در بین خوشه‌ها شده و همین مساله به کشاورز آسیب می‌زند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گلستان از کشاورزان در ابتدای برداشت گندم، همراه کمباین حرکت کنند تا در صورت مشاهده ریزش شدید گندم، اقدامات لازم را انجام دهند.

هدررفت ۱۰ درصدی گندم هنگام حمل

مهری نسبت به هدررفت هفت تا ۱۰ درصدی گندم برداشت شده هنگام حمل از مزرعه تا مراکز خرید هشدار داد و تاکید کرد: باید در این بخش نیز اقدامات لازم انجام شود.

چشم امید کشاورزان گلستانی به خوشه‌های طلایی در پساخشکسالی

جانشین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز در این باره به ایرنا گفت: استان سال گذشته با خشکسالی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شد و همین مساله ۹۲ هزار هکتار از اراضی استان را به فصل برداشت نرساند و بسیاری از اراضی دیم استان هم کشت نشد.

محسن ایمانی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد دیم‌زارهای استان گلستان به دلیل خشکسالیء بسیار پایین بود، افزود: پارسال ۷۰۵ هزار تن گندم در گلستان تولید شد اما امسال پس از گذر از خشکسالی و با بارش‌هاری خوب برآوردها حاکی از برداشت حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم در ۳۸۰ هزار هکتار از گندمزارهای گلستان است.

وی به رتبه ششم گلستان در تولید گندم در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و توضیح داد: به‌طور معمول استان گلستان رتبه‌های دوم و سوم تولید گندم در کشور را به خود اختصاص می‌دهد اما سال گذشته به دلیل خشکسالی کاهش عملکرد داشتیم.

بیشترین تولید گندم گلستان چه سالی بود؟

به گفته جانشین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان؛ بیشترین تولید گندم در استان گلستان مربوط به سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بوده که به یک میلیون و ۵۱۰ هزار تن رسیده بود.

ایمانی با بیان اینکه استان‌های خوزستان، فارس، کردستان، گلستان و کرمانشاه در تولید گندم در کشور پیشتاز هستند، یادآور شد: امسال به تولید خوب محصول گندم در استان خوش‌بین هستیم، گندم جزو محصولاتی است که خرید تضمینی و توافقی دارد.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها و تمهیدات لازم برای برداشت گندم در استان اندیشیده شده و برداشت در استان گلستان از ۲۵ اردیبهشت ماه جاری آغاز خواهد شد.

جانشین مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی گلستان، آفت زنگ زرد را یکی از عوامل خسارت و زیان‌رسان اصلی به مزارع گندم برشمرد و تاکید کرد: مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع گلستان به خوبی انجام شده و با ارائه برنامه‌های آموزشی و اهتمام کشاورزان، گلستان از این بحران عبور کرده است.

همچنین اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان نیز با به‌کارگیری بیش از پنج هزار ناوگان باری، تمام توان خود را برای تامین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی استان به کار گرفته است.

رییس اداره حمل و نقل کالا اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان در این باره گفت: با هماهنگی صورت گرفته، کمبودی در تأمین ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی وجود ندارد و در صورت ضرورت، از ظرفیت ناوگان دیگر استان‌ها برای حمل بار این منطقه اقدام خواهد شد.

محسن یازرلو با بیان اینکه نرخ حمل و نقل براساس عرضه و تقاضا بوده و تشکل‌های صنفی نرخ پایه را تنظیم کرده‌اند، متذکر شد: کشاورزان برای حمل محصولات کشاورزی از طریق شرکت‌های حمل و نقل مجاز برای تأمین ناوگان اقدام کرده و با هدف جلوگیری از سرقت محموله از تامین کامیون از میادین و مجاری غیرمجاز پرهیز کنند.

قیمت‌گذاری گندم براساس کیفیت آن باشد

یکی از ویژگی‌های گندم تولیدی در گلستان کیفیت ویژه آن است، بنا به گفته کارشناسان گندم گلستان با داشتن ۱۲ تا ۱۳ درصد پروتئین، ۲۸ تا ۳۰ درصد گلوتن مرطوب و ۷۸ تا ۸۰ کیلوگرم وزن هکتوتیر، از لحاظ مرغوبیت در کشور پیشتاز است که همین مساله موجب شده کشاورزان و مسوولان انتظار داشته باشند شاخص‌های کیفی در تعیین قیمت گندم گلستان نقش پررنگ‌تری داشته باشد.

در حال حاضر محصول گندم استان گلستان به دلیل کیفیتی که برخوردار است به بیش از ۱۰ استان ارسال می‌شود و پس از ترکیب با گندم تولیدی در دیگر استان‌های کشور، آرد مورد نظر دارای ارزش غذایی شود.

چشم امید کشاورزان گلستانی به خوشه‌های طلایی در پساخشکسالی

این در حالی است که به گفته «ارازجان شمالی» نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان ظرفیت نگهداری و فرآوری گندم در استان وجود دارد و کارخانجات آردسازی گلستان جزو برترین صنایع در کشور هستند و با تکنولوژی روز دنیا می‌توانند گندم تولیدی گلستان را به آرد تبدیل کنند.

وی ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در استان گلستان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: به همین میزان ظرفیت تولید آرد در استان وجود دارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان تاکید کرد: حیف است که گندم به عنوان دسترنج تولید کشاورزان گلستانی برای نگهداری و فرآوری و تبدیل به ارزش افزوده به استان‌های دیگر ارسال شود، کشاورزان استان در سخت‌ترین شرایط از جهاد تولید گندم دست نکشیدند که می‌طلبد محصول تولیدی گلستان در خود استان ذخیره و تبدیل به آرد شود.

شمالی گفت: گندم تولیدی گلستان به دلیل برخورداری از درصد گلوتن بالا از کیفیت خوبی برخوردار است که کشاورزان انتظار دارند محصول آنها در مقایسه با گندم تولیدی استان‌های دیگر قیمت بهتری داشته باشد، اگر قیمت گندم بر مبنای کیفیت قرار گیرد انگیزه کشاورزان برای کشت گندم دوچندان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان گلستان با توجه به برخورداری از زمین‌های مستعد، نقش به سزایی در تولید محصول راهبردی گندم در کشور با سطح زیر کشت سالانه بین ۳۵۰ تا ۳۸۰ هزار هکتار در شرایط عادی و به دور از خشکسالی، دارد.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

اقتصاد اصلی گلستان با جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت بر پایه کشاورزی استوار بوده و در ۶۶۷ هزار هکتار زمین استان اعم از زراعی و باغ فعالیت کشاورزی صورت می‌گیرد.

نظر شما