شناسهٔ خبر: 66590120 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

ساماندهی ثبت آگهی مسکن در سکو‌های اینترنتی/ بساط قیمت‌سازی‌ها در فضای مجازی جمع می‌شود؟

ثبت آگهی‌‌های خرید و فروش و اجاره مسکن در سکوهای اینترنتی با قیمت‌های غیرمنطقی یکی از عوامل مهم ایجاد التهاب در بازار مسکن است که شورای‌عالی مسکن برای حل این مسئله الزام احراز هویت مالک و کدپستی را مصوب کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - معضل ثبت آگهی‌های غیرواقعی در سایت‌های خرید و فروش و اجاره املاک در چند سال اخیر بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده و بار‌ها پیش آمده که متقاضیان خرید و فروش و اجاره مسکن با مراجعه به این سایت‌ها و مشاهده آگهی‌های غیرواقعی نسبت به معاملات خود دچار تردید شده‌اند.

جست‌وجو در میان آگهی‌های فروش و اجاره مسکن در سایت‌های اینترنتی نشان می‌دهد که بسیاری از قیمت‌های درج‌شده در این فضا، بی‌حساب و کتاب بوده که همین عامل، موجب ایجاد التهاب در بازار مسکن می‌شود.

جالب اینجاست که بررسی بیشتر برخی از این آگهی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مورد‌های آگهی‌شده در حالی به ثبت رسیده‌اند که اصلا چنین ملکی وجود ندارد.

 چندی پیش ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکو‌های اینترنتی گفته بود که بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند در این سکو‌ها آگهی می‌کنند.

به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، این‌کار به‌صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود.

در همین راستا برای از جلوگیری از سودجویی دلالان و سوداگران در سکو‌های اینترنتی، شورای‌عالی مسکن مصوب کرد که برای انتشار آگهی در این سکو‌ها باید احراز هویت مالک و کدپستی انجام شود.

نوروزی با تاکید بر این‌که املاکی که قرار است آگهی شوند باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشند، گفت: اگر سکو‌های اینترنتی این اقدام را انجام ندهند، بخش املاک آن‌ها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود می‌شود.

براساس این گزارش جهت اجرای این طرح، فرصت یک هفته‌ای برای سکوهای اینتزنتی درنظر گرفته شده بود که اکنون ۲ هفته از شروع مهلت گذشته و هنوز هیچ اقدامی از سوی این سکوها انجام نشده و در زمان ثبت آگهی فقط کدملی فرد درخواست می‌شود.

بساط قیمت‌سازی‌ها در بازار مسکن از سوی دلالان برچیده می‌شود

در همین زمینه احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در گفت‌وگو با میزان گفت: قطعا این اقدام در راستای بهبود وضعیت بازار مسکن بسیار کمک‌کننده است چرا که قیمت‌سازی‌ها از سوی دلالان در سایت‌های ثبت آگهی مسکن زیاد دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر قرار است کسی آگهی خانه‌ای را برای فروش یا اجاره در فضای مجازی ثبت کند بهتر است با احراز هویت مالک انجام شود، اظهار کرد: با عملی‌شدن این مصوبه بساط قیمت‌سازی‌ها از سوی دلالان برچیده خواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن معتقد است که هرگونه اقدام در کنترل بازار مسکن که شفافیت به همراه داشته باشد و مانع کسب و کار نشود قطعا بازار را به تعادل منطقی می‌رساند و از حالات هیجانی خارج خواهد کرد.

به گفته سرحدی اگر احراز هویت مالک و کدپستی افراد در هنگام درج آگهی خرید و فروش یا اجاره خانه انجام شود، با حذف آگهی‌های دروغین فقط آگهی‌های منطقی نمایش داده می‌شود که می‌تواند به بازار مسکن کمک کند.

انتهای پیام/

نظر شما