شناسهٔ خبر: 66590065 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایرنا:

سفیر بولیوی در تهران: باید واقعیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران را به جهان بگوییم

تهران- ایرنا- «رومینا گوادالوپه پرز راموس» سفیر بولیوی در ایران گفت: به رغم اتهاماتی که به ایران وارد می‌شود، روند پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است. دستاوردهایی که ایران در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه رادیوداروها و تشخیص و علاج بیماری‌های کشنده مانند سرطان به دست آورده است، این واقعیت را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است و ما باید این واقعیت مهم را به دنیا نشان دهیم. این را سفیر بولیوی در تهران در حاشیه کنفرانس بین المللی هسته‌ای اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا مطرح کرد.

«رومینا گوادالوپه پرز راموس» درباره اهمیت برگزاری این نشست به فشاری که از سوی کشورهای غربی علیه ایران شکل گرفته است، اشاره کرد و گفت: با وجودی که ایران طی سال‌های زیادی با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کرده است و این رویکرد مسالمت آمیز خود را با اجرای تعهداتش در چارچوب توافق هسته‌ای نشان داده است اما این ایالات متحده بود که به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و مجموعه تحریم‌های گسترده‌ای را به طور ناعادلانه علیه ایران اعمال کرد تا آن را تحت فشار و تنگنا قرار دهد.

سفیر بولیوی به نتیجه معکوس این سیاست تحریمی بر ایران اشاره کرد و افزود: به رغم اتهاماتی که علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح شد، روند پیشرفت ایران متوقف نشد. دستاوردهایی که ایران در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه رادیوداروها و تشخیص و علاج بیماری‌های کشنده مانند سرطان به دست آورده است، این واقعیت را نشان می دهد.

«گوادالوپه پرز راموس» با بیان اینکه رونمایی از جدیدترین رادیو داروهای تشخیصی از شتاب گرفتن بیش از پیش صنعت هسته‌ای صلح آمیز ایران حکایت دارد، افزود: این رادیو داروها در درمان سرطان بسیار اهمیت دارند و در جهان دارای قیمت زیادی هستند اما ایران موفق شد به رغم تحریم‌ها با فناوری بومی خود به آن دست یابند. این در حالی است که هدف تحریم‌ها ایجاد وابستگی بیشتر کشورهای هدف است اما ایران نشان داد می‌توان با استقلال و تکیه به توانمندی داخلی در برابر شدیدترین تحریم ها هم ایستادگی کرد.

وی در همین رابطه به همکاری‌های نزدیک ایران و بولیوی در زمینه علمی و فناوری اشاره کرد و افزود: ایران اجرای طرح‌های گسترده سرمایه گذاری در کشورهای آمریکای جنوبی را در پیش گرفته است که در همین زمینه توسعه و گسترش نهادهای بهداشتی و روابط علمی و آموزشی و همچنین همکاری در زمینه نانو و همکاری صلح آمیز هسته‌ای در دستور کار ایران و بولیوی قرار گرفته است. بویژه آنکه کشور ما می تواند از دستاوردهای موفق هسته ای ایران در زمینه رادیوداروها و درمان بیماری‌های سخت بهره مند شود و در همین زمینه راه برای همکاری‌های بیشتر فراهم شود.

«گوادالوپه پرز راموس» همچنین تصریح کرد: بولیوی با توجه به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران به آن احترام می‌گذارد و و معتقد است که دستیابی ایران به یافته‌های نوین صلح آمیز در زمینه هسته‌ای حق این کشور است. این رویکردی است که بواسطه آن در برابر سیاست یکجانبه گرایانه آمریکا مقاومت کرده است و نقش مهم و پیشرویی را برای دیگر کشورهایی دارد که تحت فشارهای مشابه از سوی ایالات متحده هستند.

به گزارش ایرنا؛ نخستین کنفرانس بین المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت‌ماه با حضور و سخنرانی محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد.

روز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه نیز گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته ای اصفهان با محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و در یک کنفرانسی خبری به سوالات خبرنگاران و رسانه‌های جمعی پاسخ داد.

این کنفرانس با استقبال گسترده مقامات مختلف خارجی رو به رو شد.

نظر شما