شناسهٔ خبر: 66590052 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک تیر و چند نشان جمعه نمایشگاه کتاب

تهران- ایرنا- آدینه نمایشگاه کتاب همزمان شد با روز دختر و شاید این بی‌تاثیر در حضور دختران نوجوان و جوان در مصلی نبود، اما این تنها نکته نمایشگاه کتاب در سومین روز نبود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پایان هفته به ویژه برای تهرانی‌ها حکم گلدن تایم یا زمان طلایی دارد میان هیاهوی زندگی پرجنجال و مشغله و ترافیک هفتگی پایتخت. برای همین نمی توان منکر اهمیت برنامه ریزی برای دو روز پایانی هفته پایتخت‌نشینان شد.

ناگفته هم نماند که تهران مکان تفریحی و سرگرمی و مرکز خرید و خیابان‌های جذاب و پارک‌های خوش رنگ و لعاب هم کم ندارد، پس برنامه‌ریزی میان این همه تنوع هم در عین اینکه سبد انتخاب را گسترده‌تر می کند، اما آسان نیست.

میان این همه سوژه‌های جذاب تفریحی منطقا معصومیتی ناخودآگاه متوجه نمایشگاه کتاب به عنوان یک مکان فرهنگی می‌شود که در رقابتی نابرابر باید گلیم خود را در ۱۱ روز بین جاذبه‌های دیگر از آب بیرون بکشد.

یک تیر و چند نشان جمعه نمایشگاه

شلوغی مصلی به ویژه در روز جمعه اما چیز دیگری می گوید و ظاهراً این معادله را برهم می زند، جالب است که هر سه روز نمایشگاه بازدیدکنندگان پیش از به صدا در آمدن زنگ نمایشگاه که در قالب صوت قرآن صورت می گیرد در مصلی حضور دارند و منتظر بازشدن درها هستند که این شیفتگی در روز جمعه شدیدتر هم بود.

بازدیدکنندگان جمعه را بیشتر خانواده‌هایی تشکیل می‌داد که دست چند کودک را گرفته‌اند و ظاهراً با هماهنگی چند خانواده یک پدر و مادر متولی این اردوهای چند نفره شده اند که تدبیر هوشمندانه‌ای است تا بچه‌ها قربانی محدودیت زمانی والدین نشوند.

یک تیر و چند نشان جمعه نمایشگاه

بسیاری هم با بساط گردش و تفریح یک‌روزه آمده بودند و در میان چمن‌های مصلی دورهمی‌های بعد از گشت‌وگذار چیده بودند که سفره گپ و گفت و تبادل نظرشان پربرکت بود.
اما این فقط خانواده‌ها نبودند که فرصت جمعه را غنیمت گردش پایان هفته خود کرده بودند، در میان بازدیدکنندگان سومین روز نمایشگاه گروه‌های چند نفره دانشجویان و محصلان هم قابل توجه بود و ناخودآگاه به نظر می‌رسید تعداد دختران غالب است که همین حضور پررنگ همراه با جشن عصرگاهی «روز دختر» سالروز تولد حضرت معصومه (س) تدارک دیده در نمایشگاه برنامه درخوری رقم زد.

اما یکی از اقداماتی که بداهه به حس بازارگردی مهمانان نمایشگاه افزود توزیع سبدهای قرمز خرید بود که نمونه‌اش را در هایپر و فروشگاه های زنجیره ای دیده ایم، همه چیز دست به دست هم داده تا نمایشگاه از رقبای تفرجگاهی اش کم نیاورد.

یک تیر و چند نشان جمعه نمایشگاه

صندوق‌های رای مرحله دوم انتخابات مجلس هم که مهمان یک روزه نمایشگاه کتاب بودند کارکرد دیگری را علاوه بر هرآنچه قصد مخاطبان نمایشگاه بود، عاید بازدیدکنندگانی کرد که قصد مشارکت سیاسی داشتند.

در نهایت می‌توان نمایشگاه را در سومین روز، بسته مثمرثمر چندجانبه‌ای برای پایتخت‌نشینان و یا حتی مهمانانی دانست که از شهرستان‌های دیگر از جمله در قالب اردوهای دانش‌آموزی عازم این رویداد فرهنگی شدند.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ اردیبهشت در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی در حال برگزاری است و تا ۲۹ اردیبهشت ادامه دارد.

ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود.

نظر شما