شناسهٔ خبر: 66589041 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

نگاهی بر تصویب عضویت دائم فلطسین در سازمان ملل؛

تصویب عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل/ از پاره کردن منشور سازمان ملل تا وتوی احتمالی آمریکا

۱۴۳ کشور به پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل رای مثبت دادند و این قطعنامه به تصویب رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای از شورای امنیت این نهاد بین‌المللی خواست به درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد رای دهد. در این رای‌گیری ۱۴۳ کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند و ۹ کشور شامل ایالات متحده با آن مخالفت کردند. ضمن اینکه ۲۵ رای ممتنع هم به ثبت رسید. فلسطین از سال ۲۰۱۲ دارای وضعیت ناظر غیرعضو بوده و با وجود درخواست‌های این کشور برای عضویت دائم در این نهاد بین‌المللی همچنان به این مهم دست نیافته است. با تصویب این قطعنامه فلسطین به عنوان کشوری واجد شرایط برای عضویت کامل به رسمیت شناخته شده است. 

تصمیم‌گیری نهایی در مورد عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل قرار است در شورای امنیت این نهاد بین‌المللی صورت گیرد و پیش‌بینی می‌شود آمریکا این پیشنهاد را وتو کند. ماه گذشته میلادی هم این کشور قطعنامه پیشنهادی برای پذیرش عضویت فلسطین در سازمان ملل را که از سوی الجزایر مطرح شده بود وتو کرد. قطعنامه‌ای که ۱۲ کشور با آن موافق بودند و بریتانیا و سوئیس هم به آن رای ممتنع دادند. آمریکا برای توجیه این تصمیم خود پیشنهاد الجزایر را «نابهنگام» خوانده بود. 

عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل وتو می‌شود؟

با وجود اینکه احتمالا آمریکا بار دیگر این پیشنهاد را در شورای امنیت وتو خواهد کرد اما رای قاطعانه کشورهای جهان در حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین و عضویت آن در این نهاد بین‌المللی می‌تواند از نظر سیاسی حائز اهمیت است.

این رای گیری در حالی انجام شد که در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص برنامه‌ریزی چندین کشور اروپایی برای به رسمت شناختن کشور فلسطین منتشر شده است. پیش از برگزاری این رای‌گیری گیلعاد اردان، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل در سخنرانی خود در مجمع عمومی، در حالی که پوستری در دست داشت که روی آن نوشته بود: «رئیس جمهور سنوار، رئیس کشور تروریستی حماس تحت حمایت سازمان ملل» منشور سازمان ملل را پاره کرد که در ادامه می‌بینید: 

قطعنامه روز جمعه سازمان ملل متحد حقوق بیشتری به فلسطین در این نهاد جهانی اعطا می‌کند و به فلسطین اجازه می‌دهد تا به طور کامل در بحث ها شرکت، موارد دستور کار را پیشنهاد و نمایندگان خود را در کمیته‌ها انتخاب نماید.

با این حال، هنوز هم این کشور حق رأی دادن نخواهد داشت چرا که مجمع عمومی قدرت اعطای آن را ندارد و باید توسط شورای امنیت تایید شود. موضوع تشکیل دولت فلسطین برای دهه‌ها مطرح بوده و به دلیل مخالفت‌های ایالات متحده به نتیجه نرسیده است. در سال ۱۹۸۸، سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، نماینده اصلی فلسطینیان، برای اولین بار تشکیل کشور فلسطین را اعلام کرد. تاکنون ۱۳۹ کشور از مجموع ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل دولت فلسطین را به رسمیت شناخته‌اند. 

مجمع عمومی سازمان ملل با 143 رأی موافق به پبش نویس عضویت کامل فلسطین در این سازمان رأی مثبت داد و شورای امنیت را به بازنگری مثبت در عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توصیه کرد. به نقل از المیادین، مجمع عمومی سازمان ملل به عضویت کامل فلسطین در این سازمان رأی موافق داد. قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت کامل فلسطین در این سازمان با 143 رأی موافق، ۹ رأی مخالف و 25 رأی ممتنع به تصوب رسید. پس از تصویب این قطعنامه، درخواست تجدیدنظر برای عضویت به شورای امنیت ارسال خواهد شد.

بازنگری مثبت در عضویت کامل فلسطین

مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد توصیه هایی به شورای امنیت برای بازنگری مثبت در عضویت کامل فلسطین در این نهاد ارائه داده است. این مجمع تأکید کرد که فلسطینیان واجد شرایط عضویت کامل در سازمان ملل هستند. قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل بر تقویت حقوق و امتیازات کشور فلسطین در سازمان ملل بدون نیاز به صدور مجوز به آن در مجمع عمومی تأکید کرده است. این قطعنامه همچنین به فلسطین اجازه می دهد تا پیشنهادات و
اصلاحیه هایی را در جلسات سازمان ملل مطرح کند، کاری که قبال قادر به انجام آن نبود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از این اقدام مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد و گفت که فلسطین به تلاش های خود برای عضویت کامل در سازمان ملل تا لحظه آخر ادامه خواهد داد. از سوی دیگر، اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به سرعت از این تصمیم انتقاد کرد و آن را مضحک و جایزه ای برای جنبش مقاومت اسلامی، حماس، توصیف کرد که به مذاکرات برای آزادی اسرای اسرائیلی ضربه می زند. رئیس مجمع عمومی سازمان ملل هم در آغاز این جلسه از همه طرف ها خواست برای دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه تلاش کنند.

واکنش نماینده ایران در سازمان ملل نسبت به عضویت فلسطین در این سازمان

امیرسعید ایروانی نماینده ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل اعلام می‌کند. پذیرش فلسطین به‌عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد اولین گام و لحظه‌ای محوری در رسیدگی به بی‌عدالتی‌های تاریخی است که مردم فلسطین متحمل شده‌اند. قطعنامه به تازگی تصویب شد به درستی تأکید می کند که کشور فلسطین واجد شرایط عضویت در سازمان ملل متحد مطابق با ماده ۴ منشور است.

جمهوری اسلامی ایران تصمیم امروز مجمع عمومی را تایید و از آن حمایت می‌کند. این تصمیم نشان‌دهنده گامی کوچک و در عین حال حیاتی در اجرای تعهدات جامعه بین‌المللی در قبال مردم فلسطین و احیای برخی از حقوق ذاتی فلسطین است.فلسطین تعهد خود را به صلح و توانایی خود در انجام تعهدات مندرج در منشور ملل متحد نشان داده است و در نتیجه، شایسته عضویت کامل در سازمان ملل است.

در مقابل، اقدامات رژیم اسرائیل این رژیم را رد صلاحیت و نامشروع می‌کند و به‌عنوان موجودیت صلح‌دوستی که قادر به پایبندی به تعهدات منشور سازمان ملل باشد، فاقد صلاحیت و مشروعیت می‌کند. رژیم اسرائیل به‌طور مداوم قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند. این رژیم از پیروی از دستورات الزام‌آور قانونی دیوان بین‌المللی دادگستری امتناع ورزیده و به نقض فاحش از جمله قتل عام، جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی ادامه می‌دهد.

گزارش‌های هولناک از گورهای دسته‌جمعی کشف‌شده در بیمارستان ناصر و شفا در غزه تصویری دلخراش از جنایاتجنگی و جنایات علیه بشریت این رژیم را نشان می‌دهد. تقریباً ۴۰۰ جسد، از جمله زنان و کودکان، مدفون پیدا شده است که نمونه‌های بارز خشونت این رژیم و بی‌اعتنایی به جان انسان‌ها بود. این اقدامات در تضاد با ارزش‌های بنیادی سازمان ملل متحد و تمامی هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل بوده و صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند.

موجب تاسف است که ایالات متحده پیش‌نویس بیانیه مطبوعاتی شورای امنیت پیشنهادی الجزایر را که خواستار تحقیقات بی‌طرفانه، شفاف و بین‌المللی برای تعیین حقایقپشت جنایت هولناک گورهای دسته‌جمعی در غزه است، ممانعت کرده است. این رفتار غیرمسئولانه آمریکا به‌عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت غیرقابل قبول، غیرمسئولانه و در تضاد با درخواست جامعه جهانی است.

با وجود حمایت گسترده جامعه بین‌المللی، آمریکا به‌عنوان حامی سرسخت رژیم اشغالگر، بار دیگر چشمان خود را بر اینواقعیت بسته و تلاش‌های مذبوحانه‌ای را برای جلوگیری از تحقق آرمان اصیل مردم فلسطین برای عضویت انجام داده است. با این حال، رای امروز نشان می‌دهد که چگونه ایالات متحده با حمایت بی‌قید و شرط خود از رژیم اسرائیل، به انزوا کشیده شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است رایامروز پیام روشنی به شورای امنیت ارسال می‌کند. امیدواریم با تصویب این قطعنامه، شورای امنیت بتواند در موضع قبلی خود در مورد درخواست فلسطین برای عضویت کامل تجدید نظر نماید.

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه بر این باور است که حمایت از آرمان و ملت فلسطین تا زمانی که آن‌ها نتوانند حقوق اساسی خود به‌ویژه حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطین را در تمامی سرزمین‌های اشغالی به پایتختی قدس شریف به دست آورند، ادامه یابد.

در خاتمه، جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه رأی مثبت می‌دهد و آن را نشان‌دهنده حمایت قوی جامعه بین‌المللی از آرمان فلسطین، به ویژه تحقق حق مسلم مردم فلسطین نسبت به تعیین سرنوشت خود می‌داند. در حالی که ما از پذیرش قطعنامه استقبال می‌کنیم، اما قلب ما با مردم غزه و رفح است که جنایات مداوم رژیم اسرائیل را تحمل می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران همچنان در دفاع از برقراری آتش‌بس پایدار ثابت قدم است و آن را به‌عنوان یک نیاز ضروری و فوری برای غزه در این مقطع حساس می‌شناسد.

در نهایت، مایلیم ثبت کنیم که حمایت جمهوری اسلامی ایران از قطعنامه بدون لطمه به موضع اصولی دیرینه و ثابت ما در مورد مسائل مربوط به مسئله فلسطین و عدم به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل است.

گزارش از محمد جهاد

نظر شما