شناسهٔ خبر: 66588777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

از فيلم كوتاه، مستند داستاني و سينمايي

عرضه 71 اثر « زيرزميني» از ايران در جشنواره « كن»

صاحب‌خبر -

تينا جلالي 

كمتر از يك هفته ديگر، تا آغاز برگزاري جشنواره كن مانده است، يكي از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي جهان كه هر ساله با حضور فيلمسازان معتبر و مهمي از اقصي نقاط جهان برگزار مي‌شود .

امسال هم به رسم و رسوم هر ساله نام‌هاي شناخته شده و بزرگي دراين رويداد حضور دارند كه قطعا حساسيت و كنجكاوي زيادي را براي سينمادوستان در سراسر جهان خواهند داشت. از «مگالوپوليس»، فرانسيس فورد كاپولا و «پرنده»، آندريا آرنولد تا «اميليا پرز»، ژاك اوديار، «كفن‌ها»، ديويد كراننبرگ، «پارتنوپ»، پائولو سورنتينو، «انواع مهرباني»، يورگوس لانتيموس «اوه، كانادا»، پل شريدر و... فيلمسازاني هستند كه توجه‌ها را به خود جلب مي‌كند.

سينماي ايران در بخش مسابقه

امسال در بخش مسابقه دو فيلم غير رسمي از ايران حضور دارد، نخست فيلم «كارآموز»، علي عباسي (كارگردان عنكبوت مقدس) فيلمساز ايراني‌تبار است .

«كارآموز» داستاني در دنياي «فساد و فريب» را روايت مي‌كند و تلاش‌هاي ترامپ براي بنا كردن كسب‌وكار املاك در دهه‌هاي ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نيويورك و نيز رابطه او با وكيلش «روي كوئن» است. ديگر فيلم بخش مسابقه امسال به محمد رسول‌اف اختصاص دارد . اين فيلم با نام «دانه انجير مقدس» به صورت زيرزميني ساخته شده و در بخش مسابقه جشنواره امسال به نمايش در مي‌آيد . مجله فيلم امروز درباره قصه اين فيلم نوشت: نشريه «اسكرين» جزيياتي از داستان فيلم تازه محمد رسول‌اف درباره زندگي يك قاضي دادگاه انقلاب منتشر كرد. بر مبناي اطلاعات اين نشريه معتبر جهاني، زندگي خانوادگي يك قاضي دادگاه انقلاب تهران و رابطه پر از سوءظن و تنش با همسر و دو دخترش در ميانه اعتراض‌هاي سال ۱۴۰۱ ايران موضوع اين فيلم است كه با زمان دو ساعت و ۴۸ دقيقه بلندترين فيلم بخش رقابتي جشنواره و سومين فيلم بلند كل جشنواره نيز هست و تا چند روز ديگر در بخش مسابقه هفتادوهفتمين جشنواره فيلم كن به نمايش درخواهد آمد.

به نوشته «اسكرين»، داستان درباره ايمان و ترديدهاي يك بازپرس دادگاه انقلاب است كه با گم شدن مرموز سلاحش در ميانه شدت گرفتن اعتراض‌ها درگير نگراني و نسبت به احتمال دخالت همسر و دخترانش در اين اتفاق دچار سوءظن مي‌شود و در خانه‌اش تدابير سختگيرانه‌اي اعمال مي‌كند كه باعث تنش در خانواده مي‌شود.

البته داخل پرانتز اين نكته را هم اضافه كنيم، به گفته بابك پاك‌نيا، وكيل محمد رسول‌اف، شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامي تهران محمد رسول‌اف را به ۸ سال زندان (۵ سال قابل اجرا)، شلاق، جزاي نقدي و ضبط مال محكوم كرده كه گويا به خاطر ساخته شدن اين فيلم است.

 

سينماي زيرزميني در جشنواره كن

غير از اين دو فيلم، گويا سينماي ايران در هفتاد و هفتمين جشنواره كن حضور گسترده‌تري دارد.

بر اساسا شنيده‌هاي ما از يك منبع آگاه، گويا 71 فيلم ساخته شده به صورت زيرزميني اعم از مستند، كوتاه، فيلم بلند داستاني و فيلم سينمايي از ايران براي حضور در جشنواره كن 2024 به اين رويداد فرستاده شده است. بر اساس گفته‌هاي اين منبع آگاه و بر اساس شنيده‌ها، از ميان اين فيلم‌ها، 17 فيلم سينمايي است كه به صورت زيرزميني براي حضور در جشنواره از ايران فرستاده شده است.

البته كه اين آمار رسمي نيست و تعداد دقيق حضور سينماي ايران در جشنواره كن را مديران اين رويداد اطلاع دارند، اما آنچه اهميت دارد گسترش سينماي زيرزميني در ايران و حضور در مجامع معتبري همچون جشنواره كن است .

 

رخشان بني‌اعتماد

در «مجمع سرمايه‌گذاران» كن

نكته مهم ديگر درباره جشنواره كن 2024 حضور رخشان بني‌اعتماد در اين رويداد است. امسال روبن اوسلاند و رخشان بني‌اعتماد به همراه چند فيلمساز ديگر در فهرست كانديداهايي هستند كه براي جذب سرمايه براي فيلم بعدي خود در جشنواره كن ۲۰۲۴ قرار دارند. جشنواره كن از سال گذشته براي هر چه بيشتر بين‌المللي شدن سرمايه‌گذاري در سينما، يك «مجمع سرمايه‌گذاران» را در بازار فيلم كن ترتيب داد.
مجله فرانسوي فيلم، در گزارشي از گردهمايي در ارتباط با معاملات و پروژه‌هاي بين‌المللي كه قرار است در طول جشنواره كن ۲۰۲۴ برگزار شود، خبر داد.
اين مجمع روز ۱۹ ماه مه ‌دومين مراسم سالانه خود را در «پلاژ نخل‌ها» برگزار خواهد كرد.
در اين مراسم كارگردانان زيادي با پروژه‌هاي خود حضور خواهند يافت تا بتوانند با تهيه‌كنندگان مستقلي كه به اين مجمع دعوت شده‌اند، ملاقات و گفت‌وگو داشته باشند. هفتاد و هفتمين دوره اين رويداد از ۱۴ تا ۲۵ مه ‌۲۰۲۴ (۲۵ ارديبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار مي‌شود «گرتا گرويگ»، كارگردان امريكايي رياست هيات داوران را بر عهده دارد و «جورج لوكاس»، خالق سري فيلم‌هاي «جنگ ستارگان» هم با دريافت جايزه نخل طلاي افتخاري مورد تقدير قرار خواهد گرفت.

امسال ابرو جیلان(نویسنده و همسر نوری بیلگه جیلان)، لیلی گلادستون(بازیگر قاتلان ماه گل)، اوا گرین(بازیگر فرانسوی)، نادین لبکی(نویسنده و کارگردان لبنانی)، خوان آنتونیو بایونا( نویسنده و کارگردان اسپانیایی)، پییرفرانچسکو فاوینو( بازیگر ایتالیایی) و هیروکازو کوره-ادا( کارگردان ژاپنی) و عمر سی( بازیگر و تهیه‌کننده فرانسوی) فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را به داوری خواهند نشست.

نظر شما