شناسهٔ خبر: 66588247 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قطعی برق چاه‌های کشاورزی امنیت غذایی را دچار مخاطره می‌کند

به گفته کارشناسان، خاموشی چاه‌های کشاورزی یکی از مشکلات جدی بخش کشاورزی است که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

صاحب‌خبر -

بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار مصوبه سال ۹۰، قطع برق چاه های کشاورزی ممنوع است، درحالیکه وزارت نیرو برنامه قطعی ۶ ساعته چاه های کشاورزی در شبانه روز را ارائه و اجرایی کرده است که این امر آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد می کند.

گرچه قطع برق چاه های آب کشاورزی از جمله طرح های دولت برای صرفه جویی در مصرف برق است، اما کارشناسان بارها درباره نتایج منفی آن مبنی بر کاهش تولید و ایجاد خسارت به زیربخش های مختلف کشاورزی طی سال های گذشته هشدار دادند که متاسفانه این طرح کماکان امسال هم اجرایی شده است.

با وجود آنکه کشاورزی نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور، قطع وابستگی و حفظ استقلال کشور دارد؛ لذا نگاه علمی و کارشناسی به این بخش توسط مسئولان امر و متولیان و نهادهای مرتبط و رفع موانع و مساعدت و کمک به تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار گیرد تا سیاست خودکفایی محصولات اساسی در برنامه هفتم تحقق یابد.

در همین ارتباط محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی می گوید: وزارت نیرو باید برای قطع برق چاه‌های کشاورزی با سازمان‌های جهاد کشاورزی هماهنگی کند. بنده حتما مشکل قطعی برق را از وزیر نیرو پیگیری خواهم کرد و وزارت نیرو باید برای قطع برق چاه‌های کشاورزی با سازمان‌های جهاد کشاورزی هماهنگی کند.

قطعی برق چاه های کشاورزی آسیب جدی به تولید محصولات کشاورزی می زند

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بنابر قانون مصوب مجلس در سال ۸۸ مبنی بر کنار گذاشتن موتورهای دیزلی، چاه های کشاورزی برقی شد. براساس قانون مصوب مجلس، برق چاه های کشاورزی باید بصورت شبانه روزی تامین شود، درحالی‌که طبق مصوبه هیئت وزیران روزانه ۵ تا ۶ ساعت برق چاه های کشاورزی قطع می شود. چندسالی است که به رغم اعتراض های مکرر، قطعی برق چاه های کشاورزی در فصل گرما انجام می شود که در نهایت این امر منجر به بی اعتمادی و تناقض گویی در سطح ملی می شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه قطع و وصل برق چاه های کشاورزی منجر به خسارت محصولات اساسی و کشاورزی می شود، افزود: قطع و وصل چاه در شبانه روز خسارت های جدی به دینام و توربین وارد می کند. همچنین منجر به کاهش ۳۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی می شود. بنابر مصوبه هیئت وزیران قطع کردن چاه های کشاورزی آغاز شده که براین اساس یکی از استان ها به دیوان شکایت کرده چراکه این امر برخلاف قانون است.

یکی از مشکلات بخش کشاورزی که در ۲ سال گذشته باعث نگرانی کشاورزان، افت محصول و نهایتاً کاهش درآمد و منافع کشاورزان شده، قطع برق چاه‌های کشاورزی در زمان پیک تولید است.

 قطعی برق چاه های کشاورزی نوعی تجاوز به تضییع حقوق کشاورزان است

عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: قطعی برق چاه های کشاورزی نوعی تجاوز به تضییع حقوق کشاورزان است که وزارت نیرو با این اقدام به کشاورزان ظلم می کند. در زمانی‌که کشاورزان از وزارت نیرو و شرکت های برق منطقه ای برق خریداری می کنند، تفاهم نامه ای فی مابین آنها منعقد می شود که براساس آن وزارت نیرو متعهد شده که در طول ۲۴ ساعت برق کشاورزان را تامین کند.

هاشمی ادامه داد: با توجه به آنکه وزارت نیرو توانایی تامین ۲۴ ساعته برق را ندارد، در مقابل باید به کشاورزان جریمه پرداخت کند چراکه قطعی ۶ ساعته برق در روز، برنامه ریزی کشاورزان را دچار اختلال کرده است.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی با بیان اینکه قطعی برق چاه های کشاورزی خسارت قابل توجهی به تولید وارد می کند، گفت: قطع و وصل های مکرر منجر به آسیب موتور پمپ ها و ایجاد خسارت برای کشاورزان می شود که با استمرار این روند به دیوان عدالت مبنی بر عدم تعهدات وزارت نیرو شکایت خواهیم کرد.

با توجه به آنکه قطعی برق چاه های کشاورزی در پی مدیریت مصرف برق به سبب بروز برخی مشکلات سبب نارضایتی کشاورزان شده است، بنابراین انتظار می رود که وزارت نیرو با وجود اهمیت بخش کشاورزی در امنیت غذایی نسبت به خارج کردن قطع الکتروپمپ های کشاورزی از برنامه اقدام کند تا آسیبی از این حیث به بخش کشاورزی وارد نشود.

نظر شما