شناسهٔ خبر: 66588092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استقبال بی نظیر مردم از سیاه چادرهای عشایر در جشنواره روستایی قزوین 

رئیس امور عشایر استان قزوین گفت: عشایر استان قزوین با برپایی هفت سیاه چادر و سفید چادر و عرضه تولیدات گیاهان دارویی، محصولات لبنی، صنایع دستی، انواع غذا، آش و نان محلی توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند. رئیس امور عشایر استان قزوین گفت: عشایر استان قزوین با برپایی هفت سیاه چادر و سفید چادر و عرضه تولیدات گیاهان دارویی، محصولات لبنی، صنایع دستی، انواع غذا، آش و نان محلی توانمندی های خود را به نمایش گذاشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ دومین جشنواره روستایی و عشایر پس از 5 روز برگزاری موفق به کار خود در قزوین پایان داد و استقبال گسترده و بی نظیر از این نمایشگاه و جشنواره نشان داد توانمندی های روستاها و عشایر همچنان مورد توجه مردم قرار دارد و گرایش و علاقه مردم به زندگی سالم و توام با آرامش روستایی و عشایر و تولیدات این مناطق در جامعه شهری همچنان خواهان و مشتری دارد.

در این جشنواره ۱۳۰ غرفه روستایی و عشایری با مشارکت دهیارانبرپا شد و تولیدکنندگان در 19 بخش از تمامی شهرستان های استان قزوین، تولیدات و دستاوردهای خود را شامل صنایع دستی، فرآورده‌های لبنی و مواد غذایی و خوراکی، پوشاک، مواد پروتئینی، نان های محلی، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

در محوطه باز نمایشگاه نیز هفت سیاه چادر و سفید چادر متعلق به ایلات و عشایر بویین زهرا، الموت، طارم، کوهین و بخش مرکزی برپا شد و زنان و مردان عشایر محصولات محلی خود شامل گیاهان دارویی، محصولات لبنی، صنایع دستی، انواع غذا، آش و نان محلی را در معرض دید و فروش بازدیدکنندگان قرار دادند.

در عصر روز جمعه و آخرین روز این نمایشگاه سعید ابیت رئیس امور عشایر استان قزوین در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اهمیت برپایی این جشنواره اظهارداشت: جامعه عشایری در طول چند دهه گذشته، علیرغم کاهش سهم آن در جمعیت کشور در فرایند توسعه نقش فرازنده ای داشته است.

ابیت تصریح کرد: جمعیت عشایر ایران حدود دو درصد است، ولی ۲۵ درصد پروتئین کشور را تامین می کنند، و تولید گوشت قرمز، لبنیات، گیاهان دارویی و صنایع دستی از مهمترین تولیدات آنهاست.

وی افزود: جشنواره روستایی و عشایر بهترین فرصت برای معرفی هویت، توانمندی و قابلیت های عشایر خوب استان قزوین بود و خوشبختانه عشایر استان در دومین جشنواره با تنوع زیاد قومیتها شرکت کردند.

رئیس امور عشایر استان قزوین یادآورشد: برای اولین بار هفت سفید چادر و سیاه چادر برپا کردیم و با توجه به ظرفیت محدود این نمایشگاه نتوانستیم غرفه های بیشتری را بخود اختصاص دهیم اما همین ظرفیت نیز قابل توجه بود.

این مسئول گفت: در این جشنواره ایلات مختلفی مانند شاهسون ها، شاهسون بغدادی ها، کلهرها، کموش گزک ها، غیاثوندها و عشایر منطقه الموت و طارم در سیاه چادرها حضور داشتند و محصولات لبنی، غذایی و صنایع دستی خود را عرضه کردند.

وی یادآورشد: در این جشنواره انواع محصولات لبنی عشایری که بسیار سالم و نزدیک به محصول ارگانیک است در کنار گیاهان دارویی برداشت شده از مراتع که طبیعی است و ارزش درمانی و دارویی بالایی دارد و انواع دمنوش، آش و نان محلی عرضه شد و بخشی از غرفه ها نیز به صنایع دستی از جمله گلیم و قالی عشایر اختصاص داده شد.

استقبال بی نظیر از جشنواره روستایی و عشایر در قزوین

ابیت در خصوص استقبال از جشنواره نیز گفت: استقبال از بخش عشایری بی نظیر بود و حضور عشایر با لباس های محلی در سیاه چادرها و سفید چادرها بسیار جذاب و گیرا بود و رضایت مردم را جلب کرد که تجربه ارزشمندی بود.

زندگی 2300 خانواده عشایری در استان قزوین

رئیس امور عشایر استان قزوین با اشاره به جمعیت عشایری استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر 2300 خانوار عشایری در شهرستان قزوین در مناطق کوهین، الموت، طارم، بویین زهرا و یک بخش در تاکستان، البرز و آوج زندگی می کنند که جمعیت آنها بالغ بر هشت هزار نفر است.

ابیت بیان کرد: ویژگی عشایر استان قزوین در این است که تنوع ایلات در قزوین برجسته است و شما شاید در استانهای عشایر خیز این تنوع را نبینید.

وی یادآورشد: در بخش الموت و طارم مراتع غنی داریم و عشایر ما از عشایر بسیار موفق هستند که تولیداتی مانند گیاهان دارویی در این مناطق دارند و ما باید تلاش کنیم بهره وری در بخش عشایر بالا برود.

ابیت گفت: در صورت توجه و حمایت بیشتر از عشایر می توانیم بخشی از مشکلات تولید گوشت قرمز کشور را با کمک عشایر برطرف کنیم.

این مدیر در مورد اهمیت نمایشگاهها در معرفی توانمندی عشایر اظهارداشت: برگزاری جشنواره ها و نمایشگاهها نقش مهمی در معرفی توانمندی عشایر و محصولات تولید شده توسط آنها دارد و در این راستا در دو سال گذشته یکی از سیاست های اصلی امور عشایر استان قزوین حضور در نمایشگاه و جشنوارهای تخصصی ویژه عشایر بوده است.

وی بیان کرد: هدف ما این است که توانمندی و ظرفیت های مختلف عشایر را بعنوان یک جامعه تاثیرگذار در تولید بخوبی معرفی کنیم.

ابیت افزود: متاسفانه هنوز برخی از مردم هنوز نمی دانند که در استان قزوین هم عشایر وحود دارند لذا ابتدا باید نشان دهیم این گروه در استان زندگی می کنند و سپس توانمندی و قابلیت های انها را معرفی کنیم.

رئیس امور عشایر استان قزوین تصریح کرد: در کنار این اقدامات بایستی کمک کنیم تا خود عشایر هم این موجودیت و هویت را بپذیرند و وارد کار تولید شوند و باور کنند که جامعه ای تاثیرگذار و نقش آفرین هستند و اگر این موضوع محقق شود و عشایر با خودباوری و اعتماد بنفس بیشتری وارد بازار کار و تولید بدون واسطه شوند و خود را جدی بگیرند  شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود.

ابیت در مورد اولویت های امور عشایر استان در سال جاری هم گفت: اولویت ما ورود به زنجیره تولید گوشت و گیاهان دارویی و صنایع دستی توسط عشایر است که در کنار تولید وارد بازار کار شوند.

وی بیان کرد: واقعیت این است که عشایر هم باید بپذیرند که نسبت به سایر اقوام و گروهها محرومیت بیشتری دارند و چون اغلب در ییلاق زندگی می کنند از داشتن کمترین امکانات مانند آب، برق و حتی سرویس بهداشتی هم محرومند که باید این نیازها توسط دولت تامین شود.

ابیت اظهارداشت: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» بایستی عشایر را بعنوان یک جامعه تولیدکننده توانمند جدی بگیریم و بدانیم عشایر کسانی هستند که با کمترین سرمایه و هزینه قادرند بیشترین تولید را داشته باشند.

این مسئول یادآورشد: امروز یک دامداری صنعتی از یارانه آب و انرزی استفاده می کند و تسهیلات میلیاردی دریافت می کند و هزینه سنگین ارزی برای تامین نهاده های آن اختصاص داده می شود اما عشایر از طبیعت بهره میگیرند و هیچ هزینه اضافی و سنگکینی برای دولت ندارند و هیچ ارزی هم نمی گیرند و برای دام خود علوفه ای را مصرف می کنند که اگر استفاده نشود به مرور زمان از بین می رود و یک زندگی اقتصادی و کم هزینه و بهینه دارند که اگر حمایت شوند قادرند خدمات بیشتری به مردم ارائه کنند.

ابیت ضمن تشکر از رسانه ها در انعکاس خدمات و عملکرد امور عشایر گفت: این همکاری رسانه ها با امور عشایر موجب شده است تا هویت عشایر استان قزوین بیش از گذشته شناخته شود و همچنان درخواست می کنیم این همراهی تداوم یابد تا به بهبود کیفی زندگی عشایر کمک کنیم.

انتهای پیام

نظر شما