شناسهٔ خبر: 66571453 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نتیجه مثبت طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی در بندرلنگه

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: نتایج حاصل از طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی در دشت روستای گزیر بندرلنگه موفقیت آمیز بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس، مهرداد حسن زاده در بازدید از این طرح گفت::طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی در دشت روستای گزیر بندرلنگه برای اولین بار در کشور اجرایی شده است.

وی افزود: این طرح به منظور حفاظت از چاه‌های منطقه، جمع آوری و مهار آب‌های سطحی و تغذیه نمودن این آب‌ها به سفره‌های زیرزمینی موجب افزایش سطح آب زیر زمینی در این منطقه شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با اشاره به مشارکت نقش موثر مردم گزیر در اجرای این طرح گفت: در این طرح دولت اقدام به حفاظت چاه‌های دو منظوره و توسعه حوضچه‌های ذخیره آب کرده و پس از آن تزریق آب از طریق لوله و تغذیه مصنوعی آب به زیرزمین توسط مردم انجام می‌گیرد. جسن زاده گفت: با توجه به اینکه در این روش مردم نقش مستقیم و مشارکتی در نگهداری از تاسیسات دارند، تغذیه مصنوعی می‌تواند تداوم و پایداری بیشتری داشته باشد.

وی افزود: از جمله اقدامات انجام شده در این طرح می‌توان به اجرای عملیات لایروبی چاه تزریق شمال شرق دشت، ایجاد دیوار محافظتی با استفاده از بلوک سیمانی برای جلوگیری از ریزش چاه، اجرای قالب بندی و بتن ریزی فونداسیون زیر دیوار چینی، تعویض لوله‌ها به علت پوسیدگی لوله‌های موجود در چاه آب تزریق شمال شرق دشت، استقرار لوله‌های تخلیه آب به هنگام عملیات لایروبی در زیر سطح آب، تعبیه حوضچه آرامش برای ذخیره آب، انتقال آب از رودخانه به داخل حوضچه و همچنین انتقال آب به وسیله لوله به داخل چاه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید؛ استفاده ۳۰ ساله از آب آشامیدنی چاه وقفی در پارسیان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نیز گفت: با بررسی هیدروگراف دشت که نشانگر تغییر در ذخیره سفره آب زیرزمینی است می‌توان حجم تغذیه ناشی از طرح تغذیه مصنوعی را بدست آورد.

سید محمد نور موسوی گفت: اجرای طرح تغذیه مصنوعی به روش چاه تزریقی سبب افزایش سطح آب زیرزمینی آبخوان شده است و این نشان دهنده تاثیر مثبت تغذیه مصنوعی بر سطح آب زیرزمینی است به نحوی که در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده میزان تغذیه مصنوعی در آبخوان حدود ۰.۷ میلیون مترمکعب در سال است.

نظر شما