شناسهٔ خبر: 66563382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

آنچه صهیونیست‌ها نمی‌گویند

چرا مذاکرات آتش‌بس جنگ غزه با بن‌بست مواجه شد؟

یکی از موانع اصلی مذاکرات آتش بس در قالب جنگ غزه این است که رژیم صهیونیستی مدام تاکید بر برقراری آتش‌بسِ موقت دارد. این در حالی است که گروه های مقاومت فلسطینی به این مساله اشاره می کنند که هرگونه توافق آتش بس، بایستی ماهیتی دائم و پایدار و نَه موقت داشته باشد. اساسا گزاره آتش بس موقت کاملا در راستای منافع صهیونیست ها است زیرا امکان آزادی برخی اسرای صهیونیست را برای آن ها فراهم می‌کند و در عین حال، گزاره تداوم جنگ افروزی آن ها علیه مردم غزه و قتل و عامشان را نیز فعال نگه می‌دارد.

صاحب‌خبر - گروه بین الملل جهان نيوز: در روزهای گذشته، مذاکرات آتش بس جنگ غزه، فراز و و فرودهای قابل‌تاملی را سپری کرده است. در این راستا، دولت مصر اخیرا یک ابتکار و پیشنهاد آتش بس را روی میز گذاشت که جنبش حماس با طرح کلی آن موافقت کرد با این حال، صهیونیست ها خیلی زود دبه کردن های خود را آغاز کردند و زیر میزِ مذاکرات زدند. به تازگی نیز رژیم اشغالگر قدس حملاتی را به شهر رفح انجام داده و همچنان تهدید به انجام حمله گسترده زمینی به شهر رفح می کند.

در این راستا، یک سوال مهم و محوری سرِ جای خود باقی است: چرا مذاکرات آتش بس جنگ غزه با بن بست مواجه می شود؟ جالب اینکه در قالب پیشنهاد اخیر مصری ها برای برقرای آتش بس در جنگ غزه، شاهد بودیم که طرف آمریکایی نیز پیشنهاد آتش‌بس را خوب ارزیابی کرده بود و حماس نیز آن را پذیرفت با این حال صهیونیست ها آن را رد کرده اند. به نظر می رسد برای پاسخ به این پرسش، بایستی 4 مولفه محوری را مد نظر قرار داد.

یک: تاکید صهیونیست ها بر گزاره آتش بسِ موقت
یکی از موانع اصلی مذاکرات آتش بس در قالب جنگ غزه این است که رژیم صهیونیستی مدام تاکید بر برقراری آتش بس موقت دارد. این در حالی است که گروه های مقاومت فلسطینی به این مساله اشاره می کنند که هرگونه توافق آتش بس، بایستی ماهیتی دائم و پایدار و نه موقت داشته باشد. اساسا گزاره آتش بس موقت کاملا در راستای منافع صهیونیست ها است زیرا امکان آزادی برخی اسرای صهیونیست را برای آن ها فراهم می کند و در عین حال، گزاره تداوم جنگ افروزی این رژیم علیه مردم غزه و قتل و عامشان را نیز فعال نگه می دارد.

از این رو، آتش بس موقت هیچ دستاورد میدانی مشخصی را برای ملت و مقاومت فلسطین نخواهد داشت و سراسر برای رژیم اشغالگر قدس سود و فایده است. موضوعی که به هیچ عنوان مورد تایید مقاومت فلسطین نیست.

دو: منافع شخصی نتانیاهو
توجه داشته باشیم که اگر جنگ غزه در نقطه کنونی خود به پایان برسد، این موضوع می تواند به معنای پایان حیات سیاسی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس باشد. تردیدی نیست که پس از تحقق سناریوی مذکور، نتانیاهو از کرسی نخست وزیری صهیونیست ها برکنار خواهد شد و با سیلی از پرونده های قضایی مواجه می گردد و حتی بعید نیست که راهیِ زندان شود.

از این رو، بسیاری از ناظران و تحلیلگران تاکید دارند که جنگ غزه به یک بازی شخصی برای نتانیاهو تبدیل شده و او نمی خواهد با پایان سریع این جنگ و بدون کسب برخی دستاوردها، از آن خارج شود. جالب اینکه بر اساس جدیدترین نظرسنجی های محافل صهیونیستی در اراضی اشغالی، بیش از 50 در صد از ساکنان فلسطین اشغالی نیز تاکید داشته اند که جنگ غزه برای نتانیاهو یک جنگ شخصی است و او در این رابطه توجهی به منافع ساکنان اراضی اشغالی و یا اسرای صهیونیست ندارد.

البته که باید توجه داشته باشیم که نتانیاهو در این معادله تنها نیست و تندروهای افراطی حاضر در دولت وی نیز چنین وضعیتی دارند و پایان جنگ غزه در نقطه کنونی را یک سرشکستگی بزرگ برای خود و آینده سیاسیشان قلمداد می کنند.

سه: هراس صهیونیست ها از فروپاشی بیش از پیشِ هیمنه نظامی-اطلاعاتی خود
رژیم صهیونیستی سال ها با طرح ادعاها و رجزخوانی های مختلف، خود را به مثابه بازیگری بسیار قدرتمند در قالب معادلات منطقه غرب آسیا و خاورمیانه معرفی کرده است. این در حالی است که عملیات هفتم اکتبر و به ویژه عملیات وعده صادق ایران، تا حد زیادی هیمنه قدرت نظامی-اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را بر باد داده و آن را با چالش های جدی مواجه کرده است.

حال اگر این رژیم بخواهد بدون دستیابی به اهداف خود به جنگ غزه خاتمه دهد، این مساله می تواند یک شوک و بحران به مراتب جدی تر برای این رژیم باشد و سیگنالی روشن از یک شکست بزرگ برای کلیت این رژیم را مخابره کند. معادله ای که در آینده می تواند چالش های امنیتی به مراتب جدی تری را برای رژیم اشغالگر قدس در سطح منطقه تایجاد کند. با این همه، واقعیت این است که تداوم جنگ غزه و حتی حمله سراسری به رفح نیز لزوما تامین کننده منافع صهیونیست ها نیست. موضوعی که به تایید بسیاری از مقام های ارشد نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نیز رسیده و نشان می دهد که تا چه اندازه وضعیت برای صهیونیست ها بحرانی است.

چهار: منافع پنهانِ بازیگران ثالث
در نهایت باید گفت که برخی کنشگران مرتجع در سطح منطقه نیز پایان یافتن جنگ غزه در شرایط کنونی را به نفع خود نمی بینند. این دسته از رژیم های منطقه ای بر خلاف خواست ملت های خود خواستار نابودی مقاومت فلسطینی هستند اما در ظاهر این موضوع را بیان نمی کنند.

فراموش نکنیم که در جریان عملیات وعده صادق ایران نیز شاهد بودیم که دولت اردن برخلاف شعارهای دور و دراز خود در محکوم کردن جنایات صهیونیست ها علیه مردم غزه به نحوی تمام قد در دفاع از این رژیم وارد میدان شد. معادله ای که جدای از اردن، ماهیت حقیقی فعالیت ها و سیاست برخی دیگر از کنشگران منطقه ای نظیر امارات و عربستان را نیز که آن ها هم به یاری صهیونیست ها شتافتند، فاش کرد.

از این رو، کنشگران ثالث منطقه ای نیز که منافع خود را در قالب جنگ غزه تامین شده نمی بینند، نقشی قابل توجه در به شکست کشاندن مذاکرات آتش بس جنگ غزه بازی می کنند. 

نظر شما