شناسهٔ خبر: 66555598 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آشنایی با انواع شیلنگ های آتش نشانی

صاحب‌خبر -

اگر به بررسی انواع شیلنگ بپردازید، اندازه ها و سبک های مختلف را خواهید دید. که هر کدام دارای عملکرد و نقش متفاوتی هستند. آگاه بودن از موقعیتی که در آن قرار دارید و نوعشیلنگ آتش نشانیمناسب برای استفاده در آن موقعیت بسیار مهم است. در برخی شرایط ممکن است نیاز باشد که به تجهیزات داخلی متصل شود. در مواقع دیگر ممکن است که به یک شیر آتش نشانی متصل شود.

آیا می‌دانستید که اگر از شیلنگ بیش از حد بزرگ استفاده کنید، ممکن است آسیب بیشتری به دیوارهایی وارد کنید که مورد آسیب قرار نگرفته‌اند؟

 

شیلنگ های آتش نشانی برای کاربردهای خاصی ساخته می شوند، بنابراین این مسئله مهم است که قبل از خرید، تفاوت بین آنها از جمله جنس و تحمل فشار شیلنگ را بدانید. شما چه بخشی از یک تیم آتش نشانی محلی باشید و چه مدیر ساختمانی باشید که به شیلنگ آتش نشانی جدید نیاز دارید، این مقاله به جزئیات ،کاربردها و مشخصات مختلف شیلنگ های آتش نشانی با روکش لاستیکی، روکش تکی و دولایه می پردازد. در نهایت شما تعیین می کنید که کدام یک برای کاربرد شما مناسب است.

قبل از انتخاب شیلنگ آتش نشانی، مواردی وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • برای انجام چه کاری به شیلنگ نیاز دارید؟

  • آیا از استانداردهای انجمن ملی حفاظت از آتش برای شیلنگ های آتش نشانی مطلع هستید ؟

  • از نحوه نگهداری شیلنگ آگاه هستید؟

  •   دوام شیلنگ چقدر است؟

 

تفاوت بین شیلنگ حمله یا شیلنگ تامین چیست؟

شیلنگ‌های حمله برای استفاده توسط آتش نشانان آموزش دیده و اعضای تیم آتش نشانی برای مقابله مستقیم با آتش طراحی شده‌اند.  آنها باید بتوانند فشار بیشتری را نسبت به انواع دیگر شیلنگ تحمل کنند . شیلنگ‌های آتش نشانی دولایه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشارهای بسیار بالاتری را نسبت به شیلنگهایی با روکش لاستیکی یا تک لایه تحمل کنند و بنابراین برای استفاده در اطفاء حریق بهترین هستند.شیلنگ های تامین ، آب را از منابع آب به پمپ های آتش نشانی که شیلنگ حمله را تغذیه می کنند، تامین می کند. آنها معمولاً شیلنگ هایی با روکش لاستیکی هستند که اندازه آنها بین 1.5 تا 5 اینچ است. هرچه قطر بیشتر باشد، حجم آب بیشتری در دقیقه حرکت می کند. شیلنگ های روکش لاستیکی به عنوان شیلنگ تغذیه استفاده می شوند زیرا باید مقدار زیادی آب را جابجا کنند اما برای تحمل فشار زیاد از شیلنگ دو لایه استفاده می شود.

اجزاء شیلنگ های آتش نشانی

همه شیلنگ های آتش نشانی دارای قطعات اصلی یکسانی هستند.

  • اندازه شیلنگ آتش نشانی : در این مورد، 1 1/2 اینچ، 1 3/4 اینچ، و 2 اینچ (فقط به ابعاد آستر شیلنگ لاستیکی داخلی اشاره دارد)

  • یک آستر داخلی که آب را حمل می کند

  • یک لایه که از آستر داخلی محافظت می کند،که معمولاً با یک پارچه بافته شده است.

  • کوپلینگ های شیلنگی که شیلنگ را به منابع آب، نازل ها و ورودی های سیستم های حفاظت در برابر آتش وصل می کند.

 

تفاوت مدل های مختلف شیلنگ های آتش نشانی

همه شیلنگ های آتش نشانی برای یک هدف طراحی نشده اند. برخی از شیلنگ ها دارای روکش لاستیکی خارجی هستند که برای تمیز کردن آسان تر و محافظت در برابر آسیب های شیمیایی طراحی شده است. شیلنگ هایی که برای مکش طراحی شده اند دارای پارچه یا سیمی هستند که برای جلوگیری از آسیب به شیلنگ طراحی شده اند. و شیلنگ هایی که آب را با فشار بالا حمل می کنند ممکن است دارای یک لایه  دوتایی باشند که به شیلنگ اجازه می دهد فشار و سایش بالاتر را تحمل کند. شیلنگ دولایه که اغلب به عنوان شیلنگ حمله استفاده می شود، در برابر سایش مقاوم است و فشارهای بالا را تحمل می کند.آتش نشانان اغلب بین شیلنگ حمله و شیلنگ تامین تفاوت قائل می شوند . آتش نشانان آموزش دیده از شیلنگ حمله برای خاموش کردن مستقیم آتش یا خنک کردن هوای اطراف استفاده می کنند. دوام شیلنگ های مخصوص حمله بسیار مهم است. آتش نشانان به طور منظم شیلنگ حمله را می کشند، خم می کنند و جابجا می کنند. دستورالعمل های صادر شده توسط انجمن ملی حفاظت از آتش(NFPA)ایجاب می کند که مواد مورد استفاده در ساخت شیلنگ های حمله باید در برابر آسیب های ناشی از خم شدن مکرر شیلنگ و تغییرات فشار مقاومت کنند.لایه تقویتی اضافی که با شیلنگ آتش نشانی دو لایه ای ارائه می شود، آن را برای استفاده به عنوان شیلنگ حمله ایده آل می کند. در حالی که شیلنگ آتش نشانی تک ژاکت وزن کمتری دارد و به راحتی خم می شود، شیلنگ آتش نشانی دولایه بهتر در برابر فشار، سایش و پارگی مقاومت می کند.

انواع شیلنگ های مناسب برای عملیات آتش نشانی

  1. شیلنگ آتش نشانی با قطر بزرگ: این شیلنگ ها به عنوانLDHشناخته می شود،  معمولاً بین 2.5 تا 5 اینچ قطر دارد. حرکت دادن آنها می تواند بسیار سنگین باشد و خم شدن در گوشه ها تقریبا غیرممکن است. این شیلنگ برای مصارف روزانه آتش نشانی در نظر گرفته نشده است.کاربرد آن برای جابجایی حجم زیادی از آب می باشد.

  2. شیلنگ آتش نشانی با قطر کوچک: قطر کوچک بین 1 تا 2.5 اینچ است. اندازه قطر کوچک آنها را برای خطوط تقویت کننده یا خطوط حمله عالی می کند.این شیلنگ برای چند آتش نشان در حین حرکت در فضاهای داخلی ساختمان بسیار مناسب است، زیرا در هنگام حرکت انعطاف پذیری خود را حفظ می کنند.

  3. شیلنگ آتش نشانی مکنده: این شیلنگ ها معمولاً دارای طول 10 تا 15 فوت است که قطر آن 5 اینچ است. که در برابر فشار، سایش و گرما در برابر خلاء مقاومت می کند. اینها به گونه ای تقویت شده اند که شکل گرد خود را حفظ کرده و در هنگام استفاده دچار آسیب نشوند.این شیلنگ ها از یک خلاء برای کشیدن آب از یک مخزن آب قابل حمل یا هر منبع دیگری استفاده می کند .

  4. شیلنگ آتش نشانی حمله :این شیلنگ ها مخصوص عملیات های مستقیم با آتش هستند که دارای قطرهای مختلفی می باشند. و به دلیل داشتن آستر تقویت شده دارای دوام بالایی هستند.

 

 

جنس شیلنگ آتش نشانی

شیلنگ‌های آتش‌نشانی با پوشش لاستیکی ازQRFSاز لاستیک نیتریل مصنوعی تولید می‌شوند و در برابر سوخت‌ها، مواد شیمیایی، روغن‌ها، آلاینده‌های محیطی، کپک، کپک و دماهای شدید مقاوم هستند.شیلنگ های آتش نشانی تک لایه دارای یک لایه پلی استر در اطراف لاستیک داخلی هستند. که در هر دو جهت تار و پود بافته می شوند. الیاف تار الیاف طولی هستند که تحت کشش کشیده می شوند، در حالی که الیاف پود به صورت متقاطع بدون کشش بافته می شوند تا استحکام و ساختار بافت را افزایش دهند. خود پلی استر و همچنین بافت آن در برابر ازن، گرما و هوا مقاوم هستند.شیلنگ های آتش نشانی دولایه ما نیز از پلی استر اصلی و رشته ای ساخته شده اند که در هر دو جهت تار و پود بافته می شوند. این شیلنگ ها نسبت به شیلنگ تک للایه مقاومت بیشتری در برابر عناصر دارند، زیرا دارای لایه اضافی از پلی استر هستند.

نحوه نگهداری و مراقبت از شیلنگ های آتش نشانی

شیلنگ های آتش نشانی مانند هر محصول دیگری باید به درستی از آنها مراقبت شود. شیلنگی که به درستی نگهداری شود می تواند در هنگام مواجهه با آتش سوزی تفاوت چشم گیری با شلنگی که بصورت اصولی نگهداری نشده است ایجاد کند. انجمن ملی حفاظت از آتش(NFPA)راهنمای دقیق و جامعی برای نگهداری شیلنگ آتش نشانی دارد که شامل موارد زیر می باشد:

  • دستورالعمل های تمیز کردن:

تمیز کردن صحیح شیلنگ ها می تواند واقعاً طول عمر محصول را افزایش دهد. همچنین، تمیز کردن منظم شیلنگ به کاربر این امکان را می دهد که به طور مداوم وضعیت شیلنگ را ارزیابی کند. تمام شیلنگ ها باید بعد از هر بار استفاده، قبل از انتقال به انبار یا دوباره سرویس دهی، تمیز و بازرسی شوند. آب روان ناشی از آتش ممکن است مواد خارجی را حمل کند که می تواند به شیلنگ آسیب برساند. بنابراین در صورت تماس شیلنگ با روغن ها یا مواد شیمیایی، حتما به وسیله آب و یک شوینده ملایم آن را تمیز کنید ، سپس شیلنگ را به طور گسترده با آب تمیز بشویید. اطمینان حاصل کنید که هر دو طرف شیلنگ را برای هر گونه برش، پارگی، شکاف داخلی یا اتصالات آسیب دیده که ممکن است در حین استفاده رخ داده باشد، بررسی کنید.

  • دستورالعمل استفاده:

پیروی از استفاده صحیح از شیلنگ آتش نشانی در شرایط اضطراری می تواند تا حد زیادی بر میزان فرسودگی و پارگی شیلنگ شما تأثیر بگذارد. هنگام استفاده از شیلنگ در مقابله با آتش، از کشیدن شیلنگ روی اجسام تیز یا سطوح ساینده خودداری کنید. در حالی که ممکن است شیلنگ به گونه ای طراحی شده باشد که در برابر سایش مقاوم باشد، بهتر است آنها را از خطرات حفظ نمایید. ابزارهایی مانند غلتک شیلنگ یا صافی ورودی می توانند به حداقل رساندن خطر آسیب دیدگی شیلنگ ها کمک کنند. غلتک شیلنگ هنگام کشیدن شیلنگ بر روی گوشه های تیز مانند لبه های سقف و طاقچه ها از آسیب جلوگیری می کند. صافی های ورودی به شیلنگ های تغذیه متصل می شوند و قطعات بزرگی از مواد خارجی را که ممکن است به داخل شیلنگ آسیب برسانند، فیلتر می کنند.

  • دستورالعمل های نگهداری:

تمام شیلنگ ها باید در شرایط خنک، خشک و دارای تهویه مناسب نگهداری شوند. شیلنگ ها نیز قبل از قرار گرفتن در انبار به مدت طولانی ، باید از آب تخلیه و خشک شوند. حفظ رطوبت در محیط ضروری است. هنگام بارگیری شیلنگ ها بر روی دستگاه آتش نشانی، شیلنگ باید به گونه ای قرار گیرد که دچار کمترین میزان ساییدگی شود. حداقل هر سه ماه یک بار تمام شیلنگ ها باید از دستگاه خارج شده و مجدداً بارگیری شوند .

 

 

دستورالعمل های تست و بازرسی شیلنگ آتش نشانی

تمام شیلنگ ها باید حداقل سالی یک بار بازرسی و تست شوند. اطمینان حاصل کنید که شیلنگ و کوپلینگ ها از هر نوع زباله، سوختگی، بریدگی و ساییدگی  عاری هستند. هنگام انجام تست های سرویس، تمام اقدامات احتیاطی ایمنی باید مطابق بااستاندارد شیلنگ آتش نشانی NFPA 1962به دقت انجام شود.

دوام هر نوع شیلنگ آتش نشانی چقدر است؟

نمی توان زمان دقیقی برای طول عمر شیلنگ های آتش نشانی برآورد کرد، چون به مرور زمان و در شرایط خاص عملیاتی  ممکن است شیلنگ دچار تخریب شود و نیاز به تعویض داشته باشد. مراقبت و آزمایش مناسب طول عمر شیلنگ شما را به حداکثر می رساند. به طور کلی، شیلنگی که مقاومت بیشتری در برابر سایش دارد، دوام بیشتری خواهد داشت، اما اگر از شیلنگ به درستی نگهداری نشود، محافظت اضافی فایده چندانی نخواهد داشت.شیلنگ‌های آتش‌نشانی با روکش لاستیکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر بسیاری از ترکیبات خورنده و همچنین ساییدگی مقاوم باشند، و شیلنگ‌های روکش پلی‌استر دارای این محافظت به علاوه مقاومت در برابر سایش اضافی هستند. همچنین می توانید با پوششSteadfastاز برخی شیلنگ های آتش نشانی غیر سبک وزن بیشتر محافظت کنید. این پوشش اختیاری اساساً لایه دیگری از لاستیک است که روی ژاکت پلی استر اعمال می شود ، در حالی که انعطاف پذیری طبیعی شیلنگ را حفظ می کند، مقاومت بیشتری در برابر سایش و آب دارد.

شیلنگ آتش نشانی چقدر انعطاف پذیر است؟

انعطاف پذیری شیلنگ آتش نشانی به موارد زیادی بستگی دارد. ابتدا باید منبع آب خود را بشناسید.بسته به منبع آب شما، داشتن یک شیلنگ آتش نشانی غیر قابل جمع شدن سودمند است. اساساً، اگر نتوانید فشار آب را کنترل کنید، ممکن است شیلنگ استفاده شده دچار آسیب شود. و در واقع نتوانید در عملیات خود موفق عمل نمایید.

وزن شیلنگ آتش نشانی چقدر است؟

وزن شیلنگ آتش نشانی زمانی که مجبور به حمل و نقل آن هستید اهمیت بیشتری دارد. از این گذشته، شما نمی خواهید یک شیلنگ در هنگام اتصال  به منبع آب دچار پیچ خوردگی شود.  وزن شیلنگ آتش نشانی به جنس و اندازه ی قطر آن بستگی دارد ، به طور مثال شیلنگ های با قطر 1.5 تا 2اینچ دارای وزن بیشتری هستند.

 

نظر شما