شناسهٔ خبر: 66527181 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

میانگین بارندگی بوشهر در سال آبی جاری به ۲۰۵ میلیمتر رسید

بوشهر- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با توجه به بارندگی سامانه‌های بارشی موثر در اردیبهشت، میانگین میزان بارندگی این استان در سال آبی جاری (از مهر ۱۴۰۲ تا پایان ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) با ۸۲درصد بارش سالانه به ۲۰۵ میلیمتر رسید .

صاحب‌خبر -

" علی محمدی " روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: میانگین بلند مدت بارندگی استان بوشهر ۲۵۱ میلیمتر است.

وی افزود: باتوجه به ورود سامانه بارشی از روز گذشته بخشی دیگری از کمبود بارش جبران می شود که این امر باعث می شود تا در فصل گرم سال با چالش کمتری برای تامین آب در حوزه‌های مختلف روبرو باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: مجموع آبگیری سازه‌های آبی این استان از جمله سدهای رییسعلی دلواری، باغان، تنگ ارم، خاییز و بندها در سامانه بارشی اخیر بیش‌از ۲۵ میلیون مترمکعب بوده است.

به گفته وی سد باغان به‌عنوان یکی از سازه‌های آبی مهم جنوب استان بوشهر که در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان به مرحله آبگیری رسید، برای نخستین‌بار حجم آبگیری بیش از ۴ میلیون مترمکعب سیلاب را تجربه کرد تا ذخیره آن به ۷ میلیون مترمکعب برسد.

محمدی یادآور شد: تا پیش‌از آبگیری سد باغان، کلیه سیلاب‌های رودخانه باغان، ضمن آسیب زدن به تاسیسات و سازه‌های شهری و روستایی، به صورت رواناب به دریا تخلیه می‌شد که اکنون امکان ذخیره سازی ۳۲ میلیون مترمکعب آب در این سد وجود دارد.

وی اضافه کرد: همچنین سد تنگ ارم به عنوان یکی از منابع اصلی تامین کننده آب شرب بخش ارم با آبگیری ۱۰۰ درصدی به حجم ذخیره ۴.۵ میلیون مترمکعب رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده، در ۲ روز آینده سامانه بارشی دیگری در استان بوشهر فعال خواهد شد که امیدواریم سایر سازه‌های استان بوشهر از جمله سد اخند، سد خاییز، سد ارغون و سازه‌های تغذیه مصنوعی آبگیری شوند.

محمدی ادامه داد: در کنار تلاش برای تامین و مدیریت منابع آب، ضروری است همه بهره‌برداران آب اعم از کشاورزان، صنایع، خدمات آب‌بر استفاده بهینه از آب را در دستورکار خود قرار دهند.

نظر شما