شناسهٔ خبر: 66524248 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با وجود موافقت حماس با آتش بس، اسرائیل به بمباران رفح ادامه می دهد

صاحب‌خبر -
با وجود موافقت حماس با آتش بس، اسرائیل به بمباران رفح ادامه می دهد
خبرگزاری آریا-عصر روز گذشته، دوشنبه، ارتش اشغالگر اسرائیل مدعی شد که «حمله غافلگیرکننده» را به آنچه «اهداف حماس» در شرق شهر رفح در جنوب نوار غزه انجام داده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا؛این امر اندکی پس از آن صورت می گیرد که حماس از پذیرش پیشنهاد مبادله اسرا با اسرائیل و آتش‌بس خبر داد و دولت بنیامین نتانیاهو مدعی شد که این پیشنهاد "مطابق" الزامات آن نیست و شورای جنگی دولت تصمیم گرفت عملیات نظامی را در رفح با وجود هشدارهای بین المللی در مورد پیامدهای انسانی آن ادامه دهد..

ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در بیانیه ای کوتاه در سکوی "X" مدعی شد که نیروهایش "در حال حاضر به صورت غافلگیرانه علیه اهداف حماس در شرق رفح حمله و عملیات می کنند."

این بیانیه افزود که "جزئیات بیشتر را بعدا" ارائه خواهد کرد.

اسرائیل در طول 7 ماه جنگ مستمر حماس در نوار غزه اغلب ادعا می کرد که به اهداف حماس در غزه حمله کرده است، اما مشخص شد که اکثر قربانیان این حملات غیرنظامیان بودند.

به نوبه خود، رادیو ارتش اسرائیل از شنیدن آژیرهای خطر در شهرک سدروت و سایر مناطق در مجاورت نوار غزه عصر دوشنبه، همزمان با عملیات ارتش اسرائیل در رفح خبر داد.

در همین حال، روزنامه عبری «یدیعوت آحرونوت» گزارش داد که آژیر خطر در سدروت و در شهرک های اویو، نیر آم، موالسیم، گیویم و کالج ساپیر به صدا درآمد.

در همین راستا خبرنگار آنادولی در نوار غزه از شلیک یک گلوله موشکی از شمال این نوار به سمت مناطق جنوب اسرائیل خبر داد.

در حالی که گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای کوتاه در بستر تلگرامی «سدروت»، شهرک «نیر ام» و شهرک‌های اطراف نوار غزه را بمباران کردند.

این بیانیه  بدون ارائه جزئیات بیشتر افزود: این بمباران «در پاسخ به جنایات دشمن صهیونیستی علیه مردم فلسطین» صورت گرفت.

جنبش حماس روز دوشنبه اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی خود، قطر و مصر را از موافقت این جنبش با پیشنهاد دو کشور میانجی در مورد توافق آتش‌بس با اسرائیل در نوار غزه مطلع کرده است.

در حالی که دفتر نتانیاهو مدعی شد که پیشنهاد تصویب شده توسط حماس "به دور از الزامات" تل آویو است، و افزود که اسرائیل "اما هیئتی را به قاهره می فرستد تا امکان دستیابی به توافق بر سر شرایط قابل قبول" در مورد مبادله را از بین ببرد. زندانیان و آتش‌بس، بدون اینکه این شرایط مشخص شود.

این دفتر اشاره کرد که شورای جنگ به اتفاق آرا تصمیم گرفت عملیات نظامی در رفح را  به بهانه اعمال فشار بر حماس برای آزادی ربوده شدگان (اسراییلیان) و دستیابی به سایر اهداف جنگی ادامه دهد..

این تحولات در رابطه با آتش‌بس و توافق تبادل اسرا چند ساعت پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش رژیم صهیونیستی صبح دوشنبه از آغاز عملیات نظامی در رفح که ادعا می‌کرد «محدودیت محدود» است، خبر داد و به 100000 فلسطینی هشدار داد که به اجبار منطقه را در شرق شهر تخلیه و به سمت منطقه المواسی در جنوب غربی نوار غزه حرکت کنند.

در ساعات اخیر هشدارها در سطح کشورها و سازمان های بین المللی درباره خطرات این عملیات نظامی تشدید شده است.

سازمان بین المللی مهاجرت "نگرانی عمیق" خود را در مورد "جابه جایی اجباری جمعیت غزه" از رفح ابراز کرد، زیرا "محل امنی" برای پناه گرفتن وجود ندارد، در حالی که آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) ) هشدار داد که حمله زمینی احتمالی به رفح " باعث می شود... "موقعیت گسترش قحطی در منطقه دشوار است" و این به معنای "مصائب و مرگ بیشتر" خواهد بود.

فرانسه همچنین هشدار داد که هرگونه "آوارگی اجباری" از رفح معادل "جنایت جنگی" خواهد بود و برلین نیز نگرانی خود را در مورد "تراژدی انسانی" احتمالی در نتیجه عملیات اسرائیل ابراز کرد.

در فلسطین، ریاست جمهوری روز دوشنبه اعلام کرد که تماس های فشرده ای با طرف های منطقه ای و بین المللی به ویژه آمریکایی ها برای توقف تهاجم ارتش اسرائیل به رفح برقرار می کند.

از 7 اکتبر 2023، نیروهای اشغالگر اسرائیل جنگی ویرانگر را در نوار غزه به راه انداخته‌اند که ده‌ها هزار قربانی غیرنظامی که بیشتر آنها کودک و زن هستند، یک فاجعه انسانی و تخریب گسترده زیرساخت‌ها به جای گذاشته است که منجر به حضور تل‌آویو در دادگاه بین المللی دادگستری به اتهام نسل‌کشی شد. 

بر اساس اطلاعات فلسطین و سازمان ملل متحد، جنگ علاوه بر تلفات انسانی، باعث یک فاجعه انسانی بی‌سابقه، تخریب گسترده زیرساخت‌ها و اموال و آواره شدن حدود دو میلیون فلسطینی از حدود 2.3 میلیون فلسطینی در غزه شد.

اسرائیل با وجود صدور اقدامات موقت از سوی دیوان بین المللی دادگستری و همچنین با وجود صدور قطعنامه فوری آتش‌بس از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، به جنگ ادامه می دهد.

مصر، قطر و آمریکا ماه‌هاست که مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس را با هدف دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و تبادل اسرا و بازداشت‌شدگان بین دو طرف رهبری می‌کنند.

نظر شما