شناسهٔ خبر: 66524076 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ورود چینی ها به بازار مسکن تهران شرط دارد/ ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در مرحله نخست

هدایت مدیر عامل سازمان نوسازی تهران با بیان اینکه ورود چینی ها به بازار مسکن تهران و بافت فرسوده شرط و شروطی دارد گفت: فعلا که هنوز با چینی ها به مرحله قرارداد نرسیده ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مهدی هدایت در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار "اقتصاد آنلاین" که پرسید قرار بود چینی ها در اردیبهشت ماه وارد بازار مسکن تهران شوند آیا منصرف شده اند؟ گفت: ورود چینی ها به بازار مسکن و بافت فرسوده تهران شرط و شروطی دارد.

اقتصاد آنلاین نوشت: وی افزود: اولین شرط انتقال تکنولوژی ساخت و دومین شرط تامین ۸۰ درصد منابع مالی است. اگر این دو شرط مورد پذیرش قرار بگیرد می توانیم به مرحله تفاهم و قرارداد برسیم. آنچه که مشخص است این است که فعلا از آمدن آنها خبری نیست چرا که هنوز به مرحله قرارداد نرسیده ایم.

او ادامه داد: موضوعی که حائز اهمیت است این است که به هیچ وجه قرار نیست از کارگر چینی استفاده شود.

در مرحله نخست ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران توسط چینی ها احداث شود

هدایت تاکید کرد: در مرحله نخست قرار است که ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تهران توسط چینی ها با انتقال تکنولوژی احداث شود.

مدیر عامل سازمان نوسازی تهران در پاسخ به این پرسش که قیمت ساخت مسکن توسط چینی ها چقدر خواهد بود؟ گفت: فعلا با چینی ها بر سر موضوع قیمت توافقی نشده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه چهارم شورای شهر و شهرداری تهران تکلیف شده است که سه درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شود ادامه داد: سال گذشته پنج هزار و ۹۰۰ پلاک نوسازی شد اما مشکل تهران این است که از دولت گذشته از یک عقب ماندگی در بخش ساخت مسکن رنج می برد.

سالانه باید ۱۵۰ هزار مسکن در تهران ساخته شود

هدایت با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بین ۴۰ تا ۶۰ هزار مسکن جدید در تهران ساخته شده است تاکید کرد: سالانه باید ۱۵۰ هزار مسکن در تهران ساخته شود به همین منظور کلنگ‌زنی ۱۵۰هزار واحد مسکونی از ماه آینده در تهران آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: ساخت مسکن استطاعت پذیر هم می‌تواند قیمت مسکن را کنترل کند و هم از افزایش بافت فرسوده جلوگیری کند و همچنین در بخش اقتصادی نیز می‌تواند خانوار فاقد مسکن را صاحب مسکن کند.

هدایت با بیان اینکه ۲۷ دفتر تسهیل‌گری در مناطق بافت های فرسوده داریم، گفت: در این دفاتر جذب سرمایه گذاری و انجام مراحل نوسازی تسهیل گری می‌شود.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه احداث مجتمع رفاهی و خدماتی در مناطق کم برخوردار نیز در دستور کار استف افزود: امسال در محدوده گلابدره این مجتمع ساخته می‌شود که در کنار مسکن سازی به افزایش سطح خدماتی خانوار در مناطق کم برخوردار کمک می‌کند.

وی با ابراز اینکه "تهیه مسکن استطاعت‌پذیر هدف ما برای افراد نیازمند مسکن است."، افزود: یک زمین دوهزارمتری در گلابدره برای اقدامات فرهنگی، اجتماعی و ورزشی مدنظر قرار گرفته است و اجرای آن آغاز شد علاوه بر این پروژه بازآفرینی باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(ع) که چند سالی است با هدف توسعه گردشگری و برقراری عدالت اجتماعی در حال ساخت است به مرحله تکمیل و بهره‌برداری نزدیک شده است و در ماه‌های آینده در دسترس شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد.

هدایت تصریح کرد: طرح احداث باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا(ع) به‌وسعت ۱۰ کیلومتر با هدف کاهش شکاف اجتماعی افزایش سرانه فرهنگی و رفاهی و از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و با پیگیری‌های انجام‌شده و تلاش پیمانکاران فعال در پروژه به مرحله پایانی نزدیک شده است. این طرح محور گردشگری برای مناطق ۱۷ و ۱۸ محسوب می‌شود.

وی در خصوص باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) در مناطق ۱۷ و ۱۸ نیز یادآور شد: این طرح به بوستان ولایت و به منطقه گردشکری شن چاله‌های منطقه ۱۸ می‌رسد که تلاش داریم این طرح به وسعت ۹.۵ کیلومتری را امسال به پایان برسانیم.

هدایت خاطر نشان کرد: دیگر طرح بازآفرینی شهری موضوع محله نفر آباد در شهر ری است که با همکاری حرم عبدالعظیم حسنی (س) این طرح نیز امسال تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

مساحت زمین به ۱۰۰ متر مربع می‌رسید یک طبقه تشویقی ارائه می‌شد

وی اظهار کرد: تاکنون برای تشویق نوسازی در بافت‌های فرسوده چنانچه مساحت زمین به ۱۰۰ متر مربع می‌رسید یک طبقه تشویقی ارائه می‌شد و اگر ماحصل تجمیع ۶ پلاک به ۴۰۰ متر مربع می‌رسید دو طبقه تشویقی داده می‌شد اما عملا چنین امکانی میسر نبود. با این حال طی تلاش‌های صورت گرفت در کمیسیون ماده ۵ مصوبه‌ای تدوین شد تا تسهیلات تشویقی دو طبقه داده شود.

هدایت در ادامه گفت: در محدوده‌هایی که کار نوسازی در آنها نیز طی سالیان گذشته متوقف بود مانند کن در منطقه ۵، گلابدره وسیمین دره در منطقه یک و نفرآباد در منطقه ۲۰ به علت نبود طرح‌های شهری و به رسمیت نشناختن سکونت در این محدوده‌ها شاهد شرایط نامساعدی بودیم که در نهایت برای بهبود این وضعیت اقدام به تهیه، تصویب و ابلاغ طرح‌های موضوعی در آنها شدیم و برایشان پروژه‌های خدماتی تعریف کردیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین در خصوص فروش متری مسکن گفت: درباره این موضوع جلساتی در سازمان بورس داشتیم و علی رغم پیگیری‌های انجام شده سازمان بورس، هنوز مصوبه تعیین شده در این زمینه ابلاغ نشده است. این درحالیست که این طرح نقدینگی را به سمت تولید مسکن هدایت می‌کند و باعث ایجاد امیدواری بین شهروندان می‌شود. هدف ما نیز الگوسازی و استفاده از مشارکت بخش خصوصی است. کسی که در حوزه مسکن تخصص داشته باشد بعید است با این طرح مخالف باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که موضع شما در مورد اجاره داری چیست گفت: لایحه‌ای از سوی سازمان نوسازی تنظیم و در جلسه مشترکی با وزیر کشور پیشنهادات ارائه شد و اعلام کردیم شهرداری با توجه به امکاناتی که دارد می‌تواند در این زمینه به دولت کمک کند اما هنوز این موضوع در دولت نهایی نشده است.

۲۲۰

نظر شما