شناسهٔ خبر: 66514270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دنیا مالی با اشاره به وضعیت وخیم تالاب انزلی:

دو دلیل عمده تالاب انزلی را به ورطه نابودی کشانده است

صاحب‌خبر -
دو دلیل عمده تالاب انزلی را به ورطه نابودی کشانده است
خبرگزاری آریا - عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خشک شدن تبعات گران و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، گفت: موضوع گردشگری، صید و صیادی در منطقه از مباحث مهمی است که باید در احیای تالاب مد نظر قرار بگیرد، این تالاب ابعاد گسترده‌ای از زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و بی تردید خشکی آن تبعات گرانی را خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری آریا به  نقل از خانه ملت، احمد دنیا مالی در واکنشی به تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده در خصوص کاهش سطح آب‌ تالاب انزلی، گفت: نزدیک به 30 سال است که آب دریای خزر رو به کاهش است، هر ساله حدود 10 سانتیمتر این کاهش آب را شاهدیم بی‌تردید این مسئله منجر به کم شدن تراز آب تالاب انزلی شده است.
دو دلیل خشکی تالاب انزلی
نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 11 رودخانه در بالادست حوضه آبریز تالاب انزلی قرار دارد که این تالاب در نتیجه 9 حوضه آبریز شکل گرفته، افزود: به جهت جنگل تراشی و تبدیل جنگل‌ها به اراضی کشاورزی در بارندگی‌های شدید شاهد ورود حجم وسیعی از رسوبات به تالاب هستیم، در واقع تالاب انزلی به دو دلیل عمده رو به خشکی است، نخست متصل شدن به دریای خزر از طرفی ورود رسوبات متعدد که هر یک به نوعی افزایش و کاهش دریای خزر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بخشی از حوزه تالاب به واسطه سازمان بنادر لایروبی می‌شود
وی با بیان اینکه بخشی از حوزه تالاب به واسطه سازمان بنادر لایروبی می‌شود، اظهار داشت: اعتبارات بودجه‌ای به مبلغ 2 هزار و 645 میلیارد تومان در دوره 7 ساله برای احیای تالاب انزلی اختصاص داده شد که مبلغ یاد شده تنها برای لایروبی نیست؛ بلکه مباحثی همچون کنترل فاضلاب‌ها، آبخوانداری و آبخیزداری مورد توجه است از همه مهمتر لایروبی تالاب باید در دستور کار قرار بگیرد که به احیای آن منتهی می‌شود.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این خشک شدن تبعات گران و جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: موضوع گردشگری، صید و صیادی در منطقه از مباحث مهمی است که باید در احیای تالاب مد نظر قرار بگیرد، این تالاب ابعاد گسترده‌ای از زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است و بی تردید خشکی آن تبعات گرانی را خواهد داشت .
دنیا مالی با اشاره به حجم گسترده تبخیر آب تالاب انزلی، اظهار داشت: تبخیرهای متعدد از عوامل اصلی کاهش حجم آب تالاب شده است، باید طی برنامه بلند مدت اقدام به احیای آن کنیم از طرفی با رفتارهای مختلف محیط زیستی شاهد افزایش و کاهش حجم دریای خزر بودیم.
از سال 56 بیشترین پسروی آب دریای خزر را شاهد بودیم
وی با بیان اینکه تا سال 75 با پسروی ورود آب دریای خزر به تالاب روبرو بودیم و این مسئله تاثیر مستقیمی در رشد حجم آب تالاب انزلی داشته است، گفت: از سال 56 بیشترین پسروی آب دریای خزر را شاهد بودیم، از سال 56 تا 75 پسروی آب دریای خزر منجر به پایین رفتن سطح تراز آب دریای مازندران و تالاب انزلی شده است.
نماینده مردم در مجلس یازدهم دریای مازندران را دریاچه‌ای بسته دانست و یادآور شد: دریای خزر دریایی بسته‌ محسوب می‌شود که شاهد جزر و مدی در آن نیستیم، این رفتار منجر به افزایش و کاهش سطح آبی این دریا شده است./
پایان پیام 

نظر شما