شناسهٔ خبر: 66507881 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

دستیار مردمی‌سازی معاون علمی:

سامانه تامین مالی جمعی آبادیران، عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال است

مدیر برنامه ملی آبادیران، طی سخنانی در نشست عقد توافق نامه با کمیته امداد امام خیمنی(ره) و سامانه های تامین‌مالی جمعی اظهار داشت: سامانه تامین مالی جمعی آبادیران، متصل به سامانه های تامین مالی جمعی شرکت‌های دانش بنیان است و زمینه را برای به کارگیری توانمندی های شرکت‌های دانش بنیان در حل مسائل مناطق محروم و همچنین تحقق شعار سال که همان جلب مشارکت مردم در حل مسائل کشور است، تسهیل می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع ­رسانی دولت به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان ریاست­ جمهوری، دبیرخانه برنامه ملی آبادایران در راستای اقدامات خود برای ترویج فرهنگ وقف فناورانه و افزایش مشارکت مردمی در رونق اقتصاد دانش­ بنیان و همچنین در راستای هم‌­افزایی با نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت کشور و استفاده از ظرفیت سامانه های تامین­ مالی جمعی خیریه بخش خصوصی، اقدام به عقد توافق­‌نامه با کمیته امداد امام خمینی(ره) و سه شرکت دانش بنیان و فناور فعال در این زمینه کرده ­است.

مراسم اعطای این توافق‌نامه‌ها 16 اردیبهشت­ ماه با حضور حبیب ­الله آسوده، معاون توسعه مشارکت­‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره)، حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان ریاست­ جمهوری، عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین­ مالی و توسعه سرمایه­ گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­ بنیان ریاست‌جمهوری و همچنین سه شرکت قاصدک سامانه، مجمع ترنم صبح ­سپید عام­ المنفعه و بنیاد جهادی مهرالرضا(ع) عام ­المنفعه در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش­ بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش ­بنیان ریاست­ جمهوری در امر مردمی­ سازی در نشست عقد توافق­نامه با کمیته امداد امام­ خمینی و سامانه­ های تامین ­مالی جمعی طی سخنانی گفت: رویکردی که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار معاونت علمی قرار گرفت، مساله «نوآوری فراگیر» بود و هدف از این رویکرد انتقال توانمندی ­های زیست بوم فناوری از طرق مختلف به جامعه است.

وی ادامه داد: از سال 1392 که قانون حمایت از شرکت ­های دانش ­بنیان کلید خورد تا به امروز جهش قابل توجهی را در رشد شرکت­های دانش ­بنیان، فناور و خلاق پیش رو داشته ­ایم. از 55 شرکت دانش ­بنیان به 10 هزار شرکت دانش ­بنیان رسیده ­ایم و پس از شش سال حمایت از شرکت­‌های خلاق امروز شاهد فعالیت بیش از دو هزار شرکت خلاق هستیم و چیزی حدود 12 هزار شرکت فناور در کشور مشغول فعالیت هستند که البته به همه این‌­ها می‌­توان توانمندی نخبگان را هم اضافه کرد.

به گفته او، برنامه ملی آبادیران، اساسا با یک چنین دغدغه ­ای(بهره­ گیری از توانمندی­ های زیست بوم علم و فناوری برای محرومیت ­زدایی) کلید خورد و در این راستا سامانه تامین ­مالی جمعی آبادیران سال گذشته ایجاد و امسال با رویکرد جامع تری وارد میدان شده ­است و طی آن می­ کوشیم تا عرصه را برای جمع ­آوری کمک ­های مردمی در بستری مجازی و آنلاین فراهم کنیم و نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت، گروه ­های جهادی و مردمی هم می­ توانند در این سامانه تعریف پروژه کنند و معاونت علمی به این پروژه ها اعتبار بخشی کرده و بستر لازم جهت کمک دانش­ بنیان­ ها به رفع نیازمندی ­های مناطق کمتر برخوردار را فراهم می ­کند.

وی ادامه داد: در توافق­نامه ­ای که امروز با کمیته امداد امام­ خمینی(ره) امضا کردیم، مقرر شد تا این نهاد در کنار معاونت علمی، از آن دست طرح ­هایی که در راستای ماموریت­ هایش قرار می ­گیرد، حمایت کند.

شکری در خصوص قابلیت ­های این سامانه تامین­ مالی گفت: این سامانه، متصل به سامانه ­های تامین ­مالی جمعی شرکت ­های دانش­ بنیان است و زمینه را برای به کارگیری توانمندی­ های دانش ­بنیان به حل مسائل اقشار کمتر برخوردار و مناطق محروم و همچنین تحقق شعار سال که همان جلب مشارکت مردم در حل مسائل کشور است، تسهیل می‌­کند.

در ادامه، مرشدی، مدیر کل دفتر تامین ­مالی معاونت علمی گفت: اکنون پس از دو دهه از عمر زیست ­بوم فناوری و نوآوری وقت آن رسیده ­است تا ما حصل این دو دهه تلاش، خود را در عرصه اقتصاد و تولید ناخالص ملی بنمایاند.

به گفته او، سکوهای تامین­ مالی از جمله اقداماتی است که می­ تواند زمینه این اثرگذاری را تسهیل کند.

وی ادامه داد: از رهگذر اقداماتی که در برنامه ملی آبادیران رقم خورد، فرهنگ­سازی خوبی در حال انجام است و می­ تواند به مثابه الگو و مدلی در دیگر عرصه‌ تسری یابد و طرح ­ها وارد بحث­ های پلتفرمی­ شود و مردم بتوانند در حل مسائل کلان کشور مشارکت کنند.

آسوده، معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام ­خمینی هم طی سخنانی بر جایگاه  زیست بوم علم و فناوری در حل مسائل کلان کشور تاکید کرد و با ارجاع به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی، دو سال گذشته بر دانش ­بنیان کردن کسب و کارها تاکید بسیار داشته و شاهد این امر، محوریت شعار سال در سال­ های گذشته است.

وی، ایجاد ارزش، مشارکت مردم و دانش­ بنیان شدن اقتصاد را سه ضلع اساسی توافق­نامه تامین ­مالی دانست و افزود: محصول این توافق­نامه بی شک آبادی ایران و کاهش فقر و نابرابری ­ها است.

آسوده در پایان به دو رویکرد کمیته امداد امام­ خمینی در عملیاتی کردن این توافق­نامه اشاره کرد و گفت: پای­ کار آوردن مشارکت مردم و ترویج فرهنگ زکات مساله ما است که می­ کوشیم تا با همت مردم و پشتیبانی معاونت علمی این مهم را به انجام برسانیم.

توافق با سامانه های تامین ­مالی جمعی محدود به این سه شرکت نبوده و سامانه هایی که تمایل به همکاری با سامانه تامین مالی جمعی آبادیران دارند می توانند با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران تعامل کنند.

نظر شما