شناسهٔ خبر: 66504255 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

شمار قربانیان سیل برزیل به بیش از ۷۰ نفر رسید

طبق گزارش منابع و مقامات محلی، سیل بی سابقه در جنوب برزیل تاکنون به مرگ دست‌کم ۷۸ نفر و مفقود شدن بیش از ۱۰۰ نفر انجامیده است. طبق گزارش منابع و مقامات محلی، سیل بی سابقه در جنوب برزیل تاکنون به مرگ دست‌کم ۷۸ نفر و مفقود شدن بیش از ۱۰۰ نفر انجامیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری برنا، مقامات محلی برزیل اعلام کردند که در پی وقوع سیل در مناطق جنوبی این کشور تاکنون دست‌کم ۷۸ نفر جان باختند و ده‌ها نفر نیز همچنان مفقود هستند.

طبق گزارش نشریه انگلیسی گاردین، مقامات محلی در برزیل اعلام کردند که شمار قربانیان طوفان و باران شدیدی که باعث سیل در ایالت جنوبی ریوگرانده دو سول این کشور شده، به دست کم ۷۸ نفر افزایش یافته، ۱۰۵ نفر همچنان مفقود هستند و بیش از ۱۱۵ هزار نفر آواره شدند.


مقامات دفاع مدنی این ایالت نیز اعلام کردند که سیل بی سابقه در این ایالت هم مرز با آرژانتین و اروگوئه، ۱۰۱ نفر مفقود شده و بیش از ۸۰ هزار نفر آواره شده اند.

رئیس‌جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، روز یکشنبه به همراه اکثر اعضای کابینه‌اش وارد ریوگرانده دو سول شد تا در مورد عملیات نجات، تجسس و بازسازی مناطق تخریب شده با مقامات محلی گفتگو کند.

طبق گزارش گاردین، در چنین شرایط بحرانی، رقیب اصلی تیم‌های امدادی، زمان است و با تاخیر در نجات افراد از سیل و رانش، آمار قربانیان می‌تواند دو چندان شود.

امدادگران با استفاده از وسایل نقلیه چهار چرخ متحرک و گاه جت‌اسکی، از میان آب‌های عمیق عبور می‌کردند و به جستجوی کسانی می‌پرداختند که در اثر بالا آمدن آب‌ها سرگردان مانده بودند.

در ویدئویی که لولا در فضای مجازی منتشر کرد به نظر می‌رسد هلیکوپتری را نشان می‌دهد که سربازی را به روی پشت بام خانه منتقل می‌کند و سرباز با استفاده از آجر سقف را سوراخ می‌کند و نوزادی را که در پتو پیچیده شده نجات می‌دهد.

طوفان تقریباً دو سوم از ۴۹۷ شهر این ایالت را تحت تأثیر قرار داده است و باعث شکل گیری رانش زمین و خرابی جاده‌ها و فروریختن پل‌ها و همچنین قطع برق و قطع آب شده است. به گفته آژانس دفاع مدنی برزیل، بیش از یک میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

از بنابر گزارش‌ها یک سد واقع در یک نیروگاه برق آبی بین شهر‌های بنتو گونکالوس و کوتپپورا تاحدی تخریب شد و تمامی شهر‌های مجاور را به زیر آب برد. خروش یک رودخانه نیز باعث از بین رفتن یک پل در نزدیکی شهر لینا نوا شد.

هلیکوپتر‌ها به طور مداوم بر فراز شهر‌ها پرواز می‌کردند تا خانواده‌های سرگردان و کودکان هاضر در پشت بام‌ها را نجات دهند.

لولا هفته گذشته این سیل را یکی از بزرگترین سیل‌هایی توصیف کرد که برزیل تا به حال دیده است. او به خبرنگاران گفت: هرگز در تاریخ برزیل چنین حجم از  باران در یک مکان واحد وجود نداشته است.

به گفته سرویس زمین‌شناسی برزیل، حجم این سیل از سیل سال ۱۹۴۱ فراتر رفته و در برخی شهر‌ها سطح آب به بالاترین حد خود در ۱۵۰ سال گذشته در این کشور رسیده است

بارش بی‌وقفه باران از دوشنبه گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا دو روز آینده هم همچنان ادامه داشته باشد.

وضعیت آب‌وهوایی آمریکای جنوبی متأثر از پدیده طبیعی «ال‌نینو» است که به‌طور دوره‌ای سطح آب‌ها را گرم کرده و باعث خشکسالی در شمال و بارندگی شدید در جنوب می‌شود.

امسال این پدیده در کنار سیل‌های مکرر در جنوب، باعث خشکسالی بی‌سابقه در آمازون شده است. دانشمندان معتقدند این شرایط ناشی از تغییرات آب‌وهوایی با عوامل انسانی است.

انتهای پیام/

نظر شما