شناسهٔ خبر: 66483811 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

پیمان مهاجرتی جدید اروپا؛ نگرانی‌های حقوق بشری از نادیده گرفتن پناهجویان

اتحادیه اروپا بدون در نظر گرفتن نگرانی‌های حقوق بشری درباره پناهجویان، پیمان جدید مهاجرتی خود را تصویب کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - پیمان اتحادیه اروپا درباره مهاجرت و پناهندگی برای اولین بار ۴ سال پیش ارائه شد و اکنون که در نهایت مورد توافق کشور‌های عضو قرار گرفته است، به عنوان پیمان «تاریخی» مورد تمجید قرار گرفته و وعده می‌دهد که مهاجرت و پناهندگی در سراسر اتحادیه اروپا سخت‌تر شود.

براساس بیانیه مطبوعاتی امور داخلی اتحادیه اروپا در این رابطه، این پیمان مجموعه‌ای از قوانین جدید مدیریت مهاجرت و ایجاد یک سیستم پناهندگی مشترک را در سطح اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد.

کمیسیون اتحادیه اروپا وعده می‌دهد این پیمان در حالی که بر ارزش‌های اروپایی استوار است، نتایجی را به همراه خواهد داشت.

این پیمان متعهد می‌شود که «محکم، اما منصفانه» باشد و مصمم به مدیریت مهاجرت است، چیزی که بسیاری از کشور‌های اتحادیه اروپا به آن نیاز دارند، در حالی که اطمینان حاصل می‌کند کسانی که واجد شرایط حمایت نیستند به سرعت اخراج شوند.

اروپا ادعا می‌کند که سیستم جدید به ۴ دسته اصلی تقسیم می‌شود: مرز‌های خارجی امن، روش‌های سریع و کارآمد، نظام مؤثر همبستگی و مسئولیت‌پذیری و جاسازی مهاجرت در مشارکت‌های بین‌المللی.

توصیفی از پیمان مهاجرتی جدید اروپا؛ نگرانی‌های حقوق بشری نادیده گرفته می‌شود

امنیت مرز‌های خارجی اروپا

دسته اول شاید جایی است که مهاجران می‌توانند بیشترین تغییرات را انتظار داشته باشند؛ اتحادیه اروپا وعده غربال‌گری قوی را در مرز‌ها می‌دهد و صحبت‌هایی در مورد ساخت مراکز پردازش در مرز‌ها یا در نزدیکی آن‌ها برای غربالگری موثر مهاجران و دسته‌بندی افرادی که ممکن است واجد شرایط پناهندگی باشند از آن‌هایی که چنین نیستند، وجود دارد.

اتحادیه اروپا وعده می‌دهد کسانی که شرایط ورود به اتحادیه اروپا را ندارند، ثبت‌نام و مشمول بررسی‌های هویتی، امنیتی و بهداشتی خواهند شد.

این بازرسی‌ها ظرف ۷ روز در مرز‌های خارجی و ۳ روز برای افرادی که در داخل قلمرو اروپا دستگیر می‌شوند انجام می‌شود. پس از غربال‌گری، آن‌ها به سرعت به سمت یکی از سه روش هدایت می‌شوند؛ رویه‌های مرزی، مراحل پناهندگی و رویه‌های اخراج.

یوروداک

پایگاه داده پناهندگی و مهاجرت یوروداک (Eurodac) در اینجا برای یکسان‌سازی بررسی‌ها و برقراری ارتباط با تمام اعضای اتحادیه اروپا اطلاعات موجود در آن وارد عمل می‌شود.

اتحادیه اروپا، می‌گوید این سیستم «هویت واضح همه افرادی را که به عنوان پناه‌جو یا مهاجر غیرقانونی وارد اتحادیه اروپا می‌شوند» تضمین می‌کند.

امکان شمارش نه‌تنها درخواست‌ها، بلکه شمارش متقاضیان را نیز فراهم می‌کند؛ اثر انگشت، تشخیص چهره، اطلاعات هویتی و کپی مدارک هویتی و مسافرتی همگی به سیستم اضافه خواهند شد، ذخیره‌سازی تا ۵ سال و متقاضیان پناهندگی به مدت ۱۰ سال تمدید خواهد شد.

برای جلوگیری از جدایی از خانواده‌ها و محافظت از افراد آسیب‌پذیر در برابر قاچاق انسان و استثمار، داده‌های کودکان از ۶ سال به بالا به سیستم اضافه می‌شود.

یک رویه مرزی اجباری جدید برای افرادی که درخواست پناهندگی می‌دهند، اما بعید است که نیاز به محافظت داشته باشند، اعمال خواهد شد.

هرکسی که بخواهد مقام‌ها را گمراه کند یا کسانی که به نظر می‌رسد خطر امنیتی دارند، بازگردانده می‌شوند، اتحادیه اروپا وعده «بازگشت کارآمد» را در کنار «حمایت از ادغام مجدد» برای کسانی که بازگردانده شده‌اند، می‌دهد.

 

توصیفی از پیمان مهاجرتی جدید اروپا؛ نگرانی‌های حقوق بشری نادیده گرفته می‌شود

گنجاندن مهاجرت در مشارکت‌های بین‌المللی

اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد توافقنامه با کشور‌های ثالث برای اطمینان از تقویت مدیریت مرز‌ها در نقاط مبدا ادامه خواهد داد؛ این امر مستلزم تقویت همکاری با آژانس مرزی اروپا (فرانتکس) است.

«مشارکت‌های عملیاتی ویژه و اختصاصی ضدقاچاق با کشور‌های شریک و آژانس‌های سازمان ملل برای مقابله با قاچاق در مکان‌های کلیدی» وجود خواهد داشت؛ مراکش، تونس، بالکان غربی و آسیا همگی در این پیمان ذکر شده‌اند.

همکاری در زمینه پذیرش مجدد بیشتر خواهد شد؛ اتحادیه اروپا به‌طور مرتب ارزیابی خواهد کرد که آیا ۶۴ کشوری که با آن‌ها توافق‌نامه‌های بدون ویزا دارند می‌توانند با آن‌ها ادامه دهند یا خیر.

اگر این کشور‌ها درخواست پذیرش مجدد را رد کنند، موافقت‌نامه‌های بدون روادید آن‌ها ممکن است تعلیق شود.

مسیر‌های قانونی از سوی اتحادیه اروپا توسعه خواهد یافت؛ این امر استخدام بین‎المللی را تسهیل می‌کند، مشارکت استعداد‌ها به شهروندان غیر اتحادیه اروپا امکان کار، تحصیل و آموزش در اتحادیه اروپا را می‌دهد، مشارکت تاکنون با مراکش، تونس، مصر، پاکستان و بنگلادش راه‌اندازی شده است.

پیمان مهاجرتی اروپا و نگرانی‌های حقوق بشری

پارلمان اروپا پس از چندین سال مذاکره، پیمان مهاجرت جدید را تصویب کرد؛ این پیمان شامل توانایی کشور‌ها برای خروج از مسئولیت پذیرش سهم خود از پناهجویان است.

مدافعان حقوق شهروندی این پیمان را بررسی کرده‌اند؛ پیمان جدید باعث تضعیف حق پناهندگی، افزایش تعداد کودکان و بزرگسالان در بازداشت و افزایش استفاده از فرآیند‌های غیراستاندارد پناهندگی خواهد شد.

مارتین نایمن، مشاور ارشد حقوقی مدافعان حقوق بشر، می‌گوید که هر روز، نقض وحشیانه حقوق بشر در مرز‌های اروپا رخ می‌دهد؛ پیمان مهاجرتی جدید اتحادیه اروپا این وضعیت را بدتر کرده و رنج مهاجران و پناهجویان را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد، مردم از جست‌وجو و حمایت در برابر جنگ و آزار و شکنجه منع خواهند شد.

 

توصیفی از پیمان مهاجرتی جدید اروپا؛ نگرانی‌های حقوق بشری نادیده گرفته می‌شود

سازوکار همبستگی بدون همبستگی

مذاکرات درباره این پیمان در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و یکی از اهداف، یافتن راهی برای همکاری کشور‌های عضو برای پذیرش عادلانه پناهجویان، کاهش فشار بر کشور‌های مرزی جنوبی اروپا بود که اکثر مهاجران را دریافت می‌کنند.

اما در عوض، پارلمان اتحادیه اروپا یک سازوکار همبستگی را تصویب کرد که در آن کشور‌های عضو می‌توانند راه خود را از مسئولیت پذیرش سهم متناسب از پناهجویان اتحادیه اروپا بخرند.

در ابتدا، سوئد با این سازوکار که از جمله از سوی مجارستان آغاز شده بود مخالف بود، اما وزیر مهاجرت سوئد اعلام کرد که این کشور برای اجتناب از پذیرش پناهجویان از سایر کشور‌های اتحادیه اروپا آماده پرداخت هزینه است.

 

توصیفی از پیمان مهاجرتی جدید اروپا؛ نگرانی‌های حقوق بشری نادیده گرفته می‌شود

روند‌های غیراستاندارد پناهندگی

این پیمان مهاجرتی همچنین شامل قوانین جدیدی برای نحوه رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی در شرایط خاص است.

به عنوان مثال، بسیاری از پناهجویانی که از کشوری می‌آیند که کمتر از ۲۰ درصد آن‌ها پناهندگی دارند، به یک رویه مرزی سریع و غیراستاندارد ارجاع داده می‌شوند.

قوانین جدید پناهندگی به اندازه کافی در نظر نمی‌گیرند که افراد دلایل فردی برای پناهجویی دارند.

پناهجویان در معرض خطر اخراج به کشور‌هایی هستند که در آن‌ها مورد آزار، شکنجه یا مرگ قرار می‌گیرند.

افزایش استفاده از بازداشت حتی برای کودکان

در حالی که رویه‌های مرزی در حال بررسی است، پناهجویان حق ورود به قلمرو اتحادیه اروپا را ندارند، که این خطر به افزایش قابل توجه استفاده از بازداشت در مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا منجر می‌شود؛ حتی برای کودکان بدون همراه و خانواده‌های دارای فرزند.

گسترش نظام‌مند استفاده از بازداشت در مرز‌های خارجی اتحادیه اروپا، حق آزادی و امنیت شخصی را تضعیف می‌کند، که به‌ویژه در مورد کودکان نگران‌کننده است.

انتهای پیام/

نظر شما