شناسهٔ خبر: 66472160 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

دفتر تاریخ شهر شیراز راه‌اندازی می‌شود

صاحب‌خبر -

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی دفتر تاریخ شهر شیراز خبر داد.

محمدعلی چوبینی شامگاه گذشته، در آیین نکوداشت روز شیراز بیان داشت: شیراز شهر مکتب‌ها، مکتب‌خانه‌ها، حجره‌ها و حوزه‌ها، گلستان‌ها، بوستان‌ها و هنرمندان زیادی است؛ هنرمندانی که در طول تاریخ جور این شهر را کشیده‌اند.

چوبینی ادامه داد: این شهر با همه شهرتش، همچنان راز و رمزهای کمتر شناخته‌شده‌ای دارد و بعضی مردم آن هنوز در کوچه پس کوچه‌ها قدم نزده‌اند و از همین باب با هدایت مدیریت محترم شهری، راهنمایی بزرگان، فرهیختگان این شهر و شورای شهر شروع کردیم که بتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم.

دایرةالمعارف و سمفونی شیراز به عنوان آثاری ماندگار در دست اجرا قرار دارد

وی با بیان اینکه ما اتفاقات خوبی را برای معرفی هرچه بیشتر شهر شیراز خواهیم داشت، اعلام کرد: دایرةالمعارف و سمفونی شیراز به عنوان آثاری ماندگار در دست اجرا قرار دارد.

معاون شهردار شیراز از فراهم شدن مقدمات راه‌اندازی دفتر تاریخ شهر شیراز سخن گفت و افزود: در سال‌های گذشته توجه ویژه‌ای به حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز شده است اما از طرفی کمتر به گردشگری باغات توجه شده که این مهم با رویکرد احیای باغات قصردشت نیز در دستور کار قرار گرفته است.

چوبینی اضافه کرد: از آنجا که ادبیات، سوغات کلان‌شهر شیراز محسوب می‌شود، حوزه شعر را امسال بازگشایی خواهیم کرد تا این جهان‌شهر به تراز واقعی خود برسد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین با بیان اینکه ساخت بیش از 17 هزار مترمربع فضای ورزشی امسال در شیراز آغاز شده و تا سال آینده به نتیجه می‌رسد، گفت: بزرگترین دارایی و سرمایه این شهر، مردم بلندنظر، سخاوتمند و با فرهنگ و قدرشناس آن هستند.

جلد نخست دانشنامه شیراز تابستان امسال به اتمام می‌شود

مدرس دانشگاه شیراز و گردآورنده دانشنامه شیراز نیز در آیین نکوداشت روز شیراز بیان کرد: پیشینه دایرةالمعارف نویسی در ایران سابقه کهنی دارد و نخستین کتاب در دوره ساسانیان به میزان هشت جلد نوشته شد.

مصطفی ندیم با بیان اینکه طی چند دهه اخیر به دانشنامه نویسی توجه جدی شده است، افزود: عنوان جلد نخست دانشنامه شیراز، مربوط به مفاخر و بزرگان است.

وی خاطرنشان کرد: به جز افرادی که در شیراز زاده شدند و‌ در این خاک آرمیدند، افرادی زیادی داریم که از شهرهای دیگر وارد شیراز شدند، چون این شهر را امن می‌دانستند و روحیه مدارا جویی مردمان آن، حتی حکام را تحت تاثیر قرار می‌داده است.

این مدرس دانشگاه شیراز یادآور شد: شیرازی‌هایی که به خارج از ایران رفتند به ویژه در دوره صفویه جزو ادبیان و اطبا بودند، البته هفت شهر هم در جهان داریم که هم نام شیراز هستند.

ندیم با بیان اینکه در خصوص بزرگان در دانشنامه شیراز، تقسیم‌بندی انجام شد، گفت: تا کنون بیش از 900 مدخل در خصوص ادیبان نوشته شده است.

به گفته وی، جلد نخست این دانشنامه تابستان امسال به اتمام می‌رسد.

گردآورنده دانشنامه شیراز با بیان اینکه بخش اول جلد نخست این دانشنامه به مفاخر و بزرگان، و عنوان جلد دوم به خوراک و فرهنگ اختصاص داده شده، گفت: چهار فصل بودن شیراز موجب شده تا تنوع خوراکی در آن بالا باشد.

ندیم عنوان جلد سوم را آرامستان‌های شیراز معرفی کرد و افزود: بیشتر آرامستان‌های شیراز گلگشت و تفرجگاه بوده است و همچنین یکی از مشهورترین قبرستان‌های جهان اسلام به نام دارالسلام در شیراز است که قدمتی 1400 ساله دارد و همین امر که می‌طلبید که عنوانی از این دانشنامه، به این مهم اختصاص داده شود.

وی همچنین عنوان جلد چهارم را فرهنگ عامه، عنوان جلد پنجم را ادبیات شفاهی و عنوان جلد ششم را آثار تاریخی شیراز معرفی کرد و گفت: شیراز بدون هیچ تعصبی در ایران جایگاه نخست از نظر آثار تاریخی دارد، چرا که چند دوره مرکز حاکمیت بوده است.

به گزارش سینا پرس فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، این مدرس دانشگاه عنوان جلد هفتم را هم جغرافیای تاریخی اعلام کرد.

نظر شما