شناسهٔ خبر: 66471841 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

امام جمعه کهک:

عملیات وعده صادق نشان داد که دوره زورگویی به پایان رسیده استت

حوزه/ امام جمعه کهک گفت: عملیات وعده صادق نشان داد که دوره زورگویی مستکبرین به پایان رسیده و نظم نوین جنگل گونه جهانی به نفع مستضعفین عالم در حال تغییر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه   حجت الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی در ابتدای خطبه های نماز جمعه این هفته به بررسی آثار و پیامدهای رذیله اخلاقی جزع و ناشکیبایی در روایات معصومین (ع) پرداخت.

وی ادامه داد: قرآن کریم مشکلات و گرفتاریها را آزمون بندگی دانسته و انسان را دعوت به صبر و شکیبایی می نماید:«وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛ و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی افزود: در برابر صبر و شکیبایی، جزع وجود دارد که آثار منفی متعددی برای انسان به همراه می آورد که اولین این آثار عبارت است از زایل شدن اجری که خداوند برای صابرین مقرر فرموده است. علی(ع) می فرمایند: «اَلْجَزَعُ لَا یَدْفَعُ الْقَدَرَ وَ لَکِنْ یُحْبِطُ الاَجْرَ»؛ جزع [در برابر مصائب]، مقدرات را تغییر نمی دهد؛ ولی اجر و پاداش انسان را از بین می برد.

وی بیان کرد: این رذیله موجب از بین رفتن امید، سستی در کار و فعالیت و اندوه و افسردگی می گردد؛ امیرمؤمنان(ع) در حدیث دیگری در مذمّت جزع می فرمایند: «اِیَّاکَ وَ الْجَزَعَ فَاِنَّهُ یَقْطَعُ الاَمَلَ وَ یُضَعِّفُ الْعَمَلَ وَ یُورِثُ الهَمَّ»؛ از جزع و ناشکیبایی بپرهیز؛ زیرا امید انسان را قطع و کوشش و تلاش را ضعیف ساخته و غم و اندوه به بار می آورد.

امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه به برگزاری مسابقات قرآنی استان در شهر کهک اشاره کرد و حضور ۱۰ برابری دانش آموزان شهرستان در این رویداد بزرگ قرآنی نسبت به سال گذشته را نتیجه فعالیت های منسجم دارالقرآن آموزش و پرورش و همکاری خوب اداره اوقاف شهرستان دانست.

وی در ادامه مسائل مرتبط با منطقه، ضمن اشاره به اهمیت فریضه بزرگ حج، از حجاج سال جاری منطقه خواست که در برگزاری مراسمات، از تجملات زائد و دست و پاگیر جدا اجتناب نمایند.

خطیب جمعه کهک در ادامه خطبه ها، روز جهانی هلال احمر را گرامی داشت و این نهاد را نهادی خدمت رسان معرفی کرد.

وی در بخش دیگری از خطبه ها به وضع تحریم های ظالمانه و همه جانبه از سوی آمریکا در اردیبهشت ۱۳۷۴ و همچنین خروج یک جانبه آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ اشاره کرد و ضمن تحلیل این دو رفتار خبیثانه آمریکایی ها خاطرنشان کرد: عملیات وعده صادق نشان داد که دوره زورگویی مستکبرین به پایان رسیده و نظم نوین جنگل گونه جهانی به نفع مستضعفین عالم در حال تغییر است.

حجت الاسلام صبوری فیروزآبادی در پایان خطبه های نماز جمعه این هفته، با اشاره به سالروز شهادت امام صادق (ع)، روایتی آموزنده از آن حضرت را مورد توجه قرار داد و گفت: ابوبصیر می گوید:«دَخَلْتُ عَلَی أُمِّ حَمِیدَةَ أُعَزِّیهَا بِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) فَبَکَتْ وَ بَکَیْتُ لِبُکَائِهَا ثُمَّ قَالَتْ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَوْ رَأَیْتَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عِنْدَ الْمَوْتِ لَرَأَیْتَ عَجَباً فَتَحَ عَیْنَهُ ثُمَّ قَالَ اجْمَعُوا لِی کُلَّ مَنْ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ قَرَابَةٌ قَالَتْ فَلَمْ نَتْرُکْ أَحَداً إِلَّا جَمَعْنَاهُ قَالَ فَنَظَرَ إِلَیْهِمْ ثُمَّ قَالَ إِنَّ شَفَاعَتَنَا لَا تَنَالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلَاه»؛ بعد از شهادت امام صادق علیه السلام خدمت امّ حمیده (همسر گرامی امام) شرفیاب شدم تا شهادت آن حضرت را تسلیت عرض کنم. آن بانو به گریه افتاد و من نیز از گریه اوگریستم. سپس به من فرمود: ای ابا محمد، اگر هنگام شهادت حالت آن حضرت را می‏دیدی تعجب می کردی. آن حضرت در لحظات آخر ،چشمان مبارک خود را گشود و فرمود: تمام نزدیکان و بستگان مرا حاضر کنید! ما نیز بنی هاشم و بستگان آن حضرت، به هر کسی که دسترسی داشتیم جمع کردیم.حضرت نگاهی به آنان انداخت و فرمود: براستی، که شفاعت ما شامل حال کسی که نماز را کوچک بشمارد، نمی‏شود.

انتهای پیام

نظر شما