شناسهٔ خبر: 66471637 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیت الله دوزدوزانی: «ما معذور نیستیم که کارهایی بکنیم و بعد بگوییم اشتباه شد و عذرخواهی کنیم»

صاحب‌خبر -

شفقنا- استاد حوزه علمیه قم گفت: «مبادا قدم را کج بگذارید که تا ثریا می رود دیوار کج. مراقبت کنید، ما معذور نیستیم، که کارهایی بکنیم و بعد بگوییم اشتباه شد و عذرخواهی بکنیم !!»

به گزارش شفقنا، حضرت آیت الله دوزدوزانی تبریزی روز چهارشنبه ۱۲َ اردیبهشت در درس اخلاق خود در مسجد اعظم، با اشاره به حدیث أمیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «زَلَّةُ الْعَالِمِ تُفْسِدُ عَوَالِمَ… گمراهی عالم، دنیاها را فاسد می کند … زَلّةُ الجاهل مَعذوُرَ گمراهی جاهل، عذر پذیر است…». جاهل در قلمش، در قدمش، در زبانش خطا کند معذور است. (چون جاهل است). اما آیا کسی که عالِم است؛ بدون حساب و کتاب حرف می‌زند؟!  برای مردم خواب تعریف می‌کند ؟! برای مردم رویا تعریف می کند ؟! آیا او معذور است؟! خیر، هرگز، چون که با این رفتارش دنیا را خراب می کند.

وی افزود: سخنرانان، نویسندگان، بایست دقت کنند، حتی به نقل روایات در  کتب اصلی اکتفا نکنید؛ سند را هم ببینید. در نقل مطالب، سند ضعیف و مجهول را کنار بگذارید‌. عیب نیست که بدون سواد فتوا می دهند ؟! مقاله می‌نویسند در پاک بودن سگ ! شیخ طوسی درس خوانده است یا شما؟ اوقاتتان  تلخ است، چرا حرف بی اساس می‌زنید !؟ نمی فهمید تاثیر این حرف های بیهوده را در جامعه. الآنه مؤمنین هم مردد شده اند و تحت تاثیر قرار گرفته اند. فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ

وی گفت: شنیدم لایحه ای کذا در مورد حجاب عرفی داده اند و بحثی در قانونگذاری مطرح شده است. ما بر این تصور هستیم آقایان فرق بین حجاب عرفی و شرعی را می‌دانند !! که نباید شرع را با عرف قاطی کنند !! عرف اگر به شرع عمل نکند آیا ما بایست شرع را مطابق عرف تغییر دهیم ؟! ما نمی‌توانیم عمل عرف را ملاک حکم خدا بدانیم. عرف در بعضی موارد حرام را حلال می‌داند،  آن وقت ما حکم الله را بایست عوض کنیم؟! عرف مردم امروز ربا را حلال تصور می کنند، حالا ما بایست بنابر عرف حرام را حلال کنیم ؟!

وی بیان کرد: امیدوارم کسانی که مسئولیت دارند، متوجه باشند، به نام دین حرفی نزنند، به نام دین عمل نکنند. مبادا قدم را کج بگذارید که تا ثریا می رود دیوار کج. مراقبت کنید، ما معذور نیستیم، که کارهایی بکنیم و بعد بگوییم اشتباه شد و عذرخواهی بکنیم !! این قبول نیست. امیدوارم ان شاءالله خداوند به ما توفیق دهد تا قدم کجی نگذاریم و اثر سوء در عالم اسلام نگذاریم.

نظر شما