شناسهٔ خبر: 66712606 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

این شیرخوارگاه خالی شد | همه شیرخوارگان یک شیرخوارگاه به خانواده ها سپرده شدند

تخت‌ها خالی است. نه صدای نوزادی می‌آید و نه سر و صدای بازی بچه‌های نوپا. این سکوت شیرخوارگاه خوشایند است. نه اینکه اینجا تعطیل شده باشد یا به فعالیتش خاتمه داده باشد، بلکه به این معنی که همه بچه‌های شیرخوارگاه علی‌اصغر (ع) مشهد حالا در یک خانواده زندگی می‌کنند. به گزارش همشهری آنلاین از مهر سال ۱۴۰۲ که طرح «خانواده میزبان» از سوی سازمان بهزیستی اجرا شده، حالا شاهد سپرده شدن همه بچه‌های شیرخوارگاه علی‌اصغر (ع) مشهد به خانواده‌های میزبان هستیم. با این حال شیرخوارگاه همچنان در تعامل با خیران است و روند پذیرش شیرخوار در این مرکز ادامه دارد

صاحب‌خبر -

خانواده موقت مهربان

با گذشت حدود ۷ ماه از اجرای طرح «خانواده میزبان» از سوی سازمان بهزیستی، از شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) مشهد خبر خوش خالی شدن شیرخوارگاه از نوزادان و سپرده شدن آنان به خانواده‌های میزبان به گوش می‌رسد.
طرح خانواده میزبان جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و در این طرح شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره‌مندی کودکان و نوجوانان فاقد سرپرست از نعمت خانواده است. برای خانواده میزبان تا سن ۱۸ سالگی امکان درخواست کودک وجود دارد. در طرح خانواده میزبان، خانواده‌ها و فرزندان، هر دو آگاه هستند که این شرایط موقت است و به محض انتقال فرزندان به خانواده‌ها، تیم مددکاری تلاش می‌کند تا امکان بازپیوند فرزند به خانواده زیستی یا خانواده فرزندپذیر فراهم شود.
به گفته حمیده محدث، ‌ معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی ممکن است خانواده‌ها قصد و شرایط دریافت فرزندخوانده را نداشته باشند، اما برای میزبانی از فرزندان، تمایل داشته باشند، این خانواده‌ها از طریق موسسات خانواده‌محور شناسایی می‌شوند یا افراد متقاضی در درگاه خانواده میزبان ثبت‌نام می‌کنند. پس از آن، فرایند ارزیابی خانواده‌ها، مصاحبه با متقاضیان، ارزیابی روانی-اجتماعی انجام می‌شود و در صورت تایید موارد فوق، افراد می‌توانند عضو طرح خانواده‌میزبان شده و از کودکان میزبانی کنند.
اولویت بهزیستی، بازپیوند فرزندان به خانواده‌های زیستی است. افزایش تعداد متقاضیان برای خانواده میزبان در مشهد سبب شده تا از مهر ۱۴۰۲ که این طرح از سوی بهزیستی ابلاغ شده تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ همه نوزادان شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) مشهد مهمان خانواده‌های میزبان باشند.

تعامل با خانواده‌ها

این خبر مسرت‌بخش اما به معنای قطع همکاری خیران با شیرخوارگاه نیست. رئیس شیرخوارگاه حضرت علی‌اصغر(ع) به همشهری می‌گوید: «با وجودی که شیرخوارگاه علی‌اصغر(ع) از نوزادان خالی شده و همگی به خانواده‌های میزبان سپرده شده‌اند، اما تمام نیازهای پزشکی و رسیدگی به آنان مثل تهیه پوشاک، پوشک و مسائلی از این دست همچنان از سوی شیرخوارگاه انجام می‌شود. خالی شدن موقتی شیرخوارگاه از نوزادان به معنای تعطیلی مجموعه شیرخوارگاه نیست. همچنان به مشارکت و حمایت مردم نیکوکار نیاز داریم.»
معصومه بختیاری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های شیرخوارگاه را تعامل با خانواده‌های میزبان عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «به جز این خدماتی که به خانواده‌های میزبان ارائه می‌شود، شیرخوارگاه‌ها همچنان پذیرش دارند و چرخه خانواده میزبان، بازپیوند و پذیرش مجدد در خانواده میزبان حفظ می‌شود.»
به گفته بختیاری، اگر نوزادی در خانواده میزبان به پزشک و بیمارستان نیاز داشته باشد همچنان مراقبت از سوی مادریاران شیرخوارگاه انجام می‌شود.
شیرخوارگاه علی‌اصغر (ع) در مشهد، تنها مرکز دولتی و تربیت کودکان بی سرپرست و بد سرپرست زیر سن ۳ سال در استان خراسان رضوی است. به طور میانگین هر ماه ۳۰ کودک در شیر خوارگاه پذیرش می‌شوند. خدمات پزشکی، پرستاری، روانپزشکی، مددکاری اجتماعی، روانشناسی، توانبخشی از جمله خدمات ارائه شده در این شیرخوارگاه است.

نظر شما