شناسهٔ خبر: 66469636 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان

مجموعه ارزشمندی از اشیای تاریخی کرمان از موزه ملی ایران وارد استان شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: امروز مجموعه ارزشمندی از اشیای باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران وارد کرمان شد که همزمان با هفته میراث‌فرهنگی در موزه‌های استان به نمایش گذاشته خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت میراث فرهنگی، سعید شاهرخی از ورود مجموعه ارزشمندی از اشیای باستانی استان کرمان، از موزه ملی ایران به کرمان خبر داد و گفت: این اشیا که از موزه ملی ایران انتخاب شده به کرمان انتقال یافت و همزمان با هفته میراث‌فرهنگی در باغ موزه هرندی به نمایش در خواهد آمد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: بخشی از اشیای این مجموعه انتقالی، حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسی در تپه‌ها و محوطه‌های کلیدی استان کرمان از جمله تپه یحیی در دشت صوغان شهرستان ارزوئیه و محوطه باستانی شهداد در شهرستان کرمان بوده که در نتیجه کاوش سال‌های پایانی دهه ۴۰ خورشیدی به دست آمده است.

او تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مجموعه انتقالی، اشیای حاصل حفاری‌های غیرمجاز در محوطه های باستانی جیرفت است که در اوایل دهه ۸۰ از کشور خارج شده بود و با تلاش مشترک وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت امور خارجه از فروش آن در حراجی‌های لندن جلوگیری و به کشور باز گشته است.

شاهرخی بیان کرد: بخشی از اشیای مجموعه نیز متعلق به تپه گاوکشی در اسفندقه جیرفت است که در نتیجه کاوش‌های علمی باستان شناسی در این تپه حاصل شده است که این اشیا به دوره نوسنگی و حدود هشت هزار و ۸۰۰ سال پیش از این تعلق دارند.

نظر شما