شناسهٔ خبر: 66466576 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رضا مراد صحرایی:

غفلت پیوسته‌ای از مدارس داشته‌ایم

وزیر آموزش و پرورش در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تهران بیان کرد: از اینکه می‌شنوم مدارس دولتی وضعیت خوبی ندارند شرمنده هستم. پیوسته به‌دنبال اصلاح وضع مدارس هستیم و برای اصلاح چنین وضعیتی به زمان نیاز داریم؛ وضعیت کنونی در مدت کوتاه یک‌ ساله، دو ساله و یک دهه ایجاد نشده است، بلکه غفلت پیوسته‌ای از مدارس داشته‌ایم.

صاحب‌خبر -

رضامراد صحرایی

به گزارش خبرنگار ایکنا، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش در سخنرانی پیش‌از خطبه‌های نمازجمعه امروز تهران، 14 اردیبهشت در دانشگاه تهران ضمن تبریک روز معلم بیان کرد: معلم جایگاه خطیر و رفیعی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی دارد. درباره‌ معلم حدیثی وجود دارد که می‌فرماید «کسی که نیکی‌ها را بیاموزد، جنبندگان زمین و آسمان برای او طلب استغفار می‌کنند» از این‌ جهت است که در ادبیات رهبر معظم انقلاب درباره معلم گفته می‌شود که معلم سازنده‌ زیرساخت سرافرازی کشور است. ایشان می‌فرمایند معلم کسی است که هویت آینده کشور را معماری می‌کند و سرمایه انسانی آینده کشور به دست او ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: بزرگترین امانت ملت یعنی فرزندان آن‌ها در اختیار معلم است و اوست که با رفتار و منش خود شخصیت دانش‌آموزان را برای آینده پرورش می‌دهد. رهبری امسال فرمودند که «معلمان پرورش‌دهندگان فضیلت هستند» و این جایگاه بزرگ معلم است. 

صحرایی با بیان اینکه لازم می‌دانم از همه‌ کسانی که در یک‌ سال گذشته آموزش و پرورش را در انجام وظایف خود یاری کردند تشکر کنم گفت: امامان جمعه و جماعت در سراسر کشور یاریگر آموزش‌ و پرورش در تعلیم‌ و تربیت بودند. آموزش‌ و پرورش در دوره جدید سعی کرده با ایجاد حلقه اتحاد، انسجام، همدلی، همفکری، هماهنگی و جلب مشارکت همه دستگاه‌های تأثیر گذار در تعلیم‌ و‌‌ تربیت، امر مهم تربیت فرزندان این سرزمین را دنبال کند. ائمه‌ جمعه و جماعت پر سراسر کشور یکی از آن سرحلقه‌های مهم این اتحاد هستند که به‌مثابه پیران و پدران معنوی مردم در دیار خود می‌توانند یاریگر نظام تعلیم‌ و تربیت کشور باشند. 

وی تصریح کرد: مدارس دولتی تقویت شدند و برای این کار قانون تدوین شد. من از اینکه می‌شنوم مدارس دولتی وضعیت خوبی ندارند شرمنده هستم. ما پیوسته به‌دنبال اصلاح وضع مدارس هستیم و برای اصلاح چنین وضعیتی به زمان نیاز داریم. وضع کنونی در مدت کوتاه یک‌ساله و دوساله و یک دهه ایجاد نشده است بلکه ما غفلت پیوسته‌ای از مدارس داشته‌ایم؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید به مدرسه بازگردیم و بذر شکوفایی کشور را در مدرسه بکاریم و آینده کشور را باید از مدرسه رقم بزنیم. اقتصاد شکوفا، فرهنگ پویا و جامعه با نشاط با هویت و مؤمن از مدرسه‌ها ساخته می‌شود.

توفیقات چشگیر در اجرای سند تحول بنیادین

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در سال گذشته بر سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش تمرکز کردیم و در اجرای این سند توفیقات چشمگیری داشته‌ایم. سند تحول بنیادین، نظام تعلیم‌ و تربیت اسلامی را پایه‌گذاری می‌کند و مبنای آن نظریه تعلیم‌ و تربیت دینی و بومی است و به‌همین دلیل اجرای آن بسیار اهمیت دارد.

جذب ۷۰ هزار معلم جدید در سال گذشته

وی ادامه داد: اصلاح فرآیند جذب معلم از جمله اقدامات مهم سال گذشته بود؛ معلم جایگاه بسیار مهمی دارد بنابراین باید با دقت، صحیح و خردمندانه انتخاب شود و معلم کسی باشد که در سپردن امانت به دست او اطمینان کامل حاصل کنیم. در سال گذشته اتفاقی زرین در استخدام کشور رخ داد؛ نه از این‌ جهت که حدود ۷۰ هزار معلم جدید وارد آموزش‌ و پرورش کشور شد، بلکه از لحاظ کیفیت معلمان ویژه‌ای که انتخاب کردیم. سعی کردیم این گزینش را بسیار دقیق پیاده کنیم و کسانی را بیابیم که علاوه‌ بر دانش، عشق معلمی داشته و امانت‌داران خوبی برای ملت باشند. 

صحرایی افزود: فرزندان این سرزمین در دست معلمان هستند و هر معلم به‌طور متوسط در طول خدمت خود  هزار دانش‌آموز را تربیت می‌کند. این جریان تربیتی جریان پیوسته و مستمری است؛ بنابراین اساساً معلم، کارمند نیست و انتخاب آن باید با دقت ویژه‌ای اتفاق بیفتد که این‌چنین هم شد. دانشگاه فرهنگیان که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده‌است و از روز نخست انقلاب اسلامی مقوله تربیت معلم را بر عهده داشته و در این چند سالی که گذشت بیش از هر زمان دیگری مورد توجه بود.

جذب ۳۰ هزار معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان

وی اظافه کرد: دانشگاه فرهنگیان از جهت کمیت و کیفیت نسبت‌ به گذشته وضعیت بهتری دارد البته هنوز هم با وضع مطلوب فاصله دارد. در سال ۱۴۰۳ ببش از ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی به ما داده‌شده است و دانشگاه فرهنگیان هم افزایش داشته است و در هفته گذشته برای اولین‌بار در کشور آزمون اختصاصی خود را برای جذب ۳۰ هزار معلم برگزار کرد که ۶۰۰ هزار متقاضی در این آزمون شرکت کردند و این نشان‌دهنده توجه مردم به معلمی است.

جذب 19 هزار مربی پرورشی، تربیت‌بدنی و مشاور

صحرایی اظهار کرد: توجه به موضوع تربیت بیش‌ از پیش در معاونت پرورشی از جمله دیگر اقدامات ما در سال گذشته بوده‌ است. برای هر مدرسه به یک مربی پرورشی نیاز داریم ولی متأسفانه تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور مربی پرورشی ندارند. امروز آزمون جذب مربی پرورشی، تربیت‌بدنی و مشاور در سراسر کشور برگزار شد و دقایقی پیش به پایان رسید که ۴۰۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کرده‌اند و ۱۹ هزار نفر از این تعداد جذب خواهند شد.

وی ادامه داد: طرح فراگیر امید، ایمان، خودباوری، خردورزی، نشاط و هویت طراحی و برمبنای آن سامانه‌هایی ایجاد و فعالیت‌های پرورشی گسترده‌ای در کشور انجام شد. بیش‌از هشت میلیون دانش‌آموز در این طرح فراگیر شرکت کرده‌اند و بیش‌از هشت هزار گروه سرود در کشور شکل گرفت. سرود، نرم‌افزار تربیتی فوق‌العاده است. برای بیش‌ از ۱۳ میلیون دانش‌آموز اردو برگزار کردیم که می‌توان به اردوهای راهیان نور، راهیان پیشرفت و زیارت اولی‌ها اشاره کرد و امسال نیز نهضت اردویی دنبال خواهد شد.

برگزاری ۲۰ هزار محفل قرآنی برای دانش‌آموزان

صحرایی افزود: اعتکاف سال گذشته رویدادی تاریخی بود که طی آن ۴۴۰ هزار دانش‌آموز در بیش‌ از دو هزار مدرسه معتکف شدند و دشمنان را ناامید کردند و شاهد رشد ۱۲۷ درصدی معتکفین بودیم. در ماه مبارک رمضان محفل‌های قرآنی دانش‌آموزی شکوه پیوسته‌ای داشت و ۲۰ هزار محفل برگزار شد و از خادمان و قهرمانان قرآنی تجلیل شد. همچنین جشن‌های تکلیف برگزار شد و باشگاه قله‌های فرهنگی و ادبی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفت و این کانون نیز به‌دنبال تحول در حوزه‌های پرورشی و فرهنگی است.

لزوم یادگیری یک مهارت برای هر دانش‌آموز

صحرایی افزود: برای مدیریت مدارس غیردولتی قوانین اصلاح‌ شده است. مهدهای کودک در سراسر کشور سامان‌دهی شدند و قوانین خوبی برای آن‌ها نوشته شده‌است. بعد از ۱۲ سال اولین آیین‌نامه‌ اجرایی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش از هیئت دولت بیرون آمد که آیین‌نامه توسعه و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزان است و بر این اساس هر دانش‌آموز متوسطه باید یک مهارت را بیاموزد و از مهرماه امسال شروع خواهیم کرد.

وی در پایان تصریح کرد: برای اصلاح کتاب‌های درسی چهارچوب جدید طراحی‌شده است و این کتاب‌ها غنی، جذاب و شوق‌انگیز خواهد شد. امروز امتحانات نهایی تعیین‌کننده ورود دانش‌آموزان به دانشگاه است و مرجعیت به معلم، مدرسه و کتاب بازگشته است اجرای این مصوبه سبب شده تا شاهد حضور بیش‌ از پیش دانش‌آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های کشور باشیم. همه حکمرانی و اداره کشور برخاسته از آموزش‌ و پرورش است و کشور ما جز از طریق آموزش‌ و پرورش پیشرفت نخواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما