شناسهٔ خبر: 66465482 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سینمای ۵۰ ساله فومن در خطر تعطیلی!

مدیر سینما «طلوع» فومن که زمانی سینما تاج نام داشت از احتمال تعطیلی این مجموعه به دلیل عدم حمایت مسئولین مربوطه خبر داد و گفت: دیگر به تنهایی از پس مخارج سینما برنمی‌آیم. مدیر سینما «طلوع» فومن که زمانی سینما تاج نام داشت از احتمال تعطیلی این مجموعه به دلیل عدم حمایت مسئولین مربوطه خبر داد و گفت: دیگر به تنهایی از پس مخارج سینما برنمی‌آیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ پنج مرد مسن دور هم چای می‌نوشند، بلند پرسیدم مدیر سینما را می‌خواهم؛ آقای «ثابت». یکی از آن‌ها که لباس چهارخانه‌ای به تن داشت گفت: فکر کن «ثابت» منم. گفتم برای بزرگداشت «گل آقا» به فومن آمده‌ام. از گروه جدا شدم تا سینما «طلوع» فومن را ببینم و با شما گپ‌وگفتی داشته باشم.

با بی‌میلی گفت: هیچ چیزی نمانده که بگویم. اصرار کردم. گفتم فقط ۲۰ دقیقه وقت دارم و بعد هم باید به تهران برگردم. اشتیاقم را که دید بلند شد و من را به سمت سالن سینما راهنمایی کرد. در سالن را که باز کرد بوی چوب و نم خاصی که خاطره‌انگیز بود مشامم را پر کرد. متعجب شدم؛ سینما خالی بود. حتی یک مخاطب هم نداشت. گویا حتی روز سه‌شنبه و بلیت نیم بهای ۲۵ هزار تومانی هم مردم فومن را برای تماشای فیلم ترغیب نکرده بود. حالا دلیل بی‌میلی و عدم تمایلش را می‌فهمیدم.

سینما «طلوع» که تنها سینمای فومن و صومعه‌سرا محسوب می‌شود حالا فقط یک نیرو دارد. حمید ثابت که خودش نظافتچی، آپاراتچی، بلیت‌فروش و همه کاره آن‌جاست. سینمایی که بیش از پنجاه سال قدمت دارد گویا حالا نفس‌های آخرش را می‌کشد و مدیر آنجا قصد تغییر کاربری و فروشش را دارد.

به همین بهانه با حمید ثابت مدیر سینما «طلوع» گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

می‌گویند سینمای ایران اما فقط به فکر سینما‌های تهران هستند

«حمید  ثابت» مدیر سینما «طلوع» فومن با اشاره به عدالت فرهنگی که شعار دولت سیزدهم است به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: عدالت فرهنگی شعار است. در حرف‌هایشان می‌گویند سینمای ایران اما فقط به فکر سینما‌های تهران هستند. متاسفانه مسئولین فومن هیچ وقتی برای سینما نمی‌گذارند تا به این فضای فرهنگی عادت کنند؛ در این شرایط من از بقیه چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

وی درخصوص قیمت بلیت سینما در فومن بیان کرد: روز‌های عادی قیمت بلیت ۵۰هزار تومان است و روز‌هایی مثل سه‌شنبه قیمت بلیت به ۲۵هزار تومان می‌رسد اما باز هم سالن خالی خالی است. همین لحظه که اینجا هستید ساعت اکران فیلم سینمایی «نوروز» است، اما حتی یک نفر هم در سالن نیست بعد از آن هم فیلم سینمایی «سال گربه» را اکران می‌کنیم که متاسفانه این فیلم کمدی هم با استقبال خوبی مواجه نشده‌است.

ثابت در ادامه گفت: فیلم سینمایی «تمساح خونی» روز گذشته فقط هشت نفر مخاطب داشت. «بی‌بدن» را هم اصلا اکران نکردیم چرا که فیلم اجتماعی در این شهر بینند‌ه‌‌ای ندارد. در کل بهترین فروش ما در سال گذشته مربوط به فیلم سینمایی «فسیل» بود که نزدیک به ۱۳۰_۱۴۰میلیون تومان  در یک سال فروش داشت.

مدیر سینما طلوع عنوان کرد: به تازگی صندلی‌های سینما را تعویض کردیم و برای اکران فیلم‌ها در جشنواره فجر درخواست دادیم تا حداقل تعدادی از مردم به اینجا بیایند و ببینید که صندلی‌ها تغییر کرده است. می‌خواستم پای مردم دوباره به سالن‌ها باز شود، اما آن‌ها صراحتا گفتند: اصلا برای شهرستان چنین کاری انجام نمی‌دهند.

هیچکس از سینما فومن خبری ندارد/ تاج پنجاه ساله فومن در خطر تخریب

اجازه برگزاری کنسرت در سالن سینما فومن را نمی‌دهد

وی با اشاره به تغییر کاربری تنها سینمای فومن توضیح داد: اگر به من اجازه بدهند در تلاش هستم تا تغییر کاربری سینما را بگیرم. حتی به دنبال گرفتن مجوز کنسرت هم هستم. اما متاسفانه شورای تامین برای خودش تصمیم می‌گیرد. اداره کل ارشاد موافقت کرده، اما شورای تامین موافق این موضوع نیست. وضعیت سینمای ما اینگونه است. هر روز باید ییاییم اینجا و در سالن خالی قدم بزنیم. دلمان را هم خوش کرده‌ایم که سینمادار هستیم.

مدیریت سینما «طلوع» در پاسخ به این پرسش که این سینما در حال حاضر چند پرسنل دارد توضیح داد: زمانی ۱۴ نفر پرسنل در این سینما داشتم، حالا نظافتچی، آپاراتچی و بلیت‌فروش این‌جا خودم هستم، اما باز هم از پس مخارجم برنمی‌آیم. این موضوع واقعا ناراحت‌کننده است. درحال حاضر در فومن و صومعه‌سرا فقط همین یک سالن سینما وجود دارد، اما هیچکس حمایتی از ما نمی‌کند. متاسفانه جوان‌ها هم فقط به فکر این هستند که بروند در قلیانسرا‌ها بنشینند. اگر شما به انزلی و آستارا هم بروید وضعیت سینما‌ها به همین شکل است. این بین فقط اوضاع رشت نسبت به جمعیتش کمی بهتر است. تازه اگر دختر پسری هم با دوست باشند و علاقه‌ای برای رفتن به سینما داشته باشند، چون فومن شهر کوچکی است ترجیح می‌دهند به رشت بروند تا کسی آن‌ها را نشناسد.

ثابت عنوان کرد: بعد از پیک کرونا قرار بود که دولت ۲۵ میلیون تومان پول به تمامی سینما‌ها بدهد. همه سینما‌ها به جز سینمای فومن این مبلغ را دریافت کردند. مدت‌هاست که پیگیریم و با وجود اینکه اداره کل هم آن را تایید کرده هیچ نتیجه مثبتی نداشته است. نامه‌ای به صندوق هنر نوشتیم این نامه به آقای خزاعی هم رسید ایشان هم موافقت کردند، اما مدیرعاملی که خودشان منصوب کردند حرف‌ ایشان را گوش نمی‌کند. هنوز پولی دست ما را نگرفته است. واقعا نمی‌دانم این چه وضعیتی است. اصلا ۲۵ میلیون تومان چقدر ارزش دارد که ما هر روز مثل گدا‌ها دستمان را جلوی این و آن دراز کنیم. مدام می‌گویند هدفشان حمایت از سینما و سینماگر است پس چرا ما هیچ چیزی نمی‌بینیم؟ لطفا حمایت را برای من توضیح دهید تا من معنای دقیق آن را یاد بگیرم.

سینمای ۵۰ ساله فومن در خطر تعطیلی

سینماهایی که به حاشیه رانده شدند

سینماهای قدیمی در ایران همیشه محفلی برای تماشای آثار فرهنگی بوده‌اند، سالن‌هایی نوستالژیک مانند سینما «طلوع» که زمانی برای خود برو و بیایی داشتند اما امروز، بعد از برپایی پردیس‌های سینمایی و وجود شبکه‌های مجازی و... کمی به حاشیه رانده شده‌اند.

سناریوهای تکراری، ملال‌آور و قصه نارضایتی سینماداران همه و همه به ترس تخریب و تعطیلی دامن می‌زند. برهمین اساس نیاز است دولت برمبنای شعار عدالت فرهنگی شرایطی را فراهم کند تا سینماهای قدیمی مخصوصا سینماهای شهرستان‌ها به روزرسانی و مرمت شوند تا همچنان چراغشان روشن بماند.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

نظر شما