شناسهٔ خبر: 66465172 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مهم‌ترین خبرهای ادبیات ایبنا در هفته دوم اردیبهشت؛

ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛ از مرگ پل آستر تا بوکر عربی برای نویسنده فلسطینی

در هفته دوم اردیبهشت شاهد خبرهای متعدد در حوزه ادبیات بودیم؛ ازجمله مرگ پل آستر، رمان‌نویس و کارگردان آمریکایی و اهدا جایزه بوکر عربی به نویسنده فلسطینی.

صاحب‌خبر -

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهم‌ترین اخبار سرویس ادبیات در هفته‌ای که گذشت را مرور می‌کنیم:

پل آستر، رمان‌نویس و کارگردان آمریکایی درگذشت

پل آستر، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ۷۷ ساله آمریکایی بر اثر سرطان ریه از دنیا رفت.

۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران لیستی از پر فروش‌های شعر در نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته را بررسی کرده تا مخاطبان دید روشنی برای خرید کتاب از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ داشته باشند. سال گذشته کتاب‌های زیادی در حوزه شعر منتشر شد و توسط ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب تهران عرضه شد. بر طبق آماری که از نمایشگاه مجازی سال گذشته در دست داریم کتاب‌های شعر و کتاب‌های کلاسیک قدیمی به روال دوره‌های قبل، همچنان جزو پرفروش‌ها بودند.

نسخه الکترونیکی ترجمه رساله لونگینوس درباب شکوه سخن منتشر شد

نسخه رایگان ترجمه رساله لونگینوس در باب شکوه سخن در وبگاه فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار گرفت.

شاعران و طنزپردازان برجسته کشور در گیلان گردهم آمدند

نشست صمیمانه جمعی از شاعران و نثرپردازان برجسته طنز کشورمان در قالب برنامه جنبی مراسم اختتامیه طنز پهلو در شهر فومن برگزار شد.

شعرخوانی شاعران ایران فرهنگی در دومین نشست ادبی «عصا بیفکن»

گروه بین‌المللی هندیران، جلسه دوم نشست ادبی «عصا بیفکن» را به مناسبت انتشار غزل مقام معظم رهبری که یک بیت از آن را در آستانه عملیات وعده صادق خوانده بودند، برگزار کرد.

از برنده جایزه پولیتزر ۲۰۲۱ تا روایتی مدرن از شازده کوچولو

احسان عباسلو، نویسنده و منتقد ادبی کتاب‌هایی در حوزه رمان، داستان‌نویسی و ادبیات پایداری را برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران پیشنهاد کرد. کتاب «سرقت در میدان صدویکم» نوشته نیلوفر مالک از انتشارات مدرسه را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب به دلیل نوع داستان معمایی و کارآگاهی می‌تواند باشد لذت‌بخش باشد. کتاب «سرقت در میدان صدویکم» به گفته نویسنده، ژانر پلیسی و کارآگاهی دارد و نویسنده داستان را براساس طرحی که از قبل برای نگارش این کتاب مشخص شده بود پیش برده و تلاش کرده اطلاعات را به صورت قطره‌چکانی بیان کند که خود مخاطب هم بتواند در مسیر داستان مشارکت داشته باشد. همچنین گفت‌وگوی بین شخصیت‌های داستان باید دارای شگرد باشد و این جزو مواردی است که هر نویسنده‌ای باید در آثار خود به آن توجه کند. این نویسنده همچنین خرید و مطالعه کتاب «دختر ماه» نوشته سارا عرفانی از انتشارات مدرسه را پیشنهاد کرد و توضیح داد: به دلیل نشان دادن نحوه استفاده از تاریخ و منابع تاریخی در خلق رمان‌های تاریخی اثر جذابی برای مخاطبان خواهد بود. در این کتاب، زندگی‌نامه حضرت معصومه (س) از بدو تولد تا مهاجرت و شهادت روایت می‌شود و نویسنده تلاش کرده است داستانی روان و خوش‌خوان بنویسد و مخاطبان را با زندگی خواهر بزرگوار امام رضا (ع) آشنا کند و در ضمن به مستندات تاریخی پایبند باشد.

محفل شعرخوانی شب‌های پروانه‌ای برگزار شد

محفل شعرخوانی شب‌های پروانه‌ای با حضور و تدریس ناصر پروانی، شاعر و نویسنده تشکیل شد.

بوکر عربی به نویسنده فلسطینی محبوس در زندان رسید

باسم خندقجی، نویسنده فلسطینی که از سال ۲۰۰۴ در زندان رژیم صهیونیستی به سر می‌برد به عنوان برنده جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی (بوکر عربی) معرفی شد.

عرضه ۱۱۵ کتاب جدید در غرفه سوره مهر

انتشارات سوره مهر با ۱۰۲۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف به نمایشگاه کتاب می‌آید. از ۱۱۵ عنوان کتاب‌های جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب تهران می‌توان به «آبنبات لیمویی»، «پری خانه ما»، «پرسه در لوسیل»، «آذرخش و رقص فانتوم‌ها»، «تهرانِ جان»، «ریل‌های زنگ‌زده»، «کاملا»، «شبیه افسانه‌ها»، «ما غیرممکنیم» و «آواز آن پرنده آتشین» اشاره کرد. علاوه بر کتاب‌هایی با موضوع ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، عناوین بسیاری با موضوع رمان، خاطره‌نگاری، روایت، شعر نو و کلاسیک، هنرهای نمایشی، زندگی‌نامه و در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

جشنواره صداهای جهان انجمن قلم آمریکا هم لغو شد

پس از تبعاتی که حملات اسراییل به غزه برای انجمن قلم آمریکا داشت، این‌نهاد فرهنگی مجبور شد فستیوال صداهای جهان ۲۰۲۴ خود را هم لغو کند.

برگزیدگان پنجمین جایزه ادبی سیمین معرفی شدند

همزمان با زادروز بزرگ‌بانوی داستان‌نویسی معاصر ایران، آیین پایانی پنجمین جایزه ادبی سیمین با معرفی و تجلیل از ۱۰ داستان‌نویس برتر برگزار شد.

نظر شما