شناسهٔ خبر: 66464209 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تکمیل ناحیه صنایع‌دستی قزلجه‌میدان به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

تبریز-ایرنا- معاون صنایع‌ دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی گفت: تکمیل و بهره برداری از ناحیه اشتغال صنایع دستی قزلجه میدان در جوار تبریز به ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، فرشاد به‌آفرین در جمع خبرنگاران، پیشرفت کنونی این طرح مهم حوزه صنایع دستی استان را ۹۰ درصد اعلام و اظهار کرد: این طرح بزرگ در ۲ مرحله طراحی شده است که مرحله اول آن با سرمایه‌گذاری شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی به مرحله بهره برداری نزدیک شده است.

وی حجم سرمایه گذاری برای ناحیه اشتغال صنایع دستی قزلجه میدان را یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

به آفرین افزود: مرحله دوم طرح اشتغال صنایع‌ دستی قزلجه میدان نیز با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۲۰ هزار میلیارد ریال پس از اتمام فاز اول این مجموعه با تامین اعتبار و مشارکت بانک‌ها و بنگاه‌های خصوصی به‌ عنوان پروژه‌ای مشارکتی در مسیر ایجاد و تکمیل قرار خواهد گرفت.

وی از محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌ عنوان پیشران صنعت گردشگری و مکمل رشد اقتصاد گردشگری یاد کرد که همواره جزو لاینفک برنامه‌های تحولی گردشگری بوده و آذربایجان‌ شرقی به‌ عنوان منطقه‌ای با تنوعی سرشار از هنرهای سنتی و محصولات صنایع‌دستی در رشته‌های مختلف در این زمینه می تواند در کل کشور نقش آفرین باشد.

به آفرین یادآور شد: با بهره برداری از ناحیه اشتغال صنایع دستی قزلجه میدان شاهد افزایش جذب گردشگران و علاقه‌مندان صنایع‌ دستی به این آذربایجان شرقی و تبریز خواهیم بود.

وی بهره‌برداری فاز اول ناحیه اشتغال صنایع‌دستی «قزلجه میدان» را جزو برنامه های تحولی توسعه گردشگری با هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی جذب گردشگران به آذربایجان شرقی در سال جاری بیان کرد و خواستار همکاری سایر نهادها و دستگاه های اجرایی برای تسریع در این رابطه شد.

معاون صنایع دستی مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اکنون بیش از ۱۴ هزار نفر در افزون بر ۸۰ رشته گوناگون صنایع دستی آذربایجان شرقی فعالیت دارند.

به آفرین محل ساخت ناحیه ویژه صنایع دستی را روستای قزلجه میدان در قسمت ورودی شرق تبریز اعلام و اظهار کرد: عملیات ساخت این محل در زمینی به مساحت پنج هکتار از حدود ۶ سال قبل آغاز شده و روند اجرایی آن به سرعت در حال انجام است.

وی نوع طراحی و معماری غرفه های ناحیه ویژه صنایع دستی قزلجه میدان را منحصر به فرد و دارای مضامین خاص ایرانی و اسلامی دانست و افزود: بدون تردید این محل پس از بهره برداری می تواند به تنها مرکز بزرگ و مهم انواع صنایع دستی آذربایجان شرقی و ایران به شمار رود که به لحاظ فروش و تولید در سطح منطقه تاثیرگذار باشد.

به آفرین مجموع غرفه های پیش بینی شده در محل یاد شده را ۱۵۶ باب اعلام کرد که زیربنای این غرفه ها ۱۲۰ مترمربع طراحی شده که در آنها علاوه بر فعالیت کارگاه های تولیدی محل های مناسبی نیز برای فرش محصولات در نظر گرفته شده است.

نظر شما