شناسهٔ خبر: 66463607 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲ نامزد حوزه انتخابیه بیرجند در اولین مناظره چه گفتند؟

بیرجند - ایرنا - نامزدهای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" با حضور در مناظره تلویزیونی، نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اولویت‌های پیگیری یک نماینده بیان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شد که به مدت یک هفته ادامه دارد و مانند انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، برای این مرحله نیز مناظره‌های انتخاباتی در نظر گرفته شده است.

مناظره‌های ۲ نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که پیش از این ضبط شده، از صدا و سیمای خراسان جنوبی در حال پخش است.

پخش این مناظره‌ها تا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت از شبکه خاوران ادامه دارد و مخاطبان می‌توانند این برنامه‌ها را در بستر اینترنت و از طریق برنامه ایران صدا همچنین تلوبیون نیز بشنوند و ببینند.

اولین مناظره بین ۲ نامزد حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف شامل سه بخش از جمله پرسش محوری درباره حوزه انتخابیه، سوالات کارشناسان و سوالات مردمی بود و در بخش پایانی هر کدام از نامزدها در سه دقیقه به تکمیل سخنان و نقد یکدیگر پرداختند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

سوال محوری: مهمترین موضوع و مسئله حوزه انتخابیه شما چیست و نماینده مجلس چه باید بکند؟

علی مولوی حقیقی: در مناظره‌های قبل هم به این سوال پاسخ داده شد اما شاید فرصت برای تشریح و بسط برخی از موضوعات ناکافی بود لذا در فرصت کنونی به برخی از موضوعات به صورت میدانی نیز پرداخته شد و یکسری از مشکلات را از زبان مردم شنیدیم. اولین دغدغه‌ای که مردم حوزه انتخابیه ما دارند مساله اشتغال و بیکاری به اضافه شرایط اقتصادی است که روز به روز رشد بیشتری دارد و به رغم همه توجهی که باید صورت بگیرد، موضوع بهبود معیشت مردم جزو دغدغه‌های اصلی است که با آن سر و کار داریم.

رحمت الهی با ریزش باران در خراسان جنوبی شکل پیدا کرد و بخشی از مساله کمبود آب و خشکسالی که یکی از دغدغه اصلی بود، برطرف شد اگرچه آب‌هایی که جاری شده به دلیل مهار نشدن آب‌های سطحی و شیب آب به سمت کشور همسایه، بخشی عمده‌ای از این نزولات آسمانی هدر رفت اما دامداران، کشاورزان و عشایر شکرگزار بودند.

کمبود آب و خشکسالی، اشتغال، توجه نشدن به معادن و صنعت از جمله مشکلات حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف است در حالی که خراسان ‌جنوبی، معدن ذخایر خدادادی است اما به معادن کمتر پرداخته شده است.

راه و فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذار باید فراهم شود و سرعت در ایجاد اشتغال باید شکل بگیرد. دغدغه اصلی و جدی مردم، سرمایه‌گذاران و مرزنشینان است؛ تاکید می کنم در حوزه بهبود وضعیت راه‌ها به شدت دچار مشکل هستیم و در ۲۰ سالی که از تشکیل استان می‌گذرد به راه‌ها توجه نشده است، یک بخش تبدیل به شهرستان شد اما همچنان مشکل راه داریم. از طرفی باید از ظرفیت نخبگان و فرهیختگان برای حل بخشی از مشکل مسکن و ‌معیشت استفاده شود و برای حل مشکل اشتغال و ‌موانع دیگر باید بیشتر مورد توجه واقع شود.

انسان‌های بسیار خبره، کارشناس و صاحبنظری در استان داریم و امیدوارم خداوند توفیق بدهد بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای توسعه و رشد استان و رفع بخشی از مشکلات استفاده کنیم.

سید حسن هاشمی: یکی از دغدغه‌های حوزه انتخابیه بحث ‌اشتغال است که در دور قبل نیز بررسی شد منتها علت مشکلات اشتغال در استان خراسان جنوبی متعدد است. یکی از مشکلات مربوط به زیرساخت‌ها است که به دلیل فرایند تاریخی تقسیم استان و مواجه شدن با طرح خصوصی سازی دولت، باید دولت زیرساخت‌هایی را تامین می‌کرد که انجام نشد، وقتی دولت بحث خصوصی سازی را پیشه کرد شاید امکان نباشد زیرساخت‌ها را با بخش خصوصی فراهم کنیم.

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم اینکه اعتبارات ملی به خصوص در حوزه زیرساخت‌های راه، راه آهن و فرودگاه حتما پیگیری و محقق شود. در بحث اشتغال خراسان جنوبی به حوزه کشاورزی، صنعت و معدن وابسته هستیم و طبیعتا موضوع کشاورزی، مرز و معادن می‌تواند به اشتغال کمک کند.

امسال مقام معظم رهبری با نامگذاری شعار سال به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» بر این مهم تاکید کردند بنابراین باید در کنار تامین اعتبارات ملی که قدم اول و مهم است مشارکت مردم را هم داشته باشیم. پتانسیل مرز، کشاورزی و معدن اهمیت بسیار زیادی دارد و در هر کدام از این مباحث مردم می‌توانند تاثیرگذار باشند و مشارکت آنان اثرگذار خواهد بود.

موقعیت راهبردی خراسان‌ جنوبی اقتضا می‌کند از مرز کمال استفاده را داشته باشیم در حالی که الان حداقل بهره‌برداری را انجام می‌دهیم. باید بازارچه‌های مرزی در تمام استان فعال شود حتی ارتقای بازارچه به منطقه آزاد باید در دستور کار قرار گیرد.

در حوزه معدن یکی از مشکلات این است که علیرغم داشتن رتبه بالا در معادن سنگ، رتبه ششم یا هفتم مواد معدنی، داشتن رتبه در خاورمیانه اما مشارکت بخش و سرمایه‌گذاران خصوصی در این قسمت کم است. پیرو فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت مردم برای جهش تولید ضرورت دارد این مساله به شکل بهتری به بهره برداری برسد چراکه عمده پهنه طلا توسط غیر بومی‌ها ثبت شده و ۸۲ درصد نیز بلوکه است که این مشکل باید با مشارکت بخش خصوصی رفع شود.

در زمینه اشتغال چون محور شعار سال نیز مشارکت مردم است باید مردم را در سرمایه گذاری سهیم کرد، راه جذب سرمایه گذار فراهم شود چون خراسان جنوبی فرار سرمایه دارد و حتی سرمایه گذار بومی نیز نمی‌ماند بنابراین باید برای سرمایه گذاری و حفظ سرمایه‌ها تلاش جدی‌تر کرد، مشوق‌های فراوانی در زمینه سرمایه گذاری اعم از مالیاتی و نرخ تسهیلات در استان رقم بخورد تا سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری پیدا کنند و در استان شاهد رونق و جهش تولید باشیم.

قوانین پراکنده‌ای در این زمینه وجود دارد که اصلاح آن ضروری است بنابراین حمایت از سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال پیرو فرمایش مقام معظم رهبری واجد اهمیت فراوان است.

در بخش دوم و در ادامه پاسخ محوری هر کدام از نامزدها در چهار دقیقه به نقد نظر نامزد دیگر پرداختند:

مولوی حقیقی: به نقد نامزد دیگر نمی پردازم بلکه بر اساس داده‌هایی که به دست آورده ام به تکمیل موضوعات می‌پردازم.

اکنون ۸۰ درصد معادن ما بلوکه است، ثروت بسیار خوبی دارد اما مدیران اجرایی، وزارتخانه مربوطه و سرمایه‌گذاران باید تشویق شوند، موانع پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید برطرف شود به اضافه اینکه راه هایی که به مشارکت سرمایه گذاران می‌تواند سرعت ببخشد را فراهم کنیم.

وسیله نقلیه هوایی یکی از موانع پیش روی سرمایه گذار است، جاده های نامرغوب داریم به اضافه اینکه امنیت سرمایه گذاری مهم است؛ مجلس و دولت اگر در این زمینه وحدت رویه داشته باشند می‌توانیم راه حل پیدا کنیم.

فعال کردن بازارچه‌های مرزی با اقدامات و ملزومات لازم، حرف درست و به حق و یکی از راه‌های ایجاد اشتغال به خصوص برای مرزنشینان، عشایر و دامدارانی است که به دلیل خشکسالی مجبور به فروش دام خود شده‌اند البته در این زمینه که یک طرف آن کشور مقابل حضور دارد باید وزارت امور خارجه، ‌مسئولان کشور و وزارتخانه‌های مرتبط به آن بپردازند و زمینه را برای بهبود اقتصاد در مرز دنبال کنند.

یکی از وظایف مهم نماینده مردم این است که از مرزنشینان حمایت کند، امروز این قشر شرایط سختی دارند در حالی که حافظ و نگهبان مرز بوده و با کمترین امکانات زندگی می‌کنند لذا وظیفه دولت و مجلس است که بتواند به رفع مشکلات آنها کمک کند.

هاشمی: این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که خراسان جنوبی بزرگترین پهنه‌های معدنی و مهمترین پیشران پایدار اقتصادی در حوزه معادن را دارد در حالی که عمدتا توسط افراد غیربومی ثبت شده و مسدود و بلوکه است، در این زمینه چه باید کرد؟ مردم انتظار دارند در ‌منابع موجود استان مشارکت داشته باشند اما دولتمردان برای ایجاد مشارکت مردم چه اقدامی انجام داده‌اند؟

سال‌ها پیش شرکت کویر تایر با مشارکت مردم ایجاد شد، طبیعتا باید مدیران توجه کنند که برای توسعه استان در تولید و اشتغال نیاز به مشارکت مردم دارند که در صحنه بین المللی هم نیاز است.

باید در استان کسانی به خصوص مدیران دلسوز و محلی پیش قدم شوند و مشابه شرکت کویر تایر در قالب یک شرکت سهامی یا توسعه عمران، سرمایه‌های راکد مردم را که تبدیل به سکه، خودرو و ساختمان در استان‌های دیگر می‌شود و در تورم تاثیرگذار است، تعیین تکلیف کنند.

مدیران تکلیف دارند اشتغال و سرمایه‌گذاری مولد در استان ایجاد کنند، مردم اشتیاق دارند اما مدیران این کار را انجام نداده‌اند، تجربه شرکت کویر تایر به خصوص در حوزه طلا به شدت باید پیگیری شود تا سرمایه‌های سرگردان مردم جمع شود و مردم صاحب اندکی از پهنه معدنی باشند.

جای تاسف است در خراسان جنوبی رتبه دوم ذخیره برخی مواد معدنی کشور را داریم اما کمترین مقدار آن سهم مردم استان ما نیست، از طرفی معایبی نیز وجود دارد و اینکه مالیات شرکت‌ها که اعداد بزرگی است نیز در تهران پرداخت می‌شود در حالی که به زیرساخت‌های استان از جمله راه‌ها نیز آسیب وارد می‌شود.

اگر قرار است خراسان جنوبی استانی ثروتمند شود مردم باید قدری این منابع را سر سفره‌های خود ببینند و به این مساله مهم توجه شود چون در حوزه کشاورزی، مرز و معادن بدون مشارکت مردم به جایی نخواهیم رسید.

حضور مردم در بحث تغییر روش‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی، مالکیت معادن و سایر موارد باید اتفاق بیفتد، در این صورت شعار جهش تولید با مشارکت مردم که مدنظر مقام معظم رهبری است رقم خواهد خورد لذا باید توجه کنیم یک بُعد مشکل اقتصاد و اشتغال جوان ما سرمایه‌گذاری و بُعد دیگر دولتی است.

در این دوره از مناظرات پرسش‌هایی توسط کارشناسان مطرح شده بود که هر نامزد به ۲ سوال هر کدام به مدت سه دقیقه پاسخ داد.

سوال کارشناسان: تحلیل و برداشت خود را از فضای سیاسی فعلی به ویژه عملیات وعده صادق در جمهوری اسلامی ایران بیان کنید:

مولوی حقیقی: وعده صادق یکی از عملیات‌های بسیار موثر و در واقع عملیاتی بود که مردم انتظارش را داشتند. بعد از آنچه در سرزمین غزه اتفاق افتاد در عملیات طوفان الاقصی و شرایطی که به وجود آمد کشورهای مختلفی نسبت به وضعیت آنجا تحلیل داشتند هم گروه های جهادی و هم جبهبه مقاومت نسبت به اینکه مسلمین در دنیا چه موضعی قرار است، اتخاذ کنند.

لذا بعد شهادت جمعی از فرماندهان در سوریه، اسرائیل خیلی در صحنه سیاسی قدرت نمایی می‌کرد و لازم بود گوشه‌ای از تهدیداتی که پیش رو قرار داشت پاسخ داده شود و عملیات وعده صادق پاسخ به همه شایعات و تهدیدات بود.

چون برخی افراد می‌گفتند جمهوری اسلامی شعار می‌دهد و در عملی کاری انجام نمی‌دهد لذا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات وعده صادق را انجام داد و دنیا باور کرد که پای آرمان‌های خود ایستاده‌ایم و برای نابودی اسرائیل اگر دست از خطا کند عملیات بعدی هم پیش رو است.

آنچه به سمت اسرائیل شلیک شد بخشی از توان دفاعی جمهوری اسلامی در بین نیروهای مسلح بود و امیدواریم با روند جبهه مقاومت و حمایت‌های مردمی از وعده صادق، امید ملت‌های مسلمان برای مبارزه با اسرائیل بیشتر تا زمانی که اسرائیل از صحنه روزگار حذف شود.

هاشمی: همانگونه که مقام معظم رهبری تبیین فرمودند تاریخ منطقه غرب آسیا را باید به دوران قبل و بعد از وعده صادق تقسیم کرد؛ اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در این مورد انجام داد بسیار کم نظیر و تقریبا منحصر به فرد بود.

پاسخ ایران تنبیهی، تلفیقی و ترکیبی از موشک و پهپاد بود. جنگ دقیق الکترونیکی در آن به دقت انجام شده بود که اینها توانمندی‌های ایران را در صحنه‌های بین المللی به نمایش گذاشت لذا باید به این اقدام ارزشمندانه وعده صادق افتخار کنیم چون این عملیات در واقع ترکیبی بود و عمق آن در خاک اسرائیل با فاصله مکانی بسیار زیاد انجام شد.

هیچ کشوری به ما کمک نکرد اما ۱۵ کشور جهان به طرف مقابل کمک کردند. اهداف ما به درستی انتخاب شد و از سپر آهنین عبور کرد در واقع این هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی به خوبی در صحنه جهانی برملا شد. این اقدام ارزشمند جمهوری اسلامی ایران معادلات سیاسی و موازنه به نفع ایران در خاورمیانه و جهان را به عنوان یک اقدام تنبیهی با رعایت مقررات بین المللی رقم زد.

ایران می‌توانست به حمله کنسولگری اقدام کند اما این کار را نکرد، می‌توانست به مواضع اقتصادی حمله کند اما این کار را نکرد، پس همان مکان‌هایی که از آنجا به کنسولگری ایران حمله شده بود، هدف قرار گرفت لذا از منظر بین المللی اقدام ایران در خور ستایش است. پاسخ تنبیهی برای دفاع مشروع بود از این جهت باید به نیروهای سپاه و ارتش افتخار کنیم که عملیات تاریخی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین المللی به بهترین نحو ممکن به ثبت رساندند.

سوال کارشناسان: برای توسعه روستاها و عشایر استان و استفاده از ظرفیت آن چه لایحه و قانونی لازم است؟

مولوی حقیقی: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر چه باید کرد؛ با سیاست‌هایی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تسهیلات مشاهده می‌کنیم انگیزه ماندن مردم در روستا به حداقل ممکن رسیده است لذا اگر واقعا بحث پیشگیری از مهاجرت مطرح است باید دولت مصمم شود و مجلس حمایت کند.

در بسیاری از روستاها برق، گاز و آب داریم اما چرا نیروی جوان نمانده؟ وضعیت موجود روستاها بسیار بد است چون بنیاد مسکن که ورود پیدا کرده عرصه را بر مردم روستا تنگ کرده لذا بنیاد مسکن یک نهاد انقلابی است برای اینکه میزان ماندگاری مردم را در روستا افزایش دهد اما شرایطی را اقتضا کرده که کشاورز یک آلونک نمی‌تواند بسازد، دامداران مشکل دارند لذا هم نمایندگان مجلس و هم دولت باید مصمم شوند جلوی هجرت روستانشینان را بگیرند.

مهمترین مساله روستاها اشتغال و کارآفرینی است چون مردم این مناطق زحمتکش هستند و زمان انقلاب از دورترین راه‌ها در راهپیمایی شرکت کردند، چرا جمعیت روستاها به حداقل رسیده چون مشکل شغل و تحصیل دارند. از آنجایی که امکانات تحصیلی در روستاها فراهم نشده دانش آموزان مجبور هستند برای ادامه تحصیلی به شهر مهاجرت کنند لذا نمایندگان مجلس باید با دولت راهکارهای هجرت معکوس را دنبال کنند.

هاشمی: در خصوص درد استان ما کتاب‌ها می‌توان نوشت. آنچه اینجا بیان می‌شود یک برگ بیشتر نیست، در همین دوره مجلس شورای اسلامی در قانون هفتم توسعه، قانون توسعه روستایی، کشاورزی، عشایری و امینت غذایی را داریم که می‌توانست برای خراسان جنوبی پله‌های صعود را فراهم کند.

در استانی که فرار سرمایه داریم باید این مسایل مد نظر باشد از روستا مهاجرت به شهر شده، فرد در شهر آموزش دیده تورم زیاد شده به روستا برگشته اما بنیاد مسکن می‌گوید کاربری مسکونی دارم نه خدماتی، بنابراین در زمینه توسعه روستایی کشاورزی و امنیت غذایی تنگنا داریم در صورتی که ۳۰ سال است دانشگاه‌ها داد می‌زنند روستاها را دریابید اما به کشاورزی، صنایع دستی و امنیت غذایی توجهی نشده است.

در استان ما قنات آب وارد استخر می‌شود اما لوله گذاری به زمین‌ها انجام نشده و با هزینه گزاف باید آب به اراضی برسد بنابراین باید به روستاها توجه شود. طرح توسعه سرمایه گذاری مناطق غرب و شرق کشور سال ۸۸ تسهیلات ایجاد کرده لذا مسئولان کجا بودند که استفاده کنند. عشایر اعتبار مصوب آب آشامیدنی پایدار دارد اما تانکر آب ندارد.

باید در استانی که فرار سرمایه دارد به قنوات آن توجه شود چون هنوز مردم درگیر سهم خودیاری هستند. قنوات از ۱۵ سال قبل لایروبی نشده و تقسیم آب منصفانه نیست براساس اصول درست و نیاز کشاورز انجام نمی‌شود که خواسته‌های مردم به خصوص در روستاها سلبی است.

در این بخش از مناظره مجری برنامه سوالات مردمی را به قید قرعه از نامزدها پرسید و هر کدام سه دقیقه فرصت پاسخگویی داشتند.

سوال مردمی: برای استفاده از ظرفیت انرژی بادی و خورشیدی در حوزه انتخابیه و استان از چه طرح و لایحه‌ای دفاع و پیگیری خواهید کرد؟

مولوی حقیقی: انرژی بادی و خورشیدی دو نعمتی است که خداوند متعال بر مردم خودش ارزانی داشته است. ظرفیت استان همچون کویر، بخشی‌هایی از مناطق مرز و داشتن آسمان صاف به ویژه ایام تابستان و بهار وجود دارد که به راحتی می‌شود از این انرژی برای اقتصاد و اشتغال استفاده کرد و هم از فرآورده‌های حاصل این تولید، جامعه را به سمت انرژی جدید سوق داد.

معتقدم که مجلس محل قانونگذاری بوده و با تیم کارشناسی صاحبنظر در این حوزه می‌توان برای بادهای فصلی برنامه ریزی کرد تا بخشی از سنت‌های گذشته همچون کارکرد آسباد را برای ایجاد اشتغال احیا کند که نیاز است میراث فرهنگی و صاحبان هنر با همکاری مردم به میدان بیایند.

بخشی از این ثروت خدادادی مورد استفاده در روستاها و شهر است هرچه به این دو نعمت الهی متکی شویم با استفاده از نوآوری های جدید، میزان وابستگی کاهش می‌یابد و در حوزه اشتغال و کارآفرینی با نیروهای متخصص و کارآمد و مجرب که علوم و فنون جدیدی را فراهم می‌کنند بتوانیم در رشد و بالندگی استان حداکثر استفاده را داشته باشیم.

سوال مردمی: منطقه ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی حوزه انتخابیه شما در چه وضعتی است و برای رونق بخشی آن نقش نماینده مجلس چیست؟

هاشمی: یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم حوزه انتخابیه، منطقه ویژه اقتصادی است و در کنار آن شرکت شهرک‌های صنعتی که در استان ما مورد نیاز است اما باید دقت کنیم استفاده از ظرفیت اینها در کنار مرز به توانمندی بیشتری می‌رسد لذا در راستای استفاده حداکثری باید بازارچه مرزی را فعال کنیم.

امتیازها و مشوق‌های متعدد درخصوص مناطق ویژه اقتصادی وجود دارد که باید از آن بهره مند شویم حتی می‌تواند مکمل تجارت شود، اگر بازارچه مرزی درمیان باز شود برخی از مواد اولیه را وارد کنیم حتی با استفاده از مشوق‌های مناطق ویژه اقتصادی محصولات را به حوزه منطقه ویژه اقتصادی انتقال دهیم. مشوق‌ها، تعهدات ارزی و امتیازهایی وجود دارد پس می‌توانیم از بسته های تشویقی بهره مند شویم و می‌تواند به ارزشمندی صادرات کمک کند.

شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی به لحاظ این امتیازات می‌تواند شکوفایی خاصی داشته باشد که در خراسان جنوبی چندان توجه نشده و در شهرک‌های صنعتی متعدد استان این رونق و شکوفایی وجود ندارد اما با توجه به شعار پر اهمیت سال، شهرک‌های صنعتی با مشارکت مردم می‌تواند در شکوفایی اقتصادی اثرگذار باشد لذا باید تلاش کنیم مشوق‌ها پایدارتر و قوانین حمایتی معطوف این مناطق شود. در واقع شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی را دو بال توسعه مرز می‌دانم که باید به آن توجه ویژه شود.

سوال مردمی: مهمترین موضوع اقتصادی که مغفول مانده و مجلس باید به آن بپردازد چیست؟

مولوی حقیقی: مجلس باید ساز و کاری مشخص کند تا مشکل اقتصاد و معیشت مردم حل شود به رغم اینکه همه مسئولان می‌دانند مشکل اقتصادی در جامعه وجود دارد به راهکارهای برون رفت از این مشکلات کمتر توجه می کنند.

معادن، کشاورزی، دامداری، صنعت قالی بافی، گردشگری در استان اگر تدابیر اقتصادی به درستی عمل شود و بیش از ۹ هزار میلیارد تومان سهام عدالت خراسان جنوبی در کشور است عواید حاصل از این در سال به جیب مردم می‌آید.

طلا یک ثروت خدادادی است که از استان خارج می‌شود لذا باید دید حق کجاست؟ صدها میلیون تومان در جیب عده‌ای خاص می‌رود چرا در منطقه سرزمینی که معادن وجود دارد استفاده نمی‌شود و با پول اندک می‌خواهند مردم آن سرزمین را قانع کنند. اول از ثروت و سرمایه‌های ملی باید استفاده و به استناد داده‌های کشوری ثروت محلی به خوبی مدیریت شود و مجلس مطالبه کند تا سهم استان برگردد.

سوال مردمی: مهمترین موضوع فرهنگی که مغفول مانده و مجلس باید به آن بپردازد چیست؟

هاشمی: برای اینکه مشکلات فرهنگی در کشور حل شود نیازمند این هستیم که توسعه پایدار در فرهنگ اتفاق بیافتد و مولفه‌های مختلفی وجود دارد که باید منتهی به انسجام بخشی هویت شود تا شاهد همبستگی اجتماعی باشیم و لازمه‌اش این است که دولت در سقف قانونگذاری و اجرایی برنامه ریزی کند.

آنچه در سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده و الان مشکلات را می‌بینیم بخش فرهنگیان بوده، زمانی که بودجه آموزش و پروش یک پنجم بودجه کشور بوده اما الان ۹.۵ درصد که نشان می‌دهد بودجه یک دهم شده و به مرور زمان علیرغم هجمه‌های فرهنگی به آموزش و پرورش توجه نشده و قانون درستی برای پرروش معلم نداریم، در دانشگاه فرهنگیان مشکلات عدیده داریم و در بحث رتبه بندی اقدامات خوبی انجام شده اما به اعتراض توجهی نشده بنابراین اگر می‌خواهیم گرفتاری‌های فرهنگی کم شود باید به بحث فرهنگی رشدمدار توجه شود.

در اقصی نقاط استان مدرسه داریم که با ۲۸ دانش آموز تعطیل شده چون نرم کشوری ۳۰ نفر است و اینگونه مهاجرت شکل می‌گیرد. توجه به آموزش و تربیت رشدمدار در جامعه و توجه بیشتر به بودجه‌های مربوط به نقش خانواده در بحث فرهنگی ضرورت دارد.

بخش سوم هر کدام سه دقیقه برای تکمیل و نقد و تحلیل نسبت به پاسخ نامزد دیگر صحبت کردند:

مولوی حقیقی: نقدی ندارم بلکه مباحث مطرح شده را تکمیل می‌کنم؛ فرهنگ مجموعه‌ای از عقاید، سنت و روش‌های موسوم و جاری در هر نقطه از استان، کشور و حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف است که نوع فرهنگ‌ها متفاوت است.

در بحث کلی اساسا دشمن فرهنگ اسلام ناب ما را مورد هدف قرار داده است، مقام معظم رهبری سال‌ها قبل فرمودند مراقب فتنه‌ها، تهاجم و بمباران فرهنگی باشید، این بمباران در مدارس، منازل و دانشگاه‌ها و با ابزارهای مختلف انجام شد. معتقدم سند ۲۰۳۰ که سال‌های گذشته عده‌ای به شدت دنبال آن بودند باعث شد هیمنه زندگی ما دچار مشکل شود از طرفی دوران کرونا نیز باعث شد فرزندان ما با فضای مجازی آشنا شوند و اکنون نمی‌توان کاری کرد.

اراده جدی دشمن برای از بین بردن بنیه اعتقادی، فرهنگی و مذهبی ماست تا روحیه جهادی را از ما بگیرد. اگر این روحیه را گرفت کشور ما مانند کشورهایی می‌شود که نام اسلام را یدک می‌کشند اما اسلامی نیستند. راه‌حل چنین مسائلی توجه به جامعه نخبگانی است که اصالت خود را حفظ کرده‌اند لذا حوزه علمیه، دانشگاه، آموزش و پرورش، کانون زندگی و خانواده ما وظیفه دارند.

فرهنگ، آداب و رسوم ما تبدیل به غرب گرایی و تجمل گرایی شده و باید این وضعیت توسط همه مدیریت شود. مردمی که در مراسم متعدد از جمله اعتکاف شرکت می‌کنند همان دختر و پسر جوان و انقلابی ما هستند که باید به آنها میدان داده شود، کانون‌های فرهنگی و گروه‌های جهادی باید به میدان بیایند.

هاشمی: پاسخ سوال مهمترین موضوع اقتصادی مغفول مانده توسط نامزد دیگر ناقص بیان شد. مجلس شورای اسلامی در این دوره حسب فرمایشات مقام معظم رهبری اساس خود را بر معیشت و اقتصاد مردم قرارداد اما موفقیت چندانی نداشت.

حتما در بحث توسعه باید مجلس لایحه‌بنیان باشد نه طرح محور، یکی از اشکالات مهم مجلس شورای اسلامی در این دوره تعداد طرح‌های بسیار زیاد و تکثر آن بود که باعث شد مجلس ما در این دوره مجلسی طرح محور باشد و در طرح جنبه کارشناسی رعایت نشود.

قانون برای اینکه بتواند ظرفیت اقتصادی ما را درست کند باید سه خصوصیت مهم داشته باشد که ابتدا ثبات است؛ قانون اقتصادی وضع می‌کنیم در حالی که به ۶ ماه نرسیده اصلاح می‌شود، پراکندگی ایجاد می‌کند و شفافیت وجود ندارد.

در قوانین عباراتی به کار می‌رود که در قوانین دیگر آن را نمی‌شناسیم لذا معتقدم مجلس شورای اسلامی علیرغم اینکه تلاش کرد اما سیاست اقتصادی منسجم نداشت. سیاست اقتصادی منسجم باید چند بعدی باشد، چرا مسائل اقتصادی را یکسان می‌بینیم؟

طبیعتا مفهوم زمین، سرمایه و توانمندی اقتصادی در خراسان جنوبی با جاهای دیگر متفاوت است باید دیدگاه و توجه مجلس نسبت به مناطق بومی باشد، وقتی زیرساخت‌ها مشکل دارد و درآمد پایین است چرا قانون اقتصادی برای تهران و شهرستان درمیان یا خوسف ما باید یکی باشد در حالی که درآمد همان نیست.

نباید وضعیت افراد را یکسان دید بلکه باید سیاست اقتصادی منسجم و توجه به مناطق کم برخوردار با توجه به مسائل همان محل باشد و اقداماتی که انجام می‌شود در نهایت پیگیری شود.

یکی از اشکالات مجلس شورای اسلامی این است که قانون وضع اما درست اجرا نمی‌شود و نظارت ضعیف است بنابراین مجلس باید سیاست اقتصادی منسجم داشته باشد، از تکثر قوانین پرهیز کند و این مهمترین اشکالی بود که در بخش اقتصادی مجلس وجود داشت لذا باید هم نگاه ملی و هم منطقه‌ای داشته باشیم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابت ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی در ۲۲ حوزه باقیمانده در دور دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه مشخص خواهد شد.

خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام از این چهار حوزه انتخابیه یک کرسی نمایندگی دارد. با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، منتخبان حوزه‌های انتخابیه "قاینات و زیرکوه"، "نهبندان و سربیشه" و "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه" مشخص شدند و ۲ نامزد حوزه انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف" که آرای بیشتری کسب کردند، به دور دوم رفتند.

نظر شما