شناسهٔ خبر: 66463191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا مطرح کرد:

افکار عمومی غرب در مورد جنگ غزه دو دسته و پیچیده شده است

تهران- ایرنا- اکبری کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مقامات امنیتی در غرب بسیار تلاش کردند اعتراضات مردمی را به یهود ستیزی مرتبط کنند تا امکان سرکوب بیشتر اعتراضات را فراهم کنند، اما این ترفند نخ نما و توسط جامعه مدنی غرب نیز محکوم شده است.

صاحب‌خبر -

عابد اکبری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اعتراضات اخیر دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در مخالفت با سیاست رهبران غربی در حمایت از نسل کشی و جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم غزه، اظهار داشت: تحولات اعتراضی اخیر در آمریکا و پیش از آن در اروپا و واکنش دولت‌های غربی نشان گر آن است که رویکرد دولت های غربی در قبال جنگ حماس و رژیم صهیونیستی یکدست نبوده و اختلاف نظرهای جدی دیده می‌شود.

وی گفت: رفت و آمدهای سیاسی مقامات غربی طی هفته های گذشته در خصوص برقراری صلح و اعلام آتش بس و ارسال کمک‌های بشردوستانه حیاتی به غزه نشانگر نوعی آشفتگی و شکل گیری اختلافات عمیق در بین مقامات غربی است.

اکبری افزود: اما این روزها افکار عمومی غرب در مورد جنگ غزه کاملا دو دسته و پیچیده شده است. عوامل مختلفی وجود دارد که دیدگاه‌ها و واکنش‌های غربی‌ها را شکل می‌دهد، مانند روابط تاریخی آنها با اسرائیل یا فلسطین، پیشینه مذهبی و قومی آنها، وابستگی‌های سیاسی آنها و نحوه مواجه افکار عمومی با رسانه ها.

وی ادامه داد: برگزاری تظاهرات اعتراضی در آمریکا و درگیری های گسترده پلیس با دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکایی که مانند تظاهرات‌های اعتراضی که پیشتر در پاریس، لندن و دیگر شهرهای اروپایی برگزار شده بود و به واسطه ابراز همبستگی با مردم فلسطین بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: بسیاری از معترضان نقض حقوق بشر و استفاده نامتناسب از زور توسط اسرائیل را محکوم کردند و خواستار پایان دادن به اشغالگری و گسترش شهرک‌سازی شدند، برخی نیز از دولت‌هایشان خواستند که موضع محکم‌تری علیه اسرائیل اتخاذ کنند و تحریم‌هایی را علیه این رژیم اعمال کنند.

اکبری گفت: مقامات امنیتی در غرب بسیار تلاش کردند پاسخ های مردمی را به یهود ستیزی مرتبط کنند تا امکان سرکوب بیشتر اعتراضات را فراهم کنند، این اظهارات طی روزهای گذشته در بین مقامات غربی به کرات دیده می شود که در راستای مظلوم‌نمایی و زمینه‌سازی برای سرکوب معترضین نسبت به سیاست‌های دولتمردان غربی در قبال رژیم صهیونیستی است هرچند این ترفند دیگر نخ نما شده و توسط جامعه مدنی غربی به شدت محکوم شد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینکه جنگ غزه احساسات و تنش ها را در غرب برانگیخته و اختلافات و تعصبات عمیقی را که در درون و بین جوامع غربی پیرامون حمایت از رژیم صهیونیستی وجود دارد را آشکار کرده است. این جنگ همچنین شکاف بین مواضع رسمی دولت های غربی و افکار عمومی شهروندان آنها را برجسته کرده است.

اکبری تصریح کرد: تأثیر این تظاهرات‌ها علیه جنگ غزه بر تصمیمات رهبران غربی نامشخص است و به عوامل مختلفی از جمله مدت و شدت درگیری، فشار ایالات متحده و سایر بازیگران بین المللی، پویایی سیاسی داخلی و در دسترس بودن کانال های دیپلماتیک بستگی دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: برخی از رهبران در غرب ممکن است احساس کنند که مجبورند رویکردی متعادل یا انتقادی در قبال اسرائیل اتخاذ کنند مانند موضعی که رئیس جمهوری آلمان، اشتاین مایر در قبال تظاهرات ها اتخاذ کرده و با اشاره به حدود ۳۰۰هزار مهاجر فلسطینی در آلمان گفته بود «جامعه فلسطینیان در آلمان باید فضایی برای نشان دادن درد و ناامیدی خود در مورد قربانیان غیرنظامی غزه و در میان گذاشتن آن با دیگران داشته باشد.» برخی دیگر ممکن است به سیاست های موجود خود پایبند باشند و سعی کنند نارضایتی عمومی و ناآرامی های اجتماعی را مهار کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت آنچه به صورت جدی مشاهده می شود این است که رهبران سیاسی در آمریکا و اروپا باید با چالش آشتی دادن منافع و ارزش‌های خود با واقعیت‌ها و انتظارات جمعیت‌های متنوع و پراکنده خود مواجه شوند.

نظر شما