شناسهٔ خبر: 66463151 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

چرا آمریکا نگران صدور حکم بازداشت برای مقام‌های رژیم صهیونیستی است؟

مقام‌های آمریکا بر این عقیده هستند که صدور حکم بازداشت برای سران رژیم صهیونیستی می‌تواند راه را برای صدور حکم بازداشت‌های بیشتر برای مسئولان سیاسی و نظامی واشنگتن هموار کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – منابع نزدیک به دیوان بین‌المللی کیفری می‌گویند اتهامات جنایات جنگی را علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی آماده می‌کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، متعهد شده که نیرو‌های نظامی این رژیم به رفح حمله خواهند کرد، جایی که ۱.۵ میلیون غیرنظامی فلسطینی بی‌دفاع اکنون در اردوگاه‌های آوارگان زندگی می‌کنند.

وعده نتانیاهو برای ادامه جنگ و بمباران میلیون‌ها غیرنظامی بی‌دفاع در رفح، پاسخ کابینه او به گزارش‌هایی بود که دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه آماده صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی به اتهام جنایات جنگی است.

این رژیم با آگاهی از اینکه قدرت‌های بزرگ ناتو از جنایت‌های آن در غزه حمایت می‌کنند، با خیالی آسوده اقدام کرده و قصد خود را برای ارتکاب جنایت جنگی و ادامه نسل‌کشی اعلام می‌کند.

مقام‌های دیوان بین‌المللی کیفری ماه‌ها هشدار داده‌اند که در حال بررسی رفتار مقام‌های رژیم صهیونیستی در مورد جنگ و به‌ویژه تهدید‌های آن‌ها برای نابودی رفح هستند.

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، نوشت: من عمیقا از بمباران گزارش شده و تهاجم زمینی احتمالی نیرو‌های اسرائیلی به رفح نگران هستم.

در واقع، حتی مقام‌های ناتو اعتراف می‌کنند که حمله به رفح به معنای ارتکاب جنایت جنگی علیه مردم فلسطین است؛ اندرو میشل، معاون وزیر خارجه انگلیس، گفت: با توجه به تعداد غیرنظامیانی که در رفح پناه گرفته‌اند، نمی‌توان فهمید که چگونه چنین حمله‌ای در شرایط کنونی با قوانین بین‌المللی بشردوستانه مطابقت دارد.

مقام‌های سازمان ملل ادعا‌های نتانیاهو را محکوم کردند و مارتین گریفیتس، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، گفت: جهان مدت‌هاست که از مقام‌های اسرائیلی درخواست می‌کند تا از حمله به رفح خودداری کنند، اما عملیات زمینی در آنجا قریب‌الوقوع است؛ ساده‌ترین حقیقت این است که عملیات زمینی در رفح فاجعه‌ای فراتر از کلام خواهد بود، هیچ طرح بشردوستانه‌ای نمی‌تواند با آن مقابله کند.

در همین حال نشریه فرانسوی لوموند به نقل از منابعی در لاهه گزارش داد، دادستان‌های دیوان بین‌المللی کیفری، تا یکشنبه گذشته امضا ۳ قاضی دادگاه بین‌المللی کیفری را در مورد حکم بازداشت مقامات صهیونیست به دست آورد.

این منابع به لوموند، گفتند که این آخرین مرحله برای اعتبار بخشیدن به ضمانت‌نامه‌هایی است که انتشار آن‌ها اکنون «قریب‌الوقوع» است.

رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داده‌اند که اسامی نتانیاهو، یوآو گالانت و هرزی هالوی، نخست وزیر، وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در این حکم وجود دارد.

۱۲۴ کشور دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت می‌شناسند؛ از جمله بیشتر کشور‌های اروپایی، ژاپن و استرالیا.

این کشور‌ها طبق قانون ملزم به دستگیری مقام‌های رژیم صهیونیستی هستند که در حکم‌های قضایی به قلمرو آن‌ها وارد شده باشند.

این امر نه تنها نقش رژیم صهیونیستی بلکه قدرت‌های ناتو را نیز آشکار می‌کند؛ هم حمایت آن‌ها از کابینه رژیم صهیونیستی در خارج از اراضی اشغالی و هم سرکوب تظاهرات ضد نسل‌کشی از نظر سیاسی جنایتکارانه است.

در سخنان مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، محکومیت تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری از رژیم صهیونیستی آشکار شد.

جانسون با هشدار درباره اینکه «اقدام از سوی دیوان بین‌المللی کیفری به‌طور مستقیم منافع امنیت ملی آمریکا را تضعیف می‌کند»، گفت: اگر این اقدام از سوی دولت بایدن به چالش کشیده نشود، دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند قدرت بی‌سابقه‌ای برای صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های سیاسی آمریکا، دیپلمات‌های آمریکایی و کارکنان نظامی آمریکایی صادر کند و از این طریق قدرت حاکمیت کشورمان را به خطر بیندازد.

جانسون از دولت بایدن خواست «فورا و صریحا از دیوان بین‌المللی کیفری خواستار خودداری از صدور حکم بازداشت شود» و «از هر ابزار موجود» برای جلوگیری از صدور حکم از سوی دیوان بین‌المللی کیفری استفاده کند.

اندکی پس از آن، کاخ سفید به شدت از دیوان کیفری بین‌المللی انتقاد کرد و کارین ژان‌پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما از این تصمیم حمایت نمی‌کنیم، ما معتقدیم که آن‌ها صلاحیت قضایی دارند.

انتهای پیام/

نظر شما