شناسهٔ خبر: 66462687 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

انتظار شعار نیست

یک کارشناس علوم قرآنی شکل‌گیری دولت جهانی را منوط به ظهور امام زمان(عج) خواند و انتظار را فراتر از یک شعار دانست.

صاحب‌خبر -

حسن مظفری کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره جمعه‌های انتظار گفت: بر اساس آموزه‌های ادیان الهی و عقیده تمام مذاهب اسلامی، ظهور منجی و مصلح در آخرالزمان، یکی از وعده‌های قطعی و حتمی خداوند است. در خصوص روز ظهور امام زمان(ع) روایت‌های مختلفی وجود دارد که متفق‌القول معتقدند که زمان ظهور مشخص نیست و تنها خداوند از این مهم آگاه است.

وی ادامه داد: در کتاب «روایت مرسل» که شیخ صدوق آن را نقل کرده، روز جمعه را روز قیام و ظهور حضرت دانسته است. از سوی دیگر چون روز‌های هفته را با نام هریک از معصومین(ع) نام‌گذاری کردند، روز جمعه نیز با عنوان امام زمان(ع) نام گرفته است.

مظفری در مورد ظهور ولی عصر(عج) بیان کرد: در روایات متعددی بر اهمیت و شکل‌گیری ظهور تاکید شده است. پیامبر اسلام(ص) در این زمینه فرمودند: «کسی که قائم (مهدی) را که از فرزندان من است، در دوران غیبتش مُنکِر شود، بر حالت جاهلیت قبل از اسلام از دنیا خواهد رفت». در جای دیگر فرمودند: «مهدی(عج) از فرزندان من است، زمانی که قیام می‌کند، عیسی بن مریم برای نصرت و یاری او (از آسمان) فرود می‌آید و حضرتش را برای نماز مقدّم می‌دارد و به او اقتدا می‌کند.»

این کارشناس علوم قرآنی درباره وظیفه ما در زمان غیبت امام زمان(عج) بیان کرد: شکل‌گیری دولت جهانی حضرت مهدی (عج) در گروی ظهور است، اما چون انتظار فرج یک شعار نیست، بلکه یک فرهنگ است و مجموعه‌ای از وظایف و تکالیف را بر عهده مردم قرار می‌دهد، باید به آن توجه داشت و آن را عملی کرد، دامنه وسعت این وظیفه از یک فرد منتظر تا جامعه خواهد بود پس همه باید در این زمینه تلاش کنند.

وی تزکیه نفس و خودسازی را از جمله مهم‌ترین راهکار‌های فراهم کردن زمینه ظهور دانست و تاکید کرد: با عبادت و با اخلاص همچنین با تزکیه نفس و دعا برای ظهور امام زمان(عج) زمینه را برای ظهور فراهم و این کار را از خود شروع کنیم و به خانواده و جامعه گسترش دهیم. کمک به عدالت و خودسازی اولین گام به سوی ظهور امام زمان(عج) محسوب می‌شود.

مظفری جهان بعد از ظهور را مورد بررسی قرار داد و افزود: امام جعفرصادق(ع) فرمودند: «تنها او «مهدی (عج)» است که پس از دوره‌های طولانی بلاخیز و تنگنا‌های طاقت‌فرسا، غم‌ها و گرفتاری‌ها را از دل شیعیانش برطرف می‌کند و در حکومت حضرتش جای مخروبه‌ای در زمین باقی نمی‌ماند مگر آنکه آباد می‌شود.»

انتهای پیام/

نظر شما