شناسهٔ خبر: 66454794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

درآمد باورنکردنی اپل از گوگل فقط به‌خاطر چشم‌و‌هم چشمی با رقبا!

صاحب‌خبر -

اسناد دادگاهی در آمریکا نشان می‌دهد اپل به‌لطف دریافت چندین میلیارد دلار حق حساب از گوگل برای مرورگر سافاری، درآمد هنگفتی را کسب کرده است.

طبق اسناد دادگاهی که به‌تازگی در ارتباط با شکایت ضد انحصاری وزارت دادگستری علیه گوگل بازگشایی شده، مشخص شد که گوگل در سال ۲۰۲۲ برای اینکه موتور جستجوی پیش فرض سافاری باقی بماند، به اپل ۲۰ میلیارد دلار پرداخته است! توافق بین اپل و آلفابت (شرکت مادر گوگل) نقش مهمی در شکایت وزارت دادگستری دارد که ادعا می‌کند گوگل بر جستجوی آنلاین و تبلیغات مرتبط با آن انحصار ایجاد کرده است. دفاعیات پایانی این پرونده قرار است امروز و فردا برگزار شود. تصمیم نهایی دادگاه اواخر امسال اعلام خواهد شد.

یک سوم درآمد گوگل تقدیم به اپل!

با توجه به مبلغ هنگفتی که در این معامله رد و بدل شده، هم اپل و هم گوگل سعی کرده‌اند مبلغ دقیق پرداختی غول جستجوی جهان به صاحب آیفون را فاش نکنند. سال گذشته مدیران اجرایی اپل تحت سوگند شهادت دادند که گوگل برای اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض سافاری باقی بماند به این شرکت میلیاردها دلار پرداخت کرده است، بدون اینکه رقم دقیق را فاش کنند. اما در نهایت یکی از شاهدان گوگل فاش کرد که این شرکت ۳۶ درصد از درآمد خود را از تبلیغات جستجو به اپل پرداخت می‌کند!

درآمد اپل از پرداخت گوگل، حق حساب جستجوگر پیش فرض سافاری درآمد اپل از پرداخت گوگل، حق حساب جستجوگر پیش فرض سافاری

گوگل با شرکت‌های دیگری نیز برای ارائه نتایج جستجو در سایر پلتفرم‌ها قراردادهای پیش‌فرض دارد. اما همانطور که بلومبرگ اشاره می‌کند، توافق با اپل مهم‌ترین توافق گوگل است، چرا که گوگل را به موتور جستجوی پراستفاده‌ترین گوشی هوشمند در اکثر نقاط جهان به‌خصوص ایالات متحده آمریکا تبدیل می‌کند.

اسناد دادگاهی که اواخر روز سه‌شنبه تنظیم شد، شامل اولین تأییدیه مبلغ ۲۰ میلیارد دلاری بود که گوگل برای اینکه موتور جستجوی پیش فرض Safari باقی بماند به اپل پرداخت می‌کند. این تأییدیه از سوی ادی کیو، معاون ارشد خدمات اپل صورت گرفته است. این اسناد همچنین نشان داد که پرداخت‌های گوگل چقدر در سودآوری سالانه اپل اهمیت داشته‌اند. در سال ۲۰۲۰، پرداخت گوگل به اپل ۱۷.۵ درصد از کل درآمد عملیاتی اپل را تشکیل می‌داد.

درآمد اپل از پرداخت گوگل، حق حساب جستجوگر پیش فرض سافاری درآمد اپل از پرداخت گوگل، حق حساب جستجوگر پیش فرض سافاری

این گزارش اشاره می‌کند که اپل برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به‌طور رایگان با قرار گرفتن گوگل به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر سافاری موافقت کرد. این امر منجر به توافق بین دو شرکت برای تقسیم درآمد تبلیغات جستجو شد. تا ماه مه ۲۰۲۱، گوگل برای اینکه جستجوگر پیش فرض مرورگر اپل باقی بماند، ماهانه بیش از ۱ میلیارد دلار به این شرکت پرداخت می‌کرد.

برای تغییر موتور جستجوی پیش فرض در آیفون خود باید به مسیر Settings > Safari بروید. در زیر عنوان‌های جستجو، به موتور جستجو بروید و روی گوگل ضربه بزنید. این کار یک کادر با پنج موتور جستجو که می‌‌توانید از آنها به‌عنوان موتور جستجوی پیش فرض در سافاری انتخاب کنید، به شما نشان می‌دهد. شما می‌توانید از بین موتورهای جستجوی روبرو یکی را انتخاب کنید: گوگل، یاهو، بینگ، داک‌داک‌گو و اکوسیا.

در گجت نیوز بخوانید:
هشدار: اپل آیدی کاربران آیفون در سراسر جهان بی‌دلیل قفل می‌شود! تیم کوک یا استیو جابز: کدام مدیرعامل برای اپل بهتر بود؟ هشدار اپل به کاربران آیفون: مواظب جاسوس ها باشید گورستان گوگل: ۸ محصول محبوب گوگل که به تاریخ پیوسته‌اند مهندس گوگل، جاسوس چینی‌ها از آب درآمد

برچسب‌ها:

نظر شما