شناسهٔ خبر: 66453561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

کشتار ساختاری امدادگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل

کشتار عامدانه امدادگران و کارکنان سازمان آشپزخانه مرکز جهانی، تازه‌ترین نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی است و با توجه به تفکرات نژادپرستانه و تغییرناپذیر دولتمردان رژیم اشغالگر، تا زمان دستیابی به آتش‌بس دائمی در غزه، فقط می‌توانیم منتظر وقوع جنایتی تازه و نشر بیانیه‌های تکراری از سوی دولتمردان غربی باشیم. کشتار عامدانه امدادگران و کارکنان سازمان آشپزخانه مرکز جهانی، تازه‌ترین نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی است و با توجه به تفکرات نژادپرستانه و تغییرناپذیر دولتمردان رژیم اشغالگر، تا زمان دستیابی به آتش‌بس دائمی در غزه، فقط می‌توانیم منتظر وقوع جنایتی تازه و نشر بیانیه‌های تکراری از سوی دولتمردان غربی باشیم.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل خبرگزاری برنا، همایون برخور: با شروع جنگ غزه در ماه اکتبر، جامعه جهانی و به خصوص کشور‌های غربی تحت عبارت "حق اسرائیل برای دفاع از خود"، از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه حمایت و جنایات آشکار رژیم اشغالگر، همچون نقض قوانین بین‌الملل در پی حمله عامدانه به مناطق غیرنظامی را نادیده می‌گرفتند.

اما، با گذشت 7 ماه از شروع جنگ غزه، اسرائیل در شرایط بسیار متفاوتی قرار گرفته است؛ از لحاظ داخلی با بحرانی فزاینده و خواست آشکار اسرائیلی‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام و برکناری دولت راست افراطی نتانیاهو روبرو است، در عرصه بین المللی نیز، با توجه به آشکار‌تر شدن جنایات اسرائیل در غزه و غیرممکن بودن نادیده گرفتن این اقدامات، به اذعان کارشناسان اسرائیلی، این رژیم منزوی شده است.

از طرفی، همچنان خطر وقوع جنگی تمام عیار، مخصوصا پس از حمله تلافی جویانه و مشروع ایران به رژیم صهیونیستی و واکنش مفتضحانه اسرائیل به عملیات وعده صادق، هیمنه بازدارندگی رژیم اسرائیلی در منطقه، مخصوصا در مقابل ایران را به کل از بین برده است. از لحاظ میدانی نیز، اسرائیل به هیچ یک اهداف خود در جنگ (نابودی حماس، آزادی اسرا و از بین رفتن توانمندی نظامی غزه) دست نیافته است و حتی نشریات آمریکایی همچون نیویورک تایمز نیز از بین رفتن حماس در غزه را ناممکن می دانند و براساس تحلیل رسانه‌های صهیونیستی، تنها دلیل نتانیاهو برای پافشاری روی ادامه یافتن جنگ، فرار از محاکمه شدن و برکناری از قدرت است.

با وجود حملات گسترده رژیم صهیوینستی به سراسر نوار غزه، حماس به قوت خود باقیست و تنها دستاورد اسرائیل از توحش خود، ایجاد سومین قحطی قرن ۲۱ ام در نوار غزه، جابجایی اجباری ۸۰ درصد از جمعیت این قطعه، گرسنگی بیش از نیمی ااز جمعیت غزه کشتار غیرنظامیان است.
کشتار ساختاری امداگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل
حتی در چنین شرایطی، شرکای غربی اسرائیل، تحت راهبری آمریکا و دولت جو بایدن، دوست نزدیک بنیامین نتانیاهو، به دنبال حمایت از تل آویو و افزایش حضور خود در منطقه بودند. اما، در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۲۴ و پس از کشتار ۷ امدادگر سازمان آشپزخانه جهانی توسط حمله موشکی ارتش رژیم صهیوینستی و مرگ شهروندان استرالیایی، انگلیسی، لهستانی و آمریکایی، کشور‌های حامی اسرائیل وادار به تغییر لحن خود در پیرامون دفاع از جنایات رژیم صهیونیستی شدند.

در تاریخ ۲ آوریل، چه اتفاقی رخ داد؟

پس از نشر گزارش‌های متعدد پیرامون مرگ ۷ تن از کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی، سازمانی مردم نهاد که مسئولیت توزیع کمک‌های غذایی در نوار غزه را بر عهده دارد، این سازمان در بیانیه‌ای ارتش رژیم اشغالگر را بعنوان مسئول این حمله معرفی کرد.

پس از نشر بیانیه مذکور، خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی ضمن تایید حمله رژیم صهیونیستی به این مجموعه، شهادت ۷ تن از کارکنان این سازمان را تایید کرد و نوشت: تصاویر منتشر شده از بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز غزه نشان می‌دهد که افراد شهید شده، نشان این سازمان بین الملی و پوشش محافظتی را بر تن داشته اند.


اما این حمله، اتفاقی نادر نبود، بلکه همانطور که خوزه آندرس، سرآشپز مشهور و بنیانگذار آشپزخانه مرکزی جهانی در واکنش به این حمله گفت،  رژیم اسرائیلی کاملا به طور سیستماتیک کارکنان نهاد‌های بین المللی و بشردوستانه را هدف قرار می‌دهد.
کشتار ساختاری امداگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل
آندرس در واکنش به مرگ کارکنان خود گفت: رژیم اسرائیلی آنها (کارکنان این نهاد) را کاملا به طور سیستماتیک و هدفمند هدف قرار داده است. بطوریکه پس از حمله به ماشین اول، به ماشین دوم نیز حمله شده است. در ادامه، وی روی مطلع بودن ارتش رژیم صهیونیستی از تحرکات اعضای این گروه تاکید کرد و گفت همه تحرکات ما با موافقت ارتش صورت می‌گرفت.

وی همچنین گفت: این یک حادثه و یا بدشانسی نبود و اسرائیل نمی‌توان بگوید که بمب را در جای اشتباه انداخته است. حتی اگر با [ارتش اسرائیل]هماهنگ نبودیم، هیچ کشور دموکراتیک و هیچ ارتشی در دنیا حق ندارد و نمی‌تواند غیرنظامیان و افراد بشردوستانه را هدف قرار دهد.
کشتار ساختاری امداگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل
براساس قوانین بین المللی، هیچ ارتشی در دنیا، تحت هیچ شرایطی حق حمله به افراد بشردوستانه و غیرنظامیان و ساختمان‌های درمانی را ندارد. اما غربی‌ها همواره حملات رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌های غزه، کشتار عامدانه بیماران، ورود سربازان ارتش رژیم صهیونیستی با پوشش بیمار به بیمارستان و قتل‌عام فلسطینی را نادیده می‌گرفتند و می‌گفتند این اقدام برای نابودی حماس لازم است و دروغ‌های رژیم صهیونیستی درباره حضور حماس در این اماکن را منتشر می‌کردند.

ولی، پس از این واقعه تاسف بار و مرگ شهروندان غربی در پی حملات عامدانه ارتش رژیم صهیونیستی، مقامات کشور‌های غربی وادار به محکوم کردن اسرائیل شدند.

واکنش‌های بین‌المللی به این واقعه

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متح در واکنش به این حمله گفت: دولت اسرائیل اشتباهات خود را پذیرفته است. اما مشکل اصلی، یافتن شخص مسئول این واقعه نیست، بلکه مشکل اساسی، راهبرد‌های نظامی ارتش رژیم اسرائیلی و موافقت مقامات و مسئولان برای ادامه یافتن چنین  اشتباهاتی است. تصحیح این اشتباهات نیازمند تحقیقات گسترده و تغییرات بامعنا در شرایط میدانی جنگ است. تاکنون بیش از 224 امدادگر توسط اسرائیل کشته شده اند و خواست ما، پی بردن به علت مرگ همه این افراد است.

اما آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا ضمن پافشاری روی پذیرفته شدن مسئولیت این حمله از سوی ارتش اسرائیل گفت: اسرائیل درحال اتخاذ اقدامات لازم برای پذیرفته شدن مسئولیت این اشتباه توسط باعث و بانی‌های آن است و اسرائیل به دنبال جلوگیری از تکرار چنین مسئله‌ای است. اما ارتش اسرائیل باید ضمن تلاش برای نابودی حماس، به نجات جان غیرنظامیان نیز اهمیت دهد.  
کشتار ساختاری امداگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل
اما بلینکن، همچون دیگر سیاست مداران دولت بایدن، همچنان واقعیت‌های جنگ و کشتار عامدانه غیرنظامیان را نادیده می‌گیرند. همانطور که پیشتر ذکر شد، این حمله که نقض آشکار قوانین بین المللی است، اقدامی ناگهانی و یا نادر نیست و در این 7 ماه، روزانه خبر‌های متعددی پیرامون حمله عامدانه ارتش رژیم اشغالگر به مساجد، کارکنان حقوق بشری، امدادگران، اعضای صلیب سرخ، کودکان، زنان، غیرنظامیان، دکتر‌ها و نیرو‌های درمانگر منتشر می‌شود.

پیشتر نیز، قتل‌عام عامدانه فلسطینی‌های در انتظار دریافت کمک‌های بشردوستانه توسط تیرباران تانک‌های اسرائیلی، غربی‌ها را وادار به واکنش نشان دادن به جنایات اسرائیل کرد و در همان دوران نیز دولت بایدن با اظهاراتی مشابه اظهارات کنونی خود گفتند که اسرائیل درحال جلوگیری وقوع این مسئله است و هر بار با وقوع جنایتی تازه از سوی اسرائیل، آمریکا به دنبال بهانه تازه‌ای است تا از محکوم کردن اصلی‌ترین متحد و بزرگترین پایگاه نظامی خود در خاورمیانه دوری کند.

واکنش اسرائیلی‌ها به این رخداد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز‌های اولیه پس از این حادثه گفت که این مسئله در جنگ عادی است و از اقدامات رژیم صهیونیستی و نیرو‌های خود ابراز پشیمانی نکرد و تنها پس از برانگیخته شدن خشم و انزجار جهانی، وادار به برکناری دو نیروی نظامی میان رده شد.

اما حتی اقدامات وی نیز توسط ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی محکوم شد. این وزیر تندرو صهیونیستی گفت: رهبران نظامی نباید سربازان خود را در جنگ رها کنند و حتی در صورت وقوع اشتباه، باید همیشه از سربازان حمایت کرد.
کشتار ساختاری امداگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل
از شروع جنگ غزه، شیوه فکری ارتش رژیم صهیونیستی و دولت مردان آن، پیروی از خطوط فکری مشابه با سخنان بن گویر بوده است. این تفکر وحشیانه به حدی شدت گرفته که حتی نشریه‌های صهیونیستی همچون تایمز آو اسرائیل وادار به اعتراف و انتقاد از سیاست‌های ارتش رژیم اشغالگر شده اند.

اول شلیک کن، بعدا سؤال بپرس

یک مقام ارشد اسرائیلی به نشریه تایمز آو اسرائیل گفت: فرهنگ ارتش (اسرائیل) به "اول شلیک کن، بعدا سؤال بپرس" تبدیل شده است. سربازان پس از مشاهده یک کیسه مشکی در خودروی حامل امدادگران، تصمیم به حمله به این دو خودرو گرفتند و در نهایت ۷ امدادگر کشته شدند. یعنی، سربازان ما (اسرائیل) حاضر بودند برای حذف یک مورد محتمل، ۲۰ غیرنظامی را به قتل برسانند.

وی در ادامه سخنان خود حتی به کشتار ۳ اسرائیلی توسط ارتش رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: سه اسیر آزاد شده، ضمن به همراه داشتن پارچه‌ای سفید به معنای نداشتن هرگونه تهدید علیه سربازان ما، توسط ارتش به قتل رسیدند و هر دو حادثه، نقض قوانین ارتش اسرائیل و قوانین بین المللی است.کشتار عامدانه امدادگران و کارکنان سازمان آشپزخانه مرکز جهانی، تازه‌ترین نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی است و با توجه به تفکرات نژادپرستانه و تغییرناپذیر دولتمردان رژیم اشغالگر، تا زمان دستیابی به آتش‌بس دائمی در غزه، فقط می‌توانیم منتظر وقوع جنایتی تازه و نشر بیانیه‌های تکراری از سوی دولتمردان غربی باشیم.
کشتار ساختاری امداگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل
کشتار عامدانه امدادگران و کارکنان سازمان آشپزخانه مرکز جهانی، تازه‌ترین نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی است و با توجه به تفکرات نژادپرستانه و تغییرناپذیر دولتمردان رژیم اشغالگر، تا زمان دستیابی به آتش‌بس دائمی در غزه، فقط می‌توانیم منتظر وقوع جنایتی تازه و نشر بیانیه‌های تکراری از سوی دولتمردان غربی باشیم.

از شروع جنگ غزه تاکنون، بیش از 34 هزار فلسطینی کشته شده اند. بیش از ۷۰ درصد کشته شدگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. همه زیرساخت‌ها و بیمارستان‌های غزه به بهانه حضور حماس در این نقاط توسط ارتش اسرائیلی به کل نابود و یا نسبتا تخریب شده اند. نتانیاهو همچنان روی حمله به رفح، آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها و محل اسکان بیش از ۱.۵ میلیون فلسطینی پافشاری می‌کند و با خروج نیرو‌های اسرائیلی از هر منطقه از غزه، آنها توسط حضور مجاهدین حماس شوکه می‌شوند.

از طرفی، در ماه فوریه، سازمان ملل در گزارشی به تجاوز نیرو‌های صهیونیستی به زنان فلسطینی اشاره کرد. همگی نقض آشکار قوانین بین المللی، کنوانسیون نسل‌کشی و ارزش‌های انسانی هستند.
کشتار ساختاری امداگران؛ سندی آشکار از نقض قوانین بین‌الملل توسط اسرائیل
در همین راستا، انتقاد دولتمردان علیه اسرائیل و سیاست‌های آن شدت گرفته. بطوریکه به تازگی جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس با اشاره به بحران انسانی در غزه، رژیم صهیونیستی را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد و همسو با سایر احزاب سیاسی مخالف دولت لندن خواستار توقف فروش سلاح به این رژیم شد.

استراو در گفتگو با شبکه خبری اسکای، گفت: به نظر من جنگ غزه خیلی طول کشیده و تردیدی وجود ندارد که اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

وی ادامه داد: آنها هزاران مرد، زن و کودک بی‌گناه فلسطینی را به بهانه تلاش برای یافتن فرماندهان حماس کشته‌اند؛ بعد هم دائم ادعا می‌کنند که بهتر از سایر کشور‌ها در چنین موقعیتی از غیرنظامیان مراقبت می‌کنند، اما این سخنان مزخرف است و مردم شاهد هستند که این ادعا‌ها صحت ندارد.

با این تفاسیر، همانطور که مقام اسبق انگلیسی گفته است، جامعه جهانی باید "سخنان مزخرف" و ادعا‌های دروغین اسرائیل را نادیده بگیرد و هرچه سریعتر تل آویو را برای دستیابی به آتش بسی دائمی در غزه، محکوم کردن مجرمین جنگی، برکناری نتانیاهو و دولت راست افراطی وی، عضویت فلسطین در سازمان ملل تحت فشار قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما