شناسهٔ خبر: 66452660 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تظاهرات کارگران آرژانتینی علیه سیاست‌ها و اصلاحات دولت

تهران- ایرنا- هزاران کارگر آرژانتینی در دفاع از حقوق اجتماعی و کارگری و برای رد اصلاحات و سیاست‌های دولت راست افراطی «خاویر میلی» رئیس‌جمهوری این کشور، تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا از روزنامه ال پائیس، اتحادیه‌ها و کارگران بخش‌های مختلف آرژانتین، تظاهرات گسترده‌ای برای بزرگداشت روز جهانی کارگر در خیابان‌های شهر بوئنوس آیرس برگزار و مخالفت خود با اصلاحات دولت را ابراز کردند.

کنفدراسیون عمومی کار (CGT) در سندی که به مناسبت روز جهانی کارگر منتشر کرد، اعلام کرد: دولت به نام «آزادی بازار» که درک نادرستی در مورد آن ایجاد شده است، یک تعدیل بی‌رحمانه اجرا می‌کند.

این اتحادیه بزرگ کارگران آرژانتین خاطرنشان کرد: بیشترین آسیب‌ از سیاست‌های خاویر میلی (رئیس‌جمهوری این کشور) را بخش‌های کم درآمد، طبقات متوسط حقوق‌بگیر، بازنشستگان و مستمری بگیران متحمل شده‌اند.

پاتریسیو آربلو دبیرکل اتحادیه مخابرات اذعان کرد: امروز را پر شورتر از سال‌های دیگر جشن می‌گیریم زیرا روزی برای اثبات حقانیت است.

وی افزود: در بین همکاران بخش های دولتی به دلیل اخراج، تعلیق و تمدید نکردن قراردادها، نگرانی زیادی وجود دارد.

تظاهرات اعتراضی کارگران آرژانتینی به فاصله یک روز از نخستین پیروزی خاویر میلی در کنگره به دنبال تصویب نسخه محدود شده لایحه مبانی و مبادی برای آزادی آرژانتینی‌ها (Proyecto de Ley de Bases y Puntos de Partida para La Libertad de los Argentinos) موسوم به قانون فراگیر (Ley Ómnibus) انجام شد که در ماه‌های اخیر، محرک اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها علیه دولت بوده و این بار نیز با حضور گسترده نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش انجام شد.

این قانون اختیارات قانونگذاری را به رئیس‌جمهوری واگذار می‌کند، خصوصی‌سازی‌ها را امکان‌پذیر می‌کند، قوانین کار را انعطاف پذیرتر می‌کند و ۳۰ سال مزایای مالیاتی را به شرکت‌های بزرگ می‌دهد.

اتحادیه‌های کارگری آرژانتین برای مبارزه و جلوگیری از تبدیل این لایحه به قانون توسط سنا اعلام آمادگی کرده‌اند. آن‌ها در هفته گذشته نیز اعتصاب گسترده‌ای در بنادر غلات رودخانه پارانا (Paraná) که محصولات کشاورزی آرژانتین از این محل به کل جهان صادر می‌شود، برگزار کردند. درگیری اتحادیه‌ها با دولت و تاخیر در صادرات، زیان روزانه یکصد میلیون دلاری برای این کشور به همراه دارد.

اتحادیه‌های آرژانتین قرار است اعتصاب گسترده‌ای در تاریخ ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) اجرا کنند؛ مقام‌های ارشد CGT در یک نشست مطبوعاتی پیش از نهم مه، تمایل خود برای گفت‌وگو با دولت را ابراز کردند، با این حال هشدار دادند که قرار نیست از حقوق خود چشم‌پوشی کنند. اعضای اتحادیه به شدت از افزایش مالیات بر کارگران توسط دولت انتقاد کرده و اعتراض خود نسبت به مالیاتی که همه افرادی که درآمد بیش از ۲۰۰۰ دلار در ماه دارند و در صورت تصویب این قانون باید پرداخت کنند، اعلام کردند.

نظر شما