شناسهٔ خبر: 66446265 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

حجت‌الاسلام محمدیان:

عملیات «وعده صادق» اسطوره شکست‌ناپذیری اسرائیل را در هم شکست

مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری گفت: در عملیات وعده صادق، اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی که 70 سال بر طبل آن کوبیدند، توسط جریان حق شکسته و در هم کوبیده شد.

صاحب‌خبر -

محمد محمدیانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، مسئول ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری، 12 اردیبهشت ماه در مراسم اختتاحیه کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که در دانشگاه معارف اسلامی در دو نوبت صبح و عصر برگزار شد، با تقدیر از  دانشگاه معارف اسلامی و جامعه المصطفی(ص) برای انتشار آثار تفسیری رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: این کنگره تا حدودی حجاب معاصرت را که معمولاً پیرامون شخصیت‌ها وجود دارد زدوده است.

وی افزود: در اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری جنبه‌های مختلفی وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آن‌ها نگاه جامع و جریانی ایشان به بحث حق و باطل است؛ در قرآن مباحث حق و باطل بسیار فراوان است ولی به دلیل شیوه قرآن در نوع بیان، برداشت‌های متنوعی هم می‌توان داشت. یکی از ویژگی‌های تفسیری مقام معظم رهبری این است که به موضوع حق و باطل به عنوان دو جریان اصلی در طول تاریخ بشر نگریسته است گرچه حق آب و باطل، کف روی آب است.

مسئول ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب با بیان اینکه حق در طول تاریخ پیش رفته و به امروز رسیده است و باطل هم چنین جریانی را پیموده است، گفت: خداوند به هر دو جریان در دنیا فرصت داده است: كُلًّا نُمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا؛ قرآن به هر دو امداد کرده است تا این تقابل در دنیا شکل بگیرد؛ بسیار بین دیدن اجزا و کل، فرق است. وقتی انسان کل‌نگری کند جایگاه اجزا هم در این کل روشن است. استخراج اصول در تبیین مبارزه حق و باطل امر مهمی است و این را در برداشت‌های تفسیری رهبری می‌توانیم ببینیم.

محمدیان افزود: در قرآن آیات متعدد در مورد فلسفه آفرینش انسان و جهان آمده است؛ برخی آیات سلبی هستند یعنی فرموده‌اند ما دنیا را بیهوده نیافریدیم و برای بازیگری نیست از جمله آیات «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ»؛ «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» یا آیه «وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا ۚ ذَٰلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ» برخی آیات هم اثباتی هستند و اگر به ترتیب نزول آن‌ها توجه کنیم عجیب هستند؛ مهم‌ترین آیه در بیان فلسفه آفرینش در سوره هود آمده است؛ إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَلِذَٰلِكَ خَلَقَهُمْ. فلسفه آفرینش، رحمت است یعنی خدا می‌خواهد لطف و احسان کند لذا هدف اصلی رحمت است و افاضه فیض و رحمت هم چرایی ندارد.   

افاضه رحمت؛ فلسفه آفرینش

مسئول ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب ادامه داد: دومین آیه هم در سوره ذاریات است که فرمود: وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ این آیه بعد از آیه قبلی است؛ این آیه مسیر رحمت را بیان فرموده است یعنی عبادت، هدف آفرینش است تا انسان مشمول رحمت خدا شود. خداوند رحمت عام و خاص دارد و خاص آن مخصوص مؤمنین است و مسیر رحمت خاص در این آیه بیان شده است.

محمدیان با بیان اینکه آیه دیگر به ثمره عبودیت در دنیا و آخرت پرداخته است، اظهار کرد: آیات فراوانی در مورد ثمره اخروی عبودیت وجود دارد ولی در مورد ثمره دنیوی هم در سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: وَمَا خَلَقْنَا السَّمَاءَ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا لَاعِبِينَ؛ بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذَا هُوَ زَاهِقٌ ۚ وَلَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ؛ یعنی هدف آفرینش آن است که ما حق را بر سر باطل بکوبیم تا «دمغ» رخ دهد، یعنی بناست حق چنان بر سر باطل کوبیده شود که جمجمه باطل بشکند و از هم بپاشد. آیه دیگر هم در مورد هدف خلقت در سوره طلاق بیان شده است؛ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا.

مسئول ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب تصریح کرد: امروز جایگاه ما در جبهه حق است و باید در این مسیر بمانیم و استقامت بورزیم و بناست این دو جریان در دنیا با همدیگر پیکار کنند. وعده الهی آن است که بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَى الْبَاطِلِ؛ در طول تاریخ خداوند هزاران بار به مؤمنان نشان داده است که باطل چگونه مضمحل شده است.

وی افزود: در طول 45 سال پیروزی انقلاب با همه تحریم و محرومیت‌ها و سختی‌ها جریان حق صدها و هزاران بار با باطل روبرو شده و به فضل الهی باطل همواره عقب‌نشینی کرده است و 45 سال انقلاب تابلویی از این آیه شریفه است که آخرین آن مربوط به همین دو هفته پیش در عملیات وعده صادق است که اسطوره شکست‌ناپذیری رژیم صهیونیستی که 70 سال بر طبل آن کوبیدند، توسط جریان حق شکسته و در هم کوبیده شد.

وی ادامه داد: چه کسی در دنیا جرأت داشت که اسرائیل را با موشک بمباران کند آن هم با اینکه اطلاع داشتند و همه امکانات خود را آوردند؛ یکی از ژنرال‌های آمریکایی گفته بود که چقدر خوب شد که ایران ادامه نداد زیرا اگر ادامه داده بود سیستم دفاعی ما ناکارآمدی خود را بیشتر نشان می‌داد. یکی دیگر از استراتژیست‌های آمریکایی گفته است انسان‌ها هرقدر سنشان بیشتر می‌شود محافظه‌کارتر می‌شوند فقط رهبر ایران است که هرقدر سنش بیشتر شود، جسورتر و شجاع‌تر می‌شود.

سنت الهی در هم کوبیدن باطل است 

وی تأکید کرد: سنت الهی بر این است که مؤمنان چه بخواهند و چه نخواهند جریان حق و باطل با هم روبرو می‌شود و در این تقابل هر قدر اهل حق ایستادگی کنند، حق بر سر باطل فرود خواهد آمد و باطل نابودشدنی است. ظاهر باطل بسیار خیره‌کننده و با امکانات است ولی حق با وجود کمترین امکانات پیروز نهایی نیست؛ مردم یمن با وجود کمترین امکانات و در حالی که شهر صنعا لوله‌کشی کامل شهری ندارد، تاکنون بیش از 120 ناو آمریکایی و کشتی‌های بزرگ غرب را زده‌اند که این کار در طول تاریخ، بی‌سابقه است. توانایی و ظاهر جبهه حق در برابر باطل به چشم نمی‌آید ولی مصداق این آیه شریفه هستند که «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ».

محمدیان بیان کرد: امروز حوزه و دانشگاه باید بدانند جایگاه و تکیه‌گاه آنان کجاست؛ تکیه‌گاه ما خداوندی است که بر همه چیز قادر است و در این شرایط اگر تمام دنیا، طوفان باشد ساحل حق آرام است و خدا بشارت پیروزی داده است. هیچ وقت جریان حق از نظر کمی و کیفی در دنیا اینطور نبوده و البته ثمره خون‌ها و  تلاش‌های ربیون کثیر است و خون زیادی برای این درخت ریخته شده است و آینده هم روشن‌تر خواهد بود.
انتهای پیام

نظر شما