شناسهٔ خبر: 66446019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

محرومیت غذایی برای نسل امروز و فردا

وضعیت اقتصادی و موضوع گرانی قیمت ها چالش های فراوانی را برای زندگی مردم به وجود آورده است. جدای از مسائل اقتصادی در مورد هزینه های زندگی، وضعیت نا مناسبی در مورد سبد غذایی خانوار به وجود آمده است.

صاحب‌خبر -

وضعیت اقتصادی و موضوع گرانی قیمت ها چالش های فراوانی را برای زندگی مردم به وجود آورده است. جدای از مسائل اقتصادی در مورد هزینه های زندگی، وضعیت نا مناسبی در مورد سبد غذایی خانوار به وجود آمده است.
گرانی مواد پروتئینی همچون گوشت و مرغ و گرانی شدید میوه های فصل، خانواده های ایرانی را دچار ضعف و دریافت انواع ویتامین های ضروری نموده است.
میوه ها منبع دریافت انواع ویتامین های ضروری بدن انسان می باشند و عدم خوردن میوه جامعه را دچار فقر ویتامین خواهد کرد و آثارش در میان مدت و بلند مدت به شدت هویدا خواهد شد.
این عارضه برای کودکان و نوجوانان که در سن رشد هستند به شدت تخریب کننده است. میوه هایی همچون موز که سرشار ازمواد معدنی و مقوی است که مصرف آن برای کودکان جهت تقویت سیستم خون و ایمنی ضروری است اما واقعا خانواده ها دیگر قادر به خرید موز و دیگر میوه ها نیستند.
به گفته رئیس اتحادیه میوه فروشان مردم به سبب گرانی و کاهش قدرت خرید به سمت تهیه میوه های دور ریز و بی کیفت روی آورده اند و خریداران میوه به صورت دانه ای خرید می کنند.
دولت در حد توان برای مواد غذایی تسهیلاتی را در نظر گرفته است اما باید مسئولان حوزه سلامت توجه ویژه ای به بحث توان خرید میوه داشته باشند. تا حداقل خانواده ها اگر از گوشت و مرغ محروم شده اند بتوانند از فواید میوه ها برای سلامت بدنشان استفاده کنند.
از سوی دیگر سبد مصرفی خانوار از محصولات لبنی نیز خالی شده است و مصرف شیر و ماست و دوغ و... به شدت کاهش یافته به گونه ای که مصرف سرانه شیر در کشور به زیر ۵۰ لیتر در سال به ازای هر نفر رسیده است درحالی که پائین ترین حد مصرف استاندارد و لازم برای بدن ۱۱۰ لیتر می باشد.
در همین رابطه نیز باید به گرانی شدید و البته روزانه مواد لبنی اشاره داشت که باتوجه به کاهش قدرت خرید مردم نادیده گرفته می شود.
درحالی که کودکان و دانش آموزان به طور روزانه نیازمند کلسیم موجود در شیر هستند.
با چنین اوضاعی به لحاظ تغذیه ای در کشور باید منتظر تبعات ناشی از آن در عرصه سلامت و توان جسمی جامعه در آینده نه چندان دور باشیم.
پوکی استخوان، پوسیدگی و ضعف دندان ها، کوتاهی قد، ضعف های حرکتی و نارسایی های مختلف در دستگاه گوارشی ازجمله این موارد است که همین امروز به کررات شاهد آن هستیم.
حداقل انتظار این است تا دولت مواد غذایی استراتژیک مرتبط با سلامت عمومی جامعه و نسل آینده را با دقت و حمایت بیشتری به دست مردم برساند. وگرنه با این وضعیت مشخص نیست مردم چه اقلام دیگری را باید از سفره خود حذف کنند تا قادر به ادامه زندگی باشند.

نظر شما