شناسهٔ خبر: 66444907 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری

رفت و آمدهای میزبان فینیکس فورس / Marvel

صاحب‌خبر -

در طول دوران فعالیتش در کنار ایکس-من، جین گری تجربه‌های نزدیک به مرگ فراوانی داشت که البته از برخی از آن‌ها قسر در نرفت. هر چند به لطف پیوندش با یک نیروی بی‌کران کیهانی که با نام فینیکس فورس شناخته می‌شود، جین گری توانسته این مرگ‌ها را پشت سر بگذارد و دوباره به زندگی بازگردد.

مرگ‌ها و بازگشت به زندگی‌های این کاراکتر بنیادین و مهم ایکس-من رویدادهای برجسته‌ای در تاریخچه‌ی این تیم ابرقهرمانی محسوب می‌شوند که باعث بروز دگرگونی‌های بزرگی بر روی خود گروه و هر کدام از اعضایش شده‌اند.

از دست رفتن جین گری، پدیدار شدن فنیکیس فورس

تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو

پس از این که ایکس-من توسط سنتینال‌ها ربوده و به ژرفای فضا فرستاده شدند، جین گری در شماره‌ی ۱۰۰ کمیک Uncanny X-Men داوطلب شد تا شاتل فضایی که آن‌ها را به زمین بازمی‌گرداند هدایت کند. در طی نبردی که پیش آمد، جین در معرض میزان مرگباری از تابش‌های خورشیدی قرار گرفت و با واپسین دم خود یک فریاد تلپاتیک را بروز داد. در کهکشان، فینیکس فورس فریاد او را شنید و در آخرین لحظات با جین گری پیوند برقرار کرد.

پس از جذب کردن بخشی از آگاهی جین و قرار دادن بدنش در یک پیله‌ی احیاکننده، فینیکس درون بدلی از گری قرار گرفت. با تصور این که او واقعاً خودش است، بدل جین گری شاتل در اختیارش را در آبراهه‌ی جامائیکای نیویورک فرود آورد و خود را به ایکس-من نشان داد. این گروه شگفت‌زده شدند که هم‌تیمی‌شان نیرومندتر از همیشه از آب بیرون می‌آید. فینیکس در ادامه زندگی جین گری راستین را برای خود کرد و از نیروی گسترده‌اش برای کمک به جهش‌یافتگان بهره برد.

تیره شدن فینیکس

تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو

فینیکس در دوره‌ای که خودش را به جای جین گری قالب کرده بود، تحت تأثیر توهمات مسترمایند قرار گرفت تا شست‌وشوی مغزی داده شود و راه به حلقه‌ی درونی هل‌فایر کلاب باز کند. هر چند این تجربه‌ی آسیب‌زننده سویه‌ی تیره‌ی فینیکس را آزاد ساخت تا در شماره‌ی ۱۳۴ کمیک Uncanny X-Men دارک فینیکس پدیدار شود.

فینیکس تیره کشتاری کیهانی را آغاز کرد و کهکشان د’باری (D’bari) را از بین برد تا میلیون‌ها بیگانه از بین روند. پس از این که شی’آر (Shi’ar) و دیگر امپراتوری‌های فضایی تصمیم گرفتن تا دارک فینیکس را از بین ببرد، نبردی بین آن‌ها و ایکس-من در شماره‌ی ۱۳۷ کمیک Uncanny X-Men روی ماه رخ داد تا سرنوشت فینیکس مشخص شود. فینیکس برای زمان کوتاهی توانست کنترل خود را از سویه‌ی تاریکش به دست آورد و با فعال کردن یک جنگ‌افزار باستانی در آن نزدیک خودش را برای نجات هستی فدا کند.

با وجود این که فینیکس تیره از بین رفت ولی در شماره‌ی ۴۳ کمیک Classic X-Men بخش جین گریِ درونش در زندگی پس از مرگ با دث در گستره‌ای با نام وایت هات روم (White Hot Room) گفتگو کرد. هنگامی که جین در این زندگیِ پس از مرگ سرگرم فعالیت‌های فینیکس بود، اونجرز توانستند پیله‌ای که بدنش درون آن بود را بیابند. در شماره‌ی ۲۸۶ کمیک Fantastic Four، جین گری جوان‌شده از پیله بیرون آمد.

ولورین به دنبال مرگ سریع جین گری

تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو

پس از ماجرایش با فینیکس، جین دوباره پیش ایکس-من برگشت و در پایان در جایگاه سرپرست اَنستیتوی آموزش عالی اگزویر قرار گرفت. زمانی که شمار دانش‌آموزان این موسسه به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کرد، جهش‌یافته‌ای با نام کوان-ایین زورن (Kuan-Yin Xorn) استخدام شد. زورن قرار بود آموزگار تازه‌ی آموزشگاه باشد ولی تحت تأثیر یک باکتری به اسم سابلایم (Sublime) قرار گرفت تا در حالی که تصویر می‌شد در آن زمان مگنیتو از بین رفته است خودش را به جای او قالب کند. زورن با هدف برتری بخشیدن به جهش‌یافتگان به نیویورک یورش آورد.

به عنوان بخشی از نقشه‌اش، زورن توانست جین گری و ولورین را به پایگاه مداری مگنیتو بکشاند و آن‌ها را به سمت خورشید بفرست. زمانی که این ایستگاه فضایی در حال ورود به درون خورشید بود، ولورین برای این که جلوی مرگ دردناک و کند جین گری را بگیرد با چنگال‌هایش به او ضربه‌ای وارد کرد. با این حال ضربه‌ی مرگبار لوگان باعث بیدار شدن پیوند بازمانده‌ی جین با فینیکس شد.

پس از بازگرداندن ولورین به زمین، جین و دیگر اعضای ایکس-من در شماره‌ی ۱۵۰ کمیک New X-Men در برابر زورن قرار گرفتند. این کاراکتر در آخرین لحظات خود با یک پالس الکترومغناطیسی مرگبار به جین گری حمله کرد و حتی با وجود دسترسی به نیروی فینیکس این ضربه به میزانی برای گری سخت بود که درون آغوش سایکلاپس جان داد.

فینیکس فورس به زور جین گری را به زندگی بازمی‌گرداند

تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو

پس از مرگ پیشین جین، فینیکس فورس در شماره‌ی ۱ کمیک X-Men: Phoenix Endsong تلاش کرد تا دوباره او را به زندگی بازگرداند. هنگامی که یک سفینه‌ی شی’آر فینیکس را خرد و نیرویش را در هستی پخش کرد، این نیرو به سراغ گری رفت و بدنش را احیا کرد. با این وجود، جین گری هنوز در وایت هات روم قرار داشت و با گفتن این که هنوز زمان بازگشت به زندگی‌اش نرسیده دست رد به سینه‌ی فینیکس زد. اما فینیکس کنترل جین را به دست گرفت، او را به زندگی بازگرداند و در برابر ایکس-من ایستاد.

در حالی که جین گری تلاش می‌کرد تا جلوی بازگشت دارک فینیکس را بگیرد، باعث شد تا ولورین چندین بار به شدت مایه‌ی جراحتش شود تا پروسه‌ی ناقص بازگشت به زندگی‌اش را از نو شروع کند. هر چند این نقشه موفق نبود ولی سایکلاپس و اما فراست به شکل تلپاتی همه‌ی علاقه‌ای که دوستان و هم‌تیمی‌ها نسبت به گری داشتند را به جینِ تحت‌تأثیرِ فینیکس فرستادند. با انجام این کار، جین گری توانست تبدیل به وایت فینیکس نیرومند شود و ایکس-من را از یک جنگ‌افزار شی’آر نجات دهد.

در نهایت جین اجازه داد تا توسط شلیک چشمی سایکلاپس نابود شود و به وایت هات روم بازگردد. گری تا زمانی که فینیکس دوباره او را در سال ۲۰۱۷ و کمیک Phoenix Resurrection: The Return of Jean Grey به زندگی بازگرداند در وایت هات روم باقی ماند.

جین گری با هویت مارول گرل کشته می‌شود

تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو

کمی پیش از شکل‌گیری کراکوآ، جین گری کاملاً فینیکس فورس را رد و پیوندش را قطع کرد. با رها شدن از تأثیر فینیکس، جین هویت مارول گرل خود را دوباره در روزهای ابتدایی کراکوآ به دست آورد.

در کنار چندین عضو کهنه‌کار ایکس-من، مارول گرل به یک ایستگاه فضایی که توسط سازمان ضدجهش‌یافتگان با نام ارکیس (Orchis) اداره می‌شد یورش برد. هر چند این تیم توانست به هدف خود برسد ولی همه‌ی آن‌ها در شماره‌ی ۴ کمیک House of X کشته شدند. البته جین گری از حمله‌ی ابتدایی زنده بیرون آمد ولی سفینه‌اش توسط سنتینال‌ها متلاشی شد.

با این وجود، مارول گرل برای مدت طولانی نمرد. جین و هم‌تیمی‌هایش جزو نخستین جهش‌یافته‌هایی بودند که در شماره‌ی ۵ کمیک House of X توسط پروتکل‌های احیای کراکوآیی به زندگی بازگشتند. در این پروسه، جهش‌یافته‌های جوانی که با نام فایو (Five) شناخته می‌شوند با ترکیب توانایی‌هایشان توانستند بدن جهش‌یافته‌های کشته‌شده را بازسازی کنند.

سپس یک تلپات ماهر همچون پرفسور ایکس ذهن جهش‌یافته‌های کشته‌شده را از بک‌آپ‌هایی که به طور مداوم درون سیریبرو (Cerebro) ذخیره می‌شوند به بدن‌های بازسازی‌شده منتقل می‌کند. هر چند این فرایند بخشی برجسته از دوران کراکوآیی‌ست ولی بازگشت به زندگی این اعضای ایکس-من نخستین باری بود که پروسه‌ی مورد بحث به تصویر کشیده شد.

مرگ در هل‌فایر گالا

تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو تاریخچه‌ی مرگ‌های جین گری - ویجیاتو

به لطف فایو، مرگ تنها یک دردسر گذرا برای جین گری و دیگر جهش‌یافتگان کراکوآ شد. با این وجود در کمیک X-Men: Hellfire Gala سال ۲۰۲۳ اوضاع تغییر یافت.

در میانه‌ی سومین هل‌فایر گالای سالانه‌ی کراکوآ، ارکیس با نیمرود (Nimrod) و استارک سنتینال‌ها (Stark Sentinel) حمله کرد. بین آشوبی که ایجاد شده بود، جین تلاش کرد با توانایی‌های تلکنیک خودش اوضاع را آرام کند اما مویرا مک‌تاگرت (Moira MacTaggert) که زمانی هم‌پیمان ایکس-من بود و اکنون یک سایبورگ ضدجهش‌یافتگان به شمار می‌آمد از پشت به او خنجر زد.

در لحظات آخرش، توانایی‌های گری به وسیله‌ی ماده‌ای با نام بلایتسویل (Blightswill) ضعیف شدند. با این حال، او هنوز هم سعی داشت تا نبرد در برابر ارکیس را هدایت کند. پس از خدانگهداری با سایکلاپس و ولورین و استفاده از فایراستار (Firestar) به عنوان عامل خواب‌آور درون ارکیس، جین گری ظاهراً از بین رفت و از بدنش تنها اسکلتی که دود می‌کند بازماند.

در ادامه ارکیس توانست پروفسور ایکس شکست‌خورده را مجبور کند تا فایو و بیش‌تر جهش‌یافتگان دنیا را به مقاصدی نامشخص بفرستد تا دیگر جهش‌یافته‌ای به زندگی بازنگردد.

هر چند این پایان کار جین گری نبود. این کاراکتر که در جایی بین مرگ و زندگی قرار داشت، در سری اختصاصی خود با نام Jean Grey نگاهی به سرگذشت پر از آشوبش انداخت تا راهی برای بازگشت به زندگی پیدا کند. اکنون نوبت به سری کمیک Phoenix در دوره‌ی «از خاکسترها» می‌رسد تا دوباره پیوند بین گری و فینیکس فورس را در یک سری اختصاصی دنبال کند.

Marvel

نظر شما