شناسهٔ خبر: 66444293 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فضای علمی کشور را برای ورود اندیشه‌های قرآنی مهیا کنیم

رئیس دانشگاه معارف اسلامی، با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مقاله به کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» ارسال شده، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین مطالبات دانشجویان و استادان این است که تا می‌توانیم باید فضای علمی کشور را برای وروداندیشه‌های قرآنی فراهم کنیم.

صاحب‌خبر -
حجت‌الاسلام و المسلمین روح‌الله شاکری؛ رئیس دانشگاه معارف اسلامی، ۱۲ اردیبهشت ماه در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی «اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در دانشگاه معارف اسلامی در قم با بیان اینکه یکی از رسالت‌های جدی این دانشگاه تربیت فضلا، دانشمندان و استادان معارف اسلامی برای مراکز آموزش عالی کشور است، گفت: تدوین متون معارف اسلامی برای استادان و دانشجویان و انجام فعالیت‌های پژوهشی از دیگر فعالیت‌های این دانشگاه است و ما وظیفه داریم معارفی را که به راحتی بتوان در فضای دانشگاه‌ها بست و توسعه داد استفاده کنیم.
وی افزود: رسالت ما این است که از اندیشه اندیشمندانی استفاده کنیم که به منشا نورانی قرآن متصل باشند لذا تصور می‌کنیم دیر وارد بررسی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری شده‌ایم ولی باز گامی در این مسیر نورانی است.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی اضافه کرد: یکی از جدی‌ترین مطالبات دانشجویان و استادان این است که ما تا می‌توانیم باید فضای علمی کشور را بر ای ورود اندیشه‌های قرآنی فراهم کنیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی روح اندیشه خود را از قرآن کریم گرفته‌اند و هم قبل از انقلاب مورد اقبال جوانان و مردم بوده و هم امروز این اندیشه علاقه‌مندان زیادی در فضای دانشگاه‌ها دارد لذا ما در اسفندماه سال ۱۴۰۱ کمیته استادان معارف اسلامی را که وابسته به کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری است تشکیل دادیم. 
شاکری با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مقاله از سوی استادان معارف اسلامی به این اجلاسیه ارسال شده است، اظهار کرد: از این تعداد، در مرحله اول ۱۵۰ مقاله انتخاب و در بازبینی مجدد ۷۰ مقاله برتر انتخاب شد؛ این حجم گسترده استقبال استادان از این کنگره نشان می‌دهد که استادان معارف به مسئله قرآن و اندیشه آقا اقبال فراوانی دارند. الان مجموعه مقالات در ۵ جلد آماده شده و در این مراسم رونمایی خواهد شد. بخشی از این مقالات در نوبت صبح و بخشی هم در نوبت عصر در محورهای مختلفی چون؛ قرآن و حدیث، تاریخ و تمدن نوین اسلامی، انقلاب و نظام اسلامی و مبانی نظری ارائه خواهد شد.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی افزود: مقام معظم رهبری بارها بر انس با قرآن تاکید فرموده‌اند و سراسر زندگی ایشان هم مانوس با قرآن است و تعبیر زیبایی دارند که نمی‌گویم روزی یک جزء یا یک حزب را بخوانید بلکه روزی چند آیه را تلاوت کنید تا ارتباط شما با قرآن قطع نشود. ما که قصد تبیین دین داریم به معارف قرآنی نیاز جدی داریم؛ همچنین ایشان بر تدبر در قرآن تاکید فراوانی دارند و این مسئله هم برای ما خیلی مهم است. 
شاکری تصریح کرد: ما باید اسلام اجتماعی را از متن قرآن استخراج و در اختیار مردم قرار دهیم؛ مقام معظم رهبری در تمام سالیانی که در مسئولیت ریاست جمهوری و رهبری قرار داشته‌اند با مردم و جوانان مرتبط بوده و محور مباحث و اندیشه‌های ایشان قرآنی است و ما هم باید از ایشان الگو بگیریم و قرآن را در فضای دانشگاه‌ها گسترش دهیم. 

نظر شما