شناسهٔ خبر: 66444059 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

معلمی یعنی عاشق‌پیشگی / همکلام با یک معلم امام رضایی

به هیاهو و دردسرهای کلاس و سروکله زدن با ده‌ها دانش آموز پرشور که نگاه می‌کنیم، انتخاب معلمی، معمای مجهولی است که فقط عشق آن را معنادار می‌کند.

صاحب‌خبر -

در روزی که به یاد استاد شهید مرتضی مطهری، به نام معلم نامگذاری شده، با یکی از  با سابقه‌ترین معلمان مدارس امام رضا(ع) گپ‌وگفتی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:  
 

معلمی هم فال، هم تماشا!
محمدرضا نوروزی از معلمان باسابقه و نام‌آشنای مشهدی در رشته ریاضی است. در بستر خانواده‌ای علاقه‌مند به تحصیل و تدریس قد کشید. به‌خصوص پدرش که در چاپخانه روزنامه خراسان مشغول به کار بود، تاثیر زیادی در تمایل او به ادامه تحصیل و معلمی داشت. یادش می‌آید که همیشه خطاب به او و خواهر و برادرانش توصیه می‌کرد: «من کار می‌کنم، شما وقت‌تان را در کوچه با بازی تلف نکنید، با خیال راحت فقط درس بخوانید».اما آقای ممبوریان، یکی از معلمان هم‌محله‌ای آنها که رفیق پدر بود می‌گفت؛ اگر بگذاری پسرت معلم شود هم فاله، هم تماشا! چون دانشجویان معلمی، حقوق دریافت می‌کردند و بلافاصله مشغول به کار می‌شدند، زود وارد زندگی می‌شدند، از طرفی به‌خاطر هم‌جواری با دانش آموزان، شغلی پر از چالش و هیجان بود، لذا حرفه‌ای جذاب و پرکشش محسوب می‌شد. 
او در دبستان تدین که بنیانگذارش شهید مرتضی تدین بود، درس خواند و پس از گذراندن دوره متوسطه، در رشته مهندسی سازه دانشگاه شریف پذیرفته شد، اما به‌دلیل تعطیلی امور آموزشی همزمان با انقلاب فرهنگی، وارد تربیت معلم شد. 
چند سال بعد نیز تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه آزاد ادامه داد. اما این معلم با سابقه هیچ‌گاه از علم‌اندوزی کناره نگرفت و حتی سال‌ها پس از بازنشستگی، تحصیل را در مقطع دکتری آموزش ریاضی ادامه داد. 

لذت آموختن و آموزش دادن 
از دلیل علاقه‌مندی‌اش به تدریس و معلمی که پرسیدم، جواب داد: در طول سال‎های تحصیل، به دلیل توانایی‌ام در درس ریاضی، وقتی بروبچه‌های فامیل و خویشان برای سوال پرسیدن و رفع اشکال به سراغم می‌آمدند، یاد گرفتن‌شان را که می‌دیدم، تشویق شدم که لذت آموزش دادن را در شغل معلمی ادامه دهم. 
هرچند امروز، سال‎ها از آغاز دوران بازنشستگی آقای نوروزی می‌گذرد و با وجود اینکه استاد نیاز مالی خاصی به ادامه فعالیت ندارد، اما عشق به تدریس و آموزش نگذاشته، حتی یک روز از کلاس و کتاب و دانش آموز دور بماند. 
در کارنامه چهار دهه معلمی نوروزی موفقیت‌ها و افتخارات بسیاری می‎درخشد، اما در اثنای گفت‌وگو به برخی اشاره می‌کند. او مقاله‎ای در خصوص «چالش حل مسئله» برای پنجمین کنفرانس سالانه انجمن آموزش ریاضی ایران تألیف کرد که به عنوان مقاله برتر شناخته شد و لوح افتخار پروفسور تقی فاطمی را از دست استاد دانشگاه ویسکانسین و شاگرد پرفسور سیدمحمدتقی فاطمی دریافت کرد. همچنین به عنوان معلم نمونه استان خراسان رضوی معرفی و مورد تقدیر قرار گرفته است.
 

معادله مجهول عشق و ریاضی
به گفته خودش، از آن معلم‌های سخت‌گیر و بد اخلاقی بود که کمتر دانش آموزی از او انتظار ارفاق داشت. البته دلیلش را هم اضافه می‌کند: وقتی امتحان می‌گرفتم، آنقدر سوالات را سخت طرح می‎کردم که اکثر دانش آموزان نمرات پایین می‌گرفتند و این‎طوری مجبور بودند برای بالا کشیدن خود تلاش بیشتری به‌خرج دهند و رشد کنند. 
او به علاوه تاکید کرد: هرچند روزهای اول سخت‌گیر و بد خلق به نظر دانش اموز می رسیدم، اما طوری همه داشته‌هایم را درس می‌دادم که دانش آموز از جلسه سوم عاشق درس و ریاضی می‌شد.  
از این استاد مطرح ریاضیات سوالی پرسیدم که در حل آن ماند؛ «استاد چطور عشق را با ریاضی تلفیق می‌کردید که دانش آموز عاشق درس سخت ریاضی می‌شد؟» مکثی کرد و گفت: نمی‌دانم! شاید این هنر یادگیری را از پدر و مادرم ناخودآگاه آموخته باشم. 
 

از بریدن روبان افتتاح مدرسه امام رضا(ع) تا امروز!
وقتی نوروزی از خاطرات تدریس خود در شهر مشهد تعریف می‌کند، اسم مراکز آموزش عالی وبسیاری از مدارس مطرح از دولتی، تیزهوشان، غیر انتفاعی و شخصیت‌های نام‌آشنای زیادی به گوش می‎خورد. اما به ماجرای ورودش به مدارس امام رضا(ع) که می‌رسد، می‌گوید: از همان افتتاحیه دبیرستان امام رضا(ع) واحد4 شروع به تدریس کردم. به یاد دارم که هنوز مدرسه آسفالت نشده بود!
از او دلیل این همه سال تدوام تدریس در این مدارس را جویا شدم گفت: جو صمیمی، رفاقت‌ها و حس برادرانه بین مدیریت و کادر و معلمان ما را ترغیب به ماندن می‌کرد.
 

معلمی یعنی عاشقی
از این معلم کاربلد و موسپیدکرده نظام تعلیم و تربیت کشورمان تعریف معلمی را هم پرسیدم، این طور پاسخ را داد: فقط ازخودگذشتگی است. پرسیدم، به جوان‌ترها که در مقدمه عشق و علاقه به معلمی هستند چه توصیه‌ای دارید: برای انتخاب معلمی باید عاشق باشی. من مهندسی صنعتی شریف را به‌خاطر عشقم به معلم شدن رها کردم. چون معلمی یعنی عاشقی.

برچسب‌ها:

نظر شما